Hej,

Sökte bygglov för ett antal år sedan I Gbg, skulle bygga ihop mitt hus med garaget och inreda detta, till förråd och TV rum, precis som min granne gjort med sitt hus. Ett hus identiskt med mitt hus. kanske skall tilläggas att han hade bygglov för sin tillbyggnad.

Nåväl. åker ner till Byggnadsnämnden för ett förhandsbesked och får total nobben, dåligt förslag, kan inte accepteras. Ger inte upp utan tar bara ena garageplatsen i anspråk (dubbelgarage) för boyta/förråd, åker ner igen och nu en ny arkitekt, den nye gillar förslaget men undrar var jag spar en garageplats och inte tar hela garaget.

Diametralt olika uppfattningar.

Överraskningarna är inte över. När fakturan kommer med förväntan om avgiften för ett enkelt bygglov, skall jag dessutom betala för planavvikelse, uppenbart har man ändrat plan bestämmelserna sedan huset byggdes alt att det byggdes med dispens och det var nu för högt. Detta är ett grupphusområde med ca 90 hus alla lika, man undrar hur dom tänker.

Min fråga till forumet är:

Behövs byggnadsnämnden?

MVH Lars
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Ska vi diskutera om bygglov behövs baserat på din upplevelse av ett enda byggärende?

Jag kan förvisso tycka att Sverige, som den byråkrati och "världssamvete" vi är, reglerar allt för mycket eller allt för hårt. Men att det inte skulle finnas regler för byggande skulle leda till fullständig anarki i städerna.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Göteborg...
 
  • Gilla
MichaelOberg
  • Laddar…
Låter helt normalt.
Inte så att byggnadsnämnden i detta fall skulle kunna ersättas med ett lotteri, men att det nu och då inom alla områden inträffar sådant här.

Alla regler och lagar tolkas, vilket betyder att två personer kan komma till olika slutsatser/tolkningar. (Annars hade vi inte behövt några jurister.)
Sedan kan det också bero på hur ett förslag/förfrågan framförs, och naturligtvis på hur kunnig personen är som man råkar få träffa.
Det är därför det ofta är en fördel att använda en yrkesperson, såsom t ex en arkitekt i detta fall, eftersom de flesta tjänstemän i byggnadsnämnden förmodligen utgår från att en arkitekt vet vad han talar om och inte begär otillåtna saker. Dessutom vet ofta en arkitekt vilka nyckelord som bör användas resp inte användas och hur man formulerar sig för att tala samma fikonspråk som berörda tjänstemän.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
O
Har vi inte redan diskuterat den här frågan och liknande i ett otal trådar? Vi har några som tycker att de flesta regler och lagar kan skippas. Sedan dessa som inser att vi behöver lagar.
Att man har haft en tråkig upplevelse innebär inte att det är systemet det är fel på.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag tycker man kan diskutera utifrån ett fall. Det drabbar personer som inte kan stå upp mot myndigheter, myndigheter som genom godtycke kan förstöra människors planer. Nu var kanske jag en som kan stå upp och inte ge upp för ett nej, men många kan inte detta.

Jag kan ge dej ett annat exempel, fråga BN om ett garage på landet (jordbruksfastighet), utanför planlagt område, max 50m2 eller 50% av boytan. Rimliga villkor men så frågade jag om jag istället kunde bygga en sk Maskinhall, då var det fritt fram, inga regler men dom brukade inte rekommendera detta för att jag får inte ha bilen i maskinhallen.

Skrev också om en kontakt med BN där man tog fram en plan från 1924, som inte tillät hyresbostäder i området då det inte fanns något behov av dylig bebyggelse. Att ändra planen skulle ta ca 7 år.

Jag ställer fortfarande frågan,, do we need them,,
 
  • Gilla
Ulric och 3 till
  • Laddar…
Lars_52 skrev:
Jag kan ge dej ett annat exempel, fråga BN om ett garage på landet (jordbruksfastighet), utanför planlagt område, max 50m2 eller 50% av boytan. Rimliga villkor men så frågade jag om jag istället kunde bygga en sk Maskinhall, då var det fritt fram, inga regler men dom brukade inte rekommendera detta för att jag får inte ha bilen i maskinhallen.
Det är ju lagen som säger att det är så. Skall vi bli laglöst land menar du? Somalia2?
Eller skall någon faktisk hjälpa dig till att inte bli lagbrytare?
 
Varför skulle man inte få ha bilen i en maskinhall ?
 
Jag vet faktiskt inte vad jag ska svara dej, lagen säger så??? jovisst men hur rimligt låter det?
Sen är det väl långt till Somalia, du kan ju ta USA's charmiga brist på byggnadsnämnd.

Men vi ska inte bli ovänner för det, vissa är bokstavstrogna andra lite mer rebelliska.
 
  • Gilla
trcjesa och 2 till
  • Laddar…
Ja du säg det??

Men regler är regler tycker vissa här på forumet och ett frågasättande kullkastar allt, samhällsbyggande, strukturer, myndigheter, anarki stundar.
Självklart behövs det en viss ordning, men att skapa regler som gör myndighetspersoner till "tyckare" som jag gav i mitt exempel, då har man gått för långt i regelskrivandet.
Att överklaga som rätten ger varje medborgare i en politiskt tillsatt domstol av överblivna politiker är också ganska meningslöst.
 
  • Gilla
Adam F och 1 till
  • Laddar…
Det klart man kan ha regler men man behöver väl inte göra myndighetspersoner till småpåvar för det. Den Svenska attityden till regler och lagar är på gränsen till självdestruktiv, en av de starka maktbaserna är Byggnadsnämnden, vilket jag ifrågasätter. Det betyder inte att jag förordar ett regellöst samhälle vad gäller bostäder, men lite mer övergripande och inte så detaljstyrt.
 
  • Gilla
andyv och 1 till
  • Laddar…
Lars_52 skrev:
Jag vet faktiskt inte vad jag ska svara dej, lagen säger så??? jovisst men hur rimligt låter det?
Sen är det väl långt till Somalia, du kan ju ta USA's charmiga brist på byggnadsnämnd.

Men vi ska inte bli ovänner för det, vissa är bokstavstrogna andra lite mer rebelliska.
Skulle vara intressant att veta vilken lag som reglerar vilken typ av maskin man får ha i en maskin hall är en traktor ok åk att ha där åk klippare ok men bil inte ok eller vad gäller ? Vad får man ha i en carport är det ok att ställa en moped där eller finns ingen lag som reglerar vad man får ha där ? Däremot finns regler som anger vad man får bygga utan bygglov på tex en jordbruks fastighet och en maskin hall är troligtvis ok men troligtvis inte bil garage eftersom det inte anses tillhöra verksamheten.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Angående bil i maskinhall. Mitt försäkringsbolag tillåter inte att jag har min bil, mc eller åkklippare i logen om jag inte har huvudströmbrytare på dem. Detta pga risken för brand. Har däremot aldrig hört att det finns någon lag mot detta, men det kam vara så att försäkringsbolaget utgår från denna lag.

Min traktor är däremot helt okej då den har huvudströmbrytare.

Ett sätt att få det godkänt är att inreda ett garage i maskinhallen. Enligt mitt försäkringsbolag är kravet dubbelgips. Men vår bil får stå ute. Det ska den tåla😎
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Det är en skattefråga, en maskinhall tillhör jordbruket men ett garage tillhör privatbostaden. Så enkelt är det, en traktor tillhör jordbruket så den är OK. Men lustigt att byggnadsnämnden har detta uppdrag att ligga och spana om jag kör in bilen i maskinhallen.
Men sen kan man ju fundera på varför ett garage bara får vara 50m2 eller 50% av bostadsytan när en maskinhall kan vara hur stor som helst, om jag nu parkerar bilen i maskinhallen och dom kommer på mej, måste jag riva "garaget" eftersom min "maskinhall" är 53m2. Jag menar att man skapar regler som är korkade och bara begränsar människors liv. Om jag vill bygga ett garage, jag kanske har ett bil intresse, en hobby, då får det bara vara 50m2 utanför detaljplanerat område, eller mindre om huset är mindre, var är logiken. Jo, jag startar ett bolag som heter Bil Intresse på jordbruksfastigheten, hyr maskinhallen för 1 kr/år så kanske det är ok med 53m2 (vet inte men gissar lite nu). Korkade regler,

BN behövs dom??
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Det är intressant det du skriver om försäkringsbolaget, maskinhallen är ju en del av jordbruket, så alla maskiner som tillhör det försäkras. Privata grejer, som åkgräsklippare, MC etc ingår ej.

Jo, ett sätt för dom att minska risken, självklart. Jag tror inte dom tittar på samma regler, en maskinhall, om du byter fasad så kan du dra momsen (och öka avskrivningen), om du sätter dubbelgips på väggen kan du inte skattemässigt dra av momsen, detta då syftet är att parkera bilen där och du skulle rimligen minska din avskrivning på maskinhallen med motsvarande vad det nya garaget tar för yta.
Det är en skattefråga, men varför sysslar BN med denna del. Det är som att Försäkringskassan skulle diskutera din tjänstepension när du tar pappaledigt.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.