Av någon anledning har isoleringen fastnat på montageplåten.
 
  • Isolering fastnar på orange montageplåt med elinstallation och kabelgenomföringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på glappet mellan rör och uttag bakom vitmålade brädor och grått arbetsbänkskant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Syns lite dåligt, men det är ett visst glapp mellan rör och uttag...
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har saker jag själv kan bidra med.
Var och tittade på ett jobb, och i samband med detta även eventuellt få fixa till kundens LED-spottar som sitter på garagets takfot och på uterummets/altanens takfot, som inte längre lyser.
Nåja, jag låter bilderna tala för sig själv över vad som mötte mig.
Ingen aning om vad det är för gök som gjort det, enligt uppgift "en stockholmsfirma". Verkar i vilket fall vara en som har konto på Malmbergs, då mycket av materialet verkade vara därifrån.

Detta drivdon sitter inomhus i garaget. Längre ner på väggen ca 20 cm över golv är det "en misslyckad 3-fas-installation" enligt kunden. Jag fattade inte, frågade inte mer. Det var i alla fall en dosa helt öppen med en massa FK som spretade.
LED-driver med oorganiserad kabelanslutning monterad på en OSB-skiva inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drivdon utomhus, jag tror inte detta är godkänt för utomhus. Kolla även kablarna i förgrunden till höger. Ungefär den klassen på klamring överallt, dvs knappt alls.
LED-drivdon monterat på vägg med slarvigt ledda kablar och synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Även dessa drivers sitter utomhus, FK åtkomligt även lite här och där, men kanalens lock demonterbart utan verktyg, så det är riktigt illa fel även detta.
Två LED-drivdon monterade på en vit vägg med synliga kablar och dålig klamring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En strömbrytare för inomhus och IP21, som sitter ute på garageväggen.
Strömbrytare på vit vägg med kablarna ej synliga och ingen klamring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ingen aning om vad det är för gök som gjort det, enligt uppgift "en stockholmsfirma". Verkar i vilket fall vara en som har konto på Malmbergs, då mycket av materialet verkade vara därifrån.
Jag vill ju tro att det antingen inte är en elfirma som gjort det, alternativt att kunden är "ekonomiskt" med sanningen vad gäller att någon annan gjort det. Och jag tror nog det trots allt jag sett elektriker göra, och gjort själv... ;)

Någon däremot?
 
Hantverkaren har förmodligen "Lägsta pris garanti" . Strömbrytaren kanske är IP 44 Klassad för badrum m.m.? Men knappast lämplig utomhus. Men den är säkert snygg det första året innan den vittrar sönder.
 
H
Haft besök på jobbet av en el firma.

Elektriska installationer på vägg med ledningar, strömbrytare och uttag installerade av elektriker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


El-installationer med säkringsskåp, kablar och märkta dosor på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle plocka bort en inbyggd dimmer som gjorde att taklampan surrade på jobbet. Tog ett tag att reda ut vad som var fas och nolla i det rummet.

Elkablar med röda kopplingsklämmor i en väggdosa under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fortsätter med mitt härke till hallbelysning:
Renoverad halltak med råspont och gipslock med ny dosa fäst i regel, samt isolering runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har satt råspont runt hela hålets ovankant och gjort ett lock av gips, detta plastade jag sedan in.
Ovan detta har jag sedan satt en ny dosa som jag fäst i en regel som går tvärs över. Och lagt ny hel isolering (på vissa ställen var det bara små slamsor)

Hittade detta bakom kylskåpet när jag städade efter musen som bott i skåpet:
Ett öppet skåp med synliga kabeldragningar och elinstallationer, inklusive en oskyddad kabel längs skåpets kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den fint fria kabeln som går från dubbeluttaget går till en bänkbelysning bredvid, jag funderar på om man kommit på detta i efterhand och inte orkat flytta ut kylen?! :x
 
CrilleE skrev:
Skulle plocka bort en inbyggd dimmer som gjorde att taklampan surrade på jobbet. Tog ett tag att reda ut vad som var fas och nolla i det rummet.
Sådär ser hela mitt hus ut... Elektrikern sa bara "ring mig, jag vet nu vad som är vad. Vill du fixa så ordnar vi det framöver... men det blir inte billigt."
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det är ju åtminstone en jordad sladd med en jordad kontakt. Jag har ett exempel där en diskbänkbelysning med vu och en spisfläkt blev matad av en 2x 0;75 med platt europlugg. Det medförde att värmeapparater blev ojordade och överbelastade europluggen med upp till 4 ggr märklast.
 
prototypen skrev:
Av någon anledning har isoleringen fastnat på montageplåten.
Den anledningen är väldigt lik cyanoakrylat-lim
 
Öppnar runt strömställare o dimmer för att de drog så kring dem. Drog fram tätspärren o lade latex runt dosorna.
Men se i toppklämman är det inte rikigt bra :-S


Elektriska dosor med öppen kabeldragning, isolering och latex runt kanterna, problem med toppklämma syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad ska man göra? Allt funkar. Hur kan man vara så idiotisk? Utbyggt 2005 enligt säljaren.
 
Mikael_L
Ja det där bör du nog kolla upp hur det egentligen är kopplat. Och sen byta till korrekta färger. Det skulle åtminstone jag gjort.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, det är som Mikael_L säger. Men att det drar kring dosorna när det är byggt 2005 är väl kanske lite märkligt också? :x
 
Ja utbyggnaden verkar allt mer vara ett fuskjobb. Ska man åberopa dolt fel? Finns mer att påpeka på den utöver detta. Har varit dragit i övergången tak vägg också.

Att det drar runt dosorna beror i detta fall pga att de av någon sjuk anledning monterat dosorna efter man satt gipset som det ser ut. Så då har man skurit hål i fuktspärren och inte fått tätt mellan dosa och folien.

Att det är kallt där i väggen kanske också är märkligt? Jag har inte så bra koll.

Den undre är en brytare till en lampa på fasaden. Den övre är en dimmer till innertaket. Brun och svart är sammankopplade i dimmern. Så fas borde vara brun. Tändtråd till taket blå. Jisses kan detta ens varit en elektriker med svensk behörighet som gjort detta?

Så fas ut till lampan går i grön/gul. Men lampan är ansluten med blå nolla brun fas o gul/grön jord. Måste byta färg igen på vägen...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.