Om man vrider på termostatratten på ett el-element brukar det höras ett svagt knäpp när inställningen når den punkt där den skall slå på eller av. Och en liten röd kontrollampa tänds eller släcks.

Så det bör gå att vrida termostaten så elementet slår av vid den temperatur där man tycker det är lagom.
Även om inte graderingen är helt korrekt.

• Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Om man vrider på termostatratten på ett el-element brukar det höras ett svagt knäpp när inställningen når den punkt där den skall slå på eller av. Och en liten röd kontrollampa tänds eller släcks.

Så det bör gå att vrida termostaten så elementet slår av vid den temperatur där man tycker det är lagom.
Även om inte graderingen är helt korrekt.
Ja det har varit lite sjå med att få d lagom här innan då jag var osäker på om llvp skulle stå på hela tiden 🙈 men nu borde jag väl snart hitta läget - kan vara jobbigt när det blir för varmt också har jag förstått nu 😣😅 fasar nästan lite inför att elda i kaminen, jag kommer vistas på övervåningen med öppet fönster i vinter tror jag 😂

Blwrgrl skrev:
...då jag var osäker på om llvp skulle stå på hela tiden 🙈 men nu borde jag väl snart hitta läget - kan vara jobbigt när det blir för varmt också har jag förstått nu 😣😅 fasar nästan lite inför att elda i kaminen...
Men din värmepump har väl också en inbyggd termostat, där du ställer in vilken temperatur du vill ha?

När jag tänder kvällsbrasan stänger jag av värmepumpen ibland.
Även om den inte värmer så är ju fläkten igång annars.

I går kväll när jag tände lördagsbrasan t.ex. stängde jag av pumpen, och den är fortfarande avstängd.
Ändå har vi nu 7,6°C ute och 21,5°C inne :)

• Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Du har så rätt ☺️ Tack, nu har jag fått lite mer kläm på hur d fungerar! Jag får ta kaminfrågorna i annan tråd när det börjar närma sig inlärning av den för mig :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.