Enda sätten att få det snyggt är antingen med hellimmad armaflex eller med rörskål.

Tidigare ägare av mitt hus har isolerat med frigolit och korrigerad plastslang :)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Verkstad med ordnat verktygstavla, öppen laptop på bänk bredvid elkomponenter och nätverkskabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett misslyckat projekt och en lyckad installation av garagedatorn. Ska bara koppar in nätverksuttaget i patchpanelen.
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
Idag lagade jag gräsklipparen. Blev byte av ett par dåliga remmar och spännrulle. Justerade även till bromsen vilket blev en helt ny upplevelse då jag aldrig haft broms!

Reparerad åkgräsklippare i garage efter byte av remmar och justering av broms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trotjänare som hänger med än. Nu även med broms :)

Sedan tittade jag på autostarten på damsugaren då den inte fungerat. Har aldrig haft behov av den men det känns ju bättre när sakerna fungerar.

Öppet elektronikhus till en dammsugare med synliga ledningar och elektroniska komponenter, reparation utförd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var det bästa av fel. Noll-ledaren var av till uttaget. Enkelt att laga när man väl hittat det.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Ommålad trappa med vita vangstycken och otvättade, omålade trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska måla trappen. Vangstycken och sättsteg har varit klara ett par år men det har aldrig blivit läge att måla resten. Jag ska på försök måla utan att slipa stegen då jag vill ha lite rustikt utseende. Dock var avsikten att slipa trappen när jag målade tidigare så det är en del kladd i kanterna. Om det ser för illa ut så åker lackfräsen fram.
 
Trappsteg målade i vitt med synliga spikhål före spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr kom det fram en herrans massa spikhål när trappstegen blev ljusa. Ca 20st per steg! Så jag fick spendera eftermiddagen med att spackla. Men i morgon ska det bli klart.
 
Renoverade trätrappor målade i vitt med synlig penseldrag och patina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2h spackling och 4h slipning senare...

Renoverad trappa med nyspacklade och nyslipade steg, färdigställd och målad i vitt och grått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 7 till
  • Laddar…
Ja, jäklar vilket lyft det blev! (y)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Grymt fint! Vad har du för färg till trappstegen?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag körde Beckers golvfärg för trägolv. NCS S 2500-N. Gick åt 0.75l.
 
Ny metall garageportsöppnare och förpackning på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag blev det en ny dosa till garageportsöppnaren. Den är faktiskt i metall (jag trodde det var kromaterad plast när jag beställde den) och känns riktigt gedigen. Återstår nu att se om den håller. Två av de jag varianter jag haft tidigare har jag fått limma ihop!
 
Häromdagen låg en takpanna på backen så idag var jag upp och inspekterade. Det såg ju lite så där ut. En panna borta, några trasiga och lite allmän oordning.

Takpannor på hustak med en borta och några skadade, vy från nocken nedåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inspektion uppifrån nock

Närbild på ett tak med bortfallen och skadade takpannor mot en bakgrund av en arbetsplattform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta var lite oväntat

Person står på en arbetsplattform på ett tegeltak med skadade och saknade takpannor under inspektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetsplattformen...

Vy från en arbetsplattform ner mot en husfasad och trädgård, verktyg synliga, cirka 5 meter upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man är inte kaxig 5m upp i luften
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Svetsat ihop bygglampan. Sjukt kul. Första gången jag lyckas med tillsatsmaterial till TIG:en :)

Svetsad bygglampa fastspänd i skruvstycke på arbetsbänk med svetshjälmar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte optimalt att svetsa på arbetsbänken men nöden har ingen lag. Det börjar bli dags att bygga det där svetsbordet!

Närbild av en nybörjarsvetsning på en bygglampa med synliga svetsskarvar och tillsatsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte så vackert men jag fick iallafall dit lite svetstråd.
 
  • Gilla
spånhyvel
  • Laddar…
Delar av ett IKEA överskåp och verktyg på ett garagegolv, i förberedelse för bygget av ett rullbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag byggs det IKEA. Limmas ihop då annars är hopplösa

Två vita IKEA överskåp som limmas och förstärks för att bli ett rullbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två överskåp sätts ihop

Två ihopsatta IKEA överskåp med hjul på en pall i verkstad, förberedda för att bli rullbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruvlimmar dit lite förstärkning i botten och sedan hjul. Det ska bli ett rullbord till tvättstugan. Bänkskivan är inköpt men måste kapas och klyvas men jag äger ingen sänksåg så det får vänta tills i morgon.
 
Raspberry Pi dator med ansluten skärm och kablar på ett skrivbord som del i ett hemma informationsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya projekt igång :)

Det här är inte min hemmaplan men jag tänkte det vore kul att testa göra någon typ av informationssystem till hemmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.