När jag tände en 433 armatur i bridgen tex 50% styrka så visades det 50% styrka i alla andra enheter där jag har appen, så de tyder på att det är dubbelriktad, bridgen sänder ut värdet eller att appen iaf får värdet fr bridgen eller att appen hämtar värdet från bridgen.

Dock så slutade detta fungera för mig för ca 2-3 veckor sedan :(
 
Okej, för om jag tänder en lampa med en Nexa sändare så står det ju i bridgen att den är skäckt. Eller om jag tänder lampan i bridgen och sen släcker den med Nexa sändaren så står det att den är tänd i bridgen.
 
Ska förklara lite kort... 433Mhz stödjer bara singel duplex. Men det finns sändarenheter och mottagarenheter. Givare och ställdon.

Nexa bridgen kan ställa ut 433MHz och läsa av givare på 433MHz.Dock inte till samma enhet vad jag har sett.

Z-wave har full duplex. Där kan man skicka ut exempelvis "slut brytare A" den svarar då tillbaka efter att den mottagit detta kommando. Det sker aldrig på 433MHz så man får hoppas att meddelandena kommer fram.
 
Köpte en Nexa Bridge. Det var en väldigt ofärdig produkt... apparna i både iOS och Android är inget vidare. Ofta rena-app eller API errors. Not authorized, hittar ej, osv.

Sedan så står det 30 m som avstånd till olika enheter. Är det under fri sikt då eller? Jag får ingen kontakt efter 10 m genom 2 rum / väggar.
 
IOS appen uppvisar rätt lite App fel skulle jag säga... även API fel bedömmer jag som få. Men däremot tappar Bridgen en hel del events till loggar och med jämna mellanrum tappar bridgen sin registrering i molnet.

Räckvidden har mer att önska. Läste att nån öppnat lådan och rätat ut antennerna och fått mer prestanda
 
jaegevall skrev:
Okej, för om jag tänder en lampa med en Nexa sändare så står det ju i bridgen att den är skäckt. Eller om jag tänder lampan i bridgen och sen släcker den med Nexa sändaren så står det att den är tänd i bridgen.
Detta visar på att det är envägs kom mot en enhet. Har funderat på att registrera alla "fjärrkontroller" till nexan och göra automationer mot on/off switcharna. Då borde man komma runt det faktum att man inte "ser" fjärrkontrollernas reglering
 
Listan på tempsensorer med knasiga värden börjar bli lång i Bridgen nu :)
Skärmdump av Nexa Bridge app med en lista över temperatursensorer som visar inkonsekventa mätvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BTW många fel i androidappen efter sista uppdateringen. Har skickat rapport till supporten.
 
Redigerat:
  • Gilla
mattemaz
  • Laddar…
Skysodan skrev:
Detta visar på att det är envägs kom mot en enhet. Har funderat på att registrera alla "fjärrkontroller" till nexan och göra automationer mot on/off switcharna. Då borde man komma runt det faktum att man inte "ser" fjärrkontrollernas reglering
Intressant, du kan väl meddela om det fungerar? ��
 
Sen jag tog bort fibaro pingisboll från mitt kluster så fungerar bridgen. Men är det någon som lyckats konfigurera den, eller någon annan zwave-rörelsesensor, utan problem så hade jag gärna hört om det här. (Märke och eventuella inställningar för den enheten. )
Ett smart hem är bara halvsmart utan en rörelsedeckare
 
  • Gilla
Skysodan
  • Laddar…
Problem med dörrsensor lmst-606. Jag har fått in en av dessa i Bridgen men de andra tre hittas inte. Har provat precis bredvid Bridgen med en helt ny och den får inte heller någon signal. Är det fler som har samma problem eller t.o.m. har hittat en lösning på det?
 
Kalleman83 skrev:
Problem med dörrsensor lmst-606. Jag har fått in en av dessa i Bridgen men de andra tre hittas inte. Har provat precis bredvid Bridgen med en helt ny och den får inte heller någon signal. Är det fler som har samma problem eller t.o.m. har hittat en lösning på det?
Det lyckades jag lösa genom att starta om bridgen, lägg till en enhet, sedan starta om för att kunna lägga till nästa osv.
 
Norlen skrev:
Det lyckades jag lösa genom att starta om bridgen, lägg till en enhet, sedan starta om för att kunna lägga till nästa osv.

Gjorde det för en stund sedan och då fick jag in den som är ny men fick inte in de som redan varit parade med annan enhet förut trots ny omstart.
 
Effektmätning? Finns det nåt stöd i bridgen för någon effektmätare?
 
Ingen? :(

marzed skrev:
Sen jag tog bort fibaro pingisboll från mitt kluster så fungerar bridgen. Men är det någon som lyckats konfigurera den, eller någon annan zwave-rörelsesensor, utan problem så hade jag gärna hört om det här. (Märke och eventuella inställningar för den enheten. )
Ett smart hem är bara halvsmart utan en rörelsedeckare
 
Jag har installerat Aeon Labs Multi6 sensor med bl a rörelse-, temperatur-, ljus-, fuktighetsgivare. Fungerar bra för det mesta men ibland saknas värdena (som det mesta med Bridge).

Ett "kul" fenomen senaste gångerna är att efter omstart av Bridge'n försvinner alla automationer och scheman. Har hänt två gånger nu,

Att sedan Nexa's skymningsrelä inte sett att solen gått upp eller ner de senaste dagarna är bara en detalj.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.