A
Hejsan,

De är svårt att göra upp eld (även med dörr/fönster uppe) och ryker in då man kastar in ved.

Funderar därför på att montera en rökgasfläkt på skorstenen. Men hur gör man med styrning?

Finns de någon trådlös av/på kanske även trådlös dimmerfunktion så man kan styra av/på och varvtalet om man har den ansluten till ett uttag på kallvinden?

Hur har ni som använder rökgasfläkt gjort?

Mvh.

A
Tackar. Kan någon rekomendera en bra fläkt som är prisvärd?

Jag satte en exodraft rökgasfläkt på skorstenen pga dåligt drag när jag installerade vedpannan, den startar och stoppar samtidigt som fläkten i pannan. Jag har också den enklaste av vartalsregulatorerna till den men den stå i princip alltid på lägsta hastighet. Fläkten bör vara i drift hela tiden när man eldar för att kyla motorn.

A
De var saftigt! Hade tänkt mig en kring 2-4000 kr. De är bara "mys" brasor jag tänder ett par ggr i veckan.

A
De finns galet mycket att välja på. Hur vet man vad som är bra? Injektorfläkt lr en som ligger över kanalen? Hur många w och varv?

Tänkte passa på att ha igång den konstant även då jag inte eldar för att få bättre självdrag i huset.

Den kan sitta utan takhuv bara du får tätt mellan huv och skorsten. Ett tips jag fått av sotaren är att göra rent fläktbladen någon gång per år för att minska risken för obalans som sliter på lagren i motorn. Det blir också en del sot i själva fläkthuset som kan täppa till dräneringshålen så jag brukar släpa upp dammsugaren på taket och göra rent allting på sommaren efter eldningssäsongen.
Om du skaffade en varvtalsstyrning går det att justera lägsta hastigheten inne i den, fläkten ska ju inte stanna på lägsta hastighet.

A
Kanon! De står såhär på den

"Skall överströmskyddas" vad innebär detta? Tänkte köra den, till en början på av/på endast.

A
Tänkte meddela att de är proveldat nu. Vilket galet drag! Kan verkligen rekomendera alla som har de minsta problem att montera. Extremt enkelt att få upp eld och noll lukt. Kör just nu av/på. Men ska i veckan montera styrnig då de skulle räcka att köra den på lägsta.

Hej!
Är i samma tankar och undrar över ljudnivån? Själv har jag ca 8 meter rejält murad 30-tal skorsten. Bultar du fläkten direkt på skorstenstoppen eller någon form av dämpning? Ljudnivå vid max?

Kanske är jag petig, eller så är det bara ett rimligt krav att fläktar inte ska höras i eldens magiska ljud...

Tacksam för verkliga erfarenheter från er med liknande installationer (och krav...)

E

klockan8 skrev:
Tänkte meddela att de är proveldat nu. Vilket galet drag! Kan verkligen rekomendera alla som har de minsta problem att montera. Extremt enkelt att få upp eld och noll lukt. Kör just nu av/på. Men ska i veckan montera styrnig då de skulle räcka att köra den på lägsta.
Hej Klockan8,
Hur gick det med styrningen?
Ljudnivå?
Öppen eldstad? Skorstensdimentioner?
Har samma behov....

A
E EmilÖrn skrev:
Hej!
Är i samma tankar och undrar över ljudnivån? Själv har jag ca 8 meter rejält murad 30-tal skorsten. Bultar du fläkten direkt på skorstenstoppen eller någon form av dämpning? Ljudnivå vid max?

Kanske är jag petig, eller så är det bara ett rimligt krav att fläktar inte ska höras i eldens magiska ljud...

Tacksam för verkliga erfarenheter från er med liknande installationer (och krav...)

E

Tjena!

Den is still going strong på skorstenen helt oskyddad. Den har gått i ett sedan installationen, upptäckte att den var knäpptyst, så den går 24/7/365 och jag styr den via en regulator från claes ohlsson som kostade kring 500lappen. Går på lägsta.

Jag har spjället öppet på kaminen så jag får mitt ”naturliga” självdrag. Så är de bara att elda utan att tänka på något annat om man blir sugen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.