Nyttjat en i Paris, gemensam för hela våningsplanet och belysningen kopplad till trapphustimern. Där "satt" man inte länge ...

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Damtoaletten på Centralstationen i Moskva har (hade i alla fall, för 10 år sedan) hål i golvet-toaletter, herrtoaletten hade vanliga "västerländska" toaletter. Personligen tyckte jag det kändes lite bakvänt 😄

Borrningsarbete för bergvärme nära ett hus med en arbetare och borrutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Igår eftermiddag påbörjade borrning av bergvärme. Så arbetet fortskrider idag. :)

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Kul när man tappar smartphonen där :p
Ungefär lika "kul" som om den åker ner i en vanlig holk...

Swebreeze skrev:
Igår eftermiddag påbörjade borrning av bergvärme. Så arbetet fortskrider idag. :)
Hur långt blir foderröret?

9m vart det.
Var 5,5m till berg. Kom till 151m idag sen gjorde dom helg. Droppade olja från kompressorn så de tyckte det var lika bra att sluta så fick dom laga det tills på måndag. Så 69m kvar då. :)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Monterat duschhörnan i lilla WC.

Nyinstallerad duschhörna med glasdörrar och kaklade väggar i ett litet badrum.
Skapa konto

Med vänlig hälsning, fremax

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Försökt mig på att planera lite nätverk här hemma då jag vill öka stabiliteten. Allt är idag anslutet via Wifi och fungerar oftast bra. Saknar dock kontakt i lilltjejens rum så det vill jag också försöka fixa. Har noll erfarenhet av detta sedan tidigare men jag har försökt att göra en liten skiss enligt nedan:
Handritad skiss av planerat nätverkslayout med fiberdosa, router, switch och WiFi-utrustning.
Skapa konto

Jag har tänkt att dra nätverkskablar i de gamla telerören. Första jacket är där fiberdosa, router och fibaro hc2 befinner sig idag. Därifrån går det upp till hallen på övervåningen och dit har jag tänkt att dra två Cat6 och göra ett uttag och koppla in en Apple Airport Extreme som jag har liggande för att utöka det trådlösa nätverket och från den även koppla in ett PS3. Den andra kabeln drar jag bara vidare ner till vardagsrummet där nästa uttag sitter och placerar där en switch för att koppla in TV(ej IPTV), PS4 samt AppleTV.

Tänker jag rätt? Behöver jag någon ytterligare hårdvara förutom det som står i skissen? Borde jag göra något mer?

iSnobben skrev:
... Jag har tänkt att dra nätverkskablar i de gamla telerören. ... två Cat6 ...
Det är ju inte jättelätt att knôka i dubbla Cat6 i vanliga rör. Får du plats är det väl lugnt, annars får du ta en seriös funderare på om du verkligen helt nödvändigtvis måste ha Cat6 - det är lite dyrare och bra mycket besvärligare än cat5e. Det är väl först vid väldigt stora avstånd eller om du behöver upp på 10Gb som du måste ha Cat6.

Svurit över att när jag beställt grus som ska levereras med spridarlucka men så gör de inte det och istället för att lägga på 5-10cm över vägen så får jag detta... Ojämnt uthällt grus på grusväg framför röd stuga med höstträd i bakgrunden.
Skapa konto

Tror ni att det var tillräckligt med kräm i batteriet för att orka starta min gamla traktorgrävare så jag kunde skyffla ut det... Nepp.

Men efter att ha skyfflat i 2timmar så kom en polare över och jag kunde kabla igång den (alla bilar som startar stog såklart uppe vid huset och startkablarna var borta...)

• Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
S
I helgen är det utomhus jobb som gäller, städa, plocka undan så grävaren kommer fram nästa vecka, gräva upp stubbar, planera och grusa upp ett par hundra kvadrat:)

Strip skrev:
Det är ju inte jättelätt att knôka i dubbla Cat6 i vanliga rör. Får du plats är det väl lugnt, annars får du ta en seriös funderare på om du verkligen helt nödvändigtvis måste ha Cat6 - det är lite dyrare och bra mycket besvärligare än cat5e. Det är väl först vid väldigt stora avstånd eller om du behöver upp på 10Gb som du måste ha Cat6.
Dum fråga kanske men vad är egentligen skillnaden på Cat5e och Cat6? Båda är väl gjorda för 1Gbit? Trodde att det var Cat6a som gällde om man ska köra 10Gbit?

trattalask
Du kan köra 10Gbps över 55meter cat5e.

iSnobben skrev:
Dum fråga kanske men vad är egentligen skillnaden på Cat5e och Cat6? Båda är väl gjorda för 1Gbit? Trodde att det var Cat6a som gällde om man ska köra 10Gbit?
Cat6 är avsedd att hantera 10 Gbps, men som LsaiboT skriver kan man köra det korta sträckor även i Cat5e. Med Cat6a har man dubblat frekvensen ytterligare (500MHz). Skillnaderna mellan de olika är många. Cat6 kabel har exempelvis en kärna som håller de tvinnade paren i schack och på rätt avstånd från varann, medans Cat5e är en smidig liten rackare.

S
Strip skrev:
När jag dog nätverk i garaget så testade jag att knöla in två Cat6 i ett 16 rör, gav upp tanken på en gång och la 20 rör istället, inga problem

Edit: såg nu att det var befintliga rör

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.