Nån som har tips på var jag kan få tag i ett infällt mätarskåp (utsidan förråd) 25A, vanlig enfamiljsvilla. Får jag köpa ett sånt själv, eller är det bara behöriga som får handla sånt?
/me
/me
Tja, www.expressel.se, tex. Finns länk till tillverkaren också för mer info.
Vart i detta avlånga land bor du?
Såg inlägget nu - slaggade tidigt igår. Bor i Skövde, där finns tydligen Selga så dom ska jag söka upp i dag. För nu drar det igång, och eftersom garaget byggs först ska skåpet sitta där för att få så kort tid som möjligt med byggström. Det är iaf tanken. Är priset ok tar jag det där, annars från lämplig e-butik.
/me
/me
annars så kan du låta en elektriker montera fasadmätarskåpet tillfälligt under byggtiden på en bock som du själv snickrar ihop, han kan då göra en färdiganmälan så slipper du ha byggström överhuvudtaget. och glöm inte jordningen av plattan ifall du ska ha gjuten platta, det kan du ta med elektrikern åxå.
Innan du låter elektrikern skicka en färdiganmälan på en tillfällig placering bör du nog kolla med din elleverantör om dom godkänner en tillfällig placering. Det är inte alltid som det uppskattas då energibolagets personal måste dit och montera ett kabelskydd på kabeln när skåpet sitter på sin rätta plats vilken annars brukar glömmas av även om kunden lovar att fixa detta själv när skåpet kommer upp på sin rätta plats.
Det blev ett hyrskåp, tillfällig placering. Elbolaget verkade inte uppskatta förslaget med ett mätarskåp på bockar
och inte fanns det nåt att hyra idag, får vänta tills på onsdag men då kommer iofs elbolaget och kopplar direkt, dom hade inte kunnat komma tidigare.
Garaget ska byggas först så det blir nog bara en kortare period med byggström - fast om det är så mycket att hurra för vet jag inte.
Tänkte nog handla ett skåp på nätbutiken iaf, det verkar vara bra priser?
/me
och inte fanns det nåt att hyra idag, får vänta tills på onsdag men då kommer iofs elbolaget och kopplar direkt, dom hade inte kunnat komma tidigare.
Garaget ska byggas först så det blir nog bara en kortare period med byggström - fast om det är så mycket att hurra för vet jag inte.
Tänkte nog handla ett skåp på nätbutiken iaf, det verkar vara bra priser?
/me
Jag tycker också man ska var rädd om dom norrlänningar som finns
Tyvärr är det "skottpengar" på oss andra, skämt åt sidan, här kommer dom o kopplar in så fort de kan men nån tillfällig placering var det inte tal om. När jag nämnde det för elbolaget, kanske något luddigt formulerat från min sida så undrade dom var det var för elektriker jag hade som inte kände till reglerna bättre. Jag fick bråttom och byta samtalsämne, mumlade om att jag nog missförstått det hela. Men det verkar ju som flera har den erfarenheten så vi får väl bara gratulera er andra.
/me
Tyvärr är det "skottpengar" på oss andra, skämt åt sidan, här kommer dom o kopplar in så fort de kan men nån tillfällig placering var det inte tal om. När jag nämnde det för elbolaget, kanske något luddigt formulerat från min sida så undrade dom var det var för elektriker jag hade som inte kände till reglerna bättre. Jag fick bråttom och byta samtalsämne, mumlade om att jag nog missförstått det hela. Men det verkar ju som flera har den erfarenheten så vi får väl bara gratulera er andra.
/me
Vi fick med skåpet från husleveratören. Började med väggblocket till garaget där skåpet skulle sitta. Så 5 timmar efter att första väggblocket rests kom telgeenergi och kopplade in den permanenta strömmen medans snickarna höll på med takstolar ovanpå garaget! Sen kom elektrikern några timmar senare och så var det klart med permanent ström med vanlig elmätare i ordinarie elskåp till vanligt elpris ;D Vi har kul kort på hur dom står och monterar elskåpet i väggen samtidigt som man ser nakna takstolar ovanför!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Här i trakten har jag sett flera som har elskåpet på stolpar i början, de som har ett infällt skåp har även byggt ett litet tak ovanpå skåpet.
Det här med kabelskydd och att det skulle vara nödvändigt att bryta strömmen när skåpet flyttas någon meter till sin rätta position förstår jag inte riktigt?
Problemet är väl att man vill ha ström när man gör iordning plattan, för att vibrera betongen, så det är ju lite svårt att vänta tills väggen är uppe...
Min iakttagelse är att först står det på två stolpar med en playwoodskiva vertikalt med tak över (om det är ett infällt skåp), på plywoodskivan har ett 3-fasuttag satts, gula elröret har då en extra böj på någon meter eller två extra, sedan ser man till att kabelröret böjs in innanför grunden, och grunden gjuts, när väggen är uppe kan skåpet föras in på sin rätta plats.
Det här med kabelskydd och att det skulle vara nödvändigt att bryta strömmen när skåpet flyttas någon meter till sin rätta position förstår jag inte riktigt?
Problemet är väl att man vill ha ström när man gör iordning plattan, för att vibrera betongen, så det är ju lite svårt att vänta tills väggen är uppe...
Min iakttagelse är att först står det på två stolpar med en playwoodskiva vertikalt med tak över (om det är ett infällt skåp), på plywoodskivan har ett 3-fasuttag satts, gula elröret har då en extra böj på någon meter eller två extra, sedan ser man till att kabelröret böjs in innanför grunden, och grunden gjuts, när väggen är uppe kan skåpet föras in på sin rätta plats.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg