26 210 läst · 99 svar
26k läst
99 svar
Spara värme genom att stänga av frånluft på nätter?
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Märkligt att vissa fått för sig att stänga av. Det är ju bl a när mansover som den farliga utandningsluften kommer med en massa ppm. Det är ju hälsovådligt spec med barn i stängt rum.
Det är ju då man behöver frisk luft. Dagtid kan man ju vädra.
Det är ju då man behöver frisk luft. Dagtid kan man ju vädra.
Du påstår att jag är ett yxskaft? Jag har ett ställdon på frånluften som jag när det blir svinkallt, stryper luften till hälften med. Och flvp får ett lite tyngre jobb men temp ökar ca 2 grader. Man ska veta att Boverkets rekommenderade ventilering är väl tilltagen, de har själva kommit till insikt och skrivit att man ska ventilera med förstånd under kontrollerade former. Inget hus blir fuktskadat för att elen slås ut några dygn, och då är det totalt stopp på luftombytet. Trots det tycker jag att stänga helt är ingen god ide, men att dra ner kan vara ok, det handlar ju om vilken nivå man befinner sig på från början.McStewart skrev:God dag yxskaft till alla som vrider ner / stänger av sin ventilation utan att ha stenkoll på vad ni gör.
En god ventilation handlar inte bara om att luften skall kännas "fräsch i sovrummet" utan det handlar även om att få ut fukten från badrum och tvättstuga m.m.
Men för all del; stäng ner er ventilation för att spara ett par kronor. Ni kan ju behöva pengarna när ni ska fixa mögelskadorna...
Vi är hemma hela dagarna, aktivare än på nätterna, använder massor av mer luft på dagarna, avger totalt sett mer fukt också på dagarna. Inget konstigt i att anpassa ventilationen efter det.mattiasp skrev:Jag fattar inte varför de som skriver här i tråden stänger av ventilationen på natten när ni är hemma. Det verkar ju vara rätt. hmmm.. "ogenomtänkt". Jag bör inte skriva det jag egentligen tänkte om detta. Ventillationen kan gott gå ned på sparfart när det är upptorkat efter dusch och annan morgonaktivitet, när ingen är hemma. Hur resonerar ni egentligen?
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Ion; så ni har inget jobb annat än friskis o svettis hemma?
Att sänka ventilationen nattetid, eller med hjälp av rörelsesensorer, blir allt vanligare på större fastigheter. - Det är mycket energi/pengar som sugs ut ur huset.
Jag frågade en kursledare inom ämnet ifall mitt hus skulle drabbas av mögel eller annat otrevligt ifall jag satte timer på min mekaniska frånluft och stängde av den under säkra natt-timmar. Han svarade att det var ingen direkt risk sålänge fönsterventilerna är öppna.
Jag testade att manuellt bryta strömmen till fläkten några vinternätter och upptäckte då problemet med kallras. För att inte drabbas av detta så hade jag behövt monterat en kallrasventil i lufttrumman, alternativt kommit på ett sätta att bara sänka fläkten till väldigt lågt varvtal istället för stänga den helt.
Jag frågade en kursledare inom ämnet ifall mitt hus skulle drabbas av mögel eller annat otrevligt ifall jag satte timer på min mekaniska frånluft och stängde av den under säkra natt-timmar. Han svarade att det var ingen direkt risk sålänge fönsterventilerna är öppna.
Jag testade att manuellt bryta strömmen till fläkten några vinternätter och upptäckte då problemet med kallras. För att inte drabbas av detta så hade jag behövt monterat en kallrasventil i lufttrumman, alternativt kommit på ett sätta att bara sänka fläkten till väldigt lågt varvtal istället för stänga den helt.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Pensionärerna vi köpte huset av hade kört utan frånluft i flera år. De var för snåla för att laga köksfläkten med alliance. Det var det första vi åtgärdade vid inflytt. Däremot hade detta inte gett upphov till några fuktskador/mögelproblem.
För egen del skulle jag inte stänga av ventilationen. Luftkvalitet är viktigt för hälsan och fukt måste komma ut.
För egen del skulle jag inte stänga av ventilationen. Luftkvalitet är viktigt för hälsan och fukt måste komma ut.
Verkar som att man väckte ett hett ämne med starka åsikter åt båda hållen jag kommer lägga mig någonstans i mitten och lita på det ökända förnuftet. Enligt temp-graferna verkar det klart göra skillnad, även om temperaturerna just idag verkade stiga utomhus under dagen, så egentligen skulle man testa vid flera tillfällen. Fuktigheten steg någon procent under hela dagen med vent avstängd så den verkar inte sticka i höjden så snabbt och då duschades det ändå också. Sedan är ju huset byggt 78 så det kommer nog in luft ändå. Jag inser såklart att man inte bör göra avkall på luften man andas därav får det bli något mellanting. Ventilationen skall iallafall klart gå varje dag, men kanske lite mindre än vad den gjort tidigare. Jag ser det inte som snålhet utan mer effektivisering. Att elda för kråkorna har jag inget för och jag tror det är den lätta vägen ut att bara låta det få och pröjsa elnotan blint utan att ifrågasätta, sedan är man såklart intresserad och tweakar allt man kommer över.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag har skrivit det förr, och jag skriver det igen.
Om man inte är en fempersonersfamilj, med fullt av småbarn som skall badas varje dag,
och inte kokar välling, makaroner och spagetti hela dagarna, och inte tvättar kläder och hänger tvätt dygnet runt, så bör man kunna dra ner på rekommendationerna om en luftomsättning varannan timma.
Här hos oss, med två vuxna personer i hushållet, är FTX'en injusterad till 160 m3/h, vilket motsvarar ca ½ luftomsättning per timme.
Apparaten har en omställare med tre lägen, 1, 2 och 3. Läge 2 är enligt normen.
Men vi kör på läge 1, 80 m3/h eftersom vi bara är två och fuktbelastningen är låg.
Och hittills, efter sex år, har det fungerat utmärkt.
Dessutom slipper vi höra något brus eller brum från ventilationen.
Och vattnet i duschrummen torkar upp snabbt och fint.
Om man inte är en fempersonersfamilj, med fullt av småbarn som skall badas varje dag,
och inte kokar välling, makaroner och spagetti hela dagarna, och inte tvättar kläder och hänger tvätt dygnet runt, så bör man kunna dra ner på rekommendationerna om en luftomsättning varannan timma.
Här hos oss, med två vuxna personer i hushållet, är FTX'en injusterad till 160 m3/h, vilket motsvarar ca ½ luftomsättning per timme.
Apparaten har en omställare med tre lägen, 1, 2 och 3. Läge 2 är enligt normen.
Men vi kör på läge 1, 80 m3/h eftersom vi bara är två och fuktbelastningen är låg.
Och hittills, efter sex år, har det fungerat utmärkt.
Dessutom slipper vi höra något brus eller brum från ventilationen.
Och vattnet i duschrummen torkar upp snabbt och fint.
Peng-inga-sionärer menar du? Fast det är väl samma som panksionärer? Fast det finns nog en grupp av den där kategorin pengisionärer med, politiker och såna där som varit tunglönelyftare.KnockOnWood skrev:
Precis. Och så vill man ju inte bidra till den globala uppvärmningen.Flygekorre skrev:Verkar som att man väckte ett hett ämne med starka åsikter åt båda hållen jag kommer lägga mig någonstans i mitten och lita på det ökända förnuftet. Enligt temp-graferna verkar det klart göra skillnad, även om temperaturerna just idag verkade stiga utomhus under dagen, så egentligen skulle man testa vid flera tillfällen. Fuktigheten steg någon procent under hela dagen med vent avstängd så den verkar inte sticka i höjden så snabbt och då duschades det ändå också. Sedan är ju huset byggt 78 så det kommer nog in luft ändå. Jag inser såklart att man inte bör göra avkall på luften man andas därav får det bli något mellanting. Ventilationen skall iallafall klart gå varje dag, men kanske lite mindre än vad den gjort tidigare. Jag ser det inte som snålhet utan mer effektivisering. Att elda för kråkorna har jag inget för och jag tror det är den lätta vägen ut att bara låta det få och pröjsa elnotan blint utan att ifrågasätta, sedan är man såklart intresserad och tweakar allt man kommer över.