Paxman skrev:
Datasignalen (markerad gul) går från fiberboxen till router (i bryggat läge) och sedan till vår TimeCapsule som förmedlar signalen via WiFi. WiFi-signalen förstärks sedan på markplanet med en AirPort Express i vardagsrummet.
Vad kan din router göra som din TC inte klarar av?

arneri68 skrev:
Vad kan din router göra som din TC inte klarar av?
Routern lär handahållas av bredbands/telelverantören, och enligt mina erfarenheter är det bra att ha leverantörens prylar inkopplade i systemet ifall man behöver support. Säger man att man kör med en TC blir svaret oftast bara att de inte supportar 3:epartshårdvara. Om det då blir något vajsing kan jag helt enkelt koppla bort TC:n innan jag ringer.

Det finns också en fördel att kunna starta ett separat wifinätverk från routern pga att vi har övervakningskameror som går på wifi, och när vi är borta hemifrån flyttar vi vår TC till ett säkert ställe i händelse av brand eller inbrott.

Paxman skrev:
Routern lär handahållas av bredbands/telelverantören, och enligt mina erfarenheter är det bra att ha leverantörens prylar inkopplade i systemet ifall man behöver support.
Okej. Inteno XG6846 är övervakningsbar och i vilket fall vår nätverksoperatör ser om den är igång och vilka portar som är i drift. Antar att de har bättre diagnosverktyg högre upp i nätverket.

Er operatör kanske har några andra tjänster som behöver routern. Många blinkande burkar blir det!

J
Paxman skrev:
Men alla goda råd i den här tråden har jag, som nämnts tidigare, kommit fram till följande förenklade system och vill gärna få bekräftat att det är korrekt:

[bild]

Datasignalen (markerad gul) går från fiberboxen till router (i bryggat läge) och sedan till vår TimeCapsule som förmedlar signalen via WiFi. WiFi-signalen förstärks sedan på markplanet med en AirPort Express i vardagsrummet.

TV-singnalen (markerad grön) går obruten från fiberboxen till en switch i gillestugan som delar ut den i två kablar: en som går till TV:n i gillestugan samt en som går upp till markplanet och vidare till sovrummet. Båda dessa kablar är obrutna fram till respektive digitalbox. Switchen i gillestugan kan lika gärna vara en VLAN, även om det inte behövs för denna konfiguration, men det skadar inte att framtidssäkra denna ifall jag vill bygga ut systemet längre fram.

Kablarna kommer vara CAT6.
Det där blir ju finemang. Behöver du mera kräm över internet framöver kan du ju bara komplettera med en vlanswitch vid mediaomvandlaren, efter den bryggade routern och en på övervåningen. Inga extra kablar kommer ju behövas då.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
arneri68 skrev:
Okej. Inteno XG6846 är övervakningsbar och i vilket fall vår nätverksoperatör ser om den är igång och vilka portar som är i drift. Antar att de har bättre diagnosverktyg högre upp i nätverket.

Er operatör kanske har några andra tjänster som behöver routern. Många blinkande burkar blir det!
Alltså Intenon tillhör, i vårt fall, fiberleverantören. Sen kommer vi välja tjänsteleverantörer, och de kommer antagligen ge oss ytterligare boxar. TV blir troligen ComHem, och de tillhandahåller digitalbox (en TiVo troligen och en enklare för syskonabonnemang).

Bredband och telefoni kommer troligen bli Universal, och de kommer ju tillhandahålla en router som jag gissar även kommer hantera telefonin. Vi har ADSL från Universal idag och det hanteras av en Inteno DG150A. Jag förutsätter att denna kommer bytas ut eftersom det är en ADSL-router...eller den kanske fixar fiber också?

Jag tror därför att Inteno XG6846-boxen endast kommer vara en passiv utdelare av de olika tjänsterna.

Jocke Best skrev:
Det där blir ju finemang. Behöver du mera kräm över internet framöver kan du ju bara komplettera med en vlanswitch vid mediaomvandlaren, efter den bryggade routern och en på övervåningen. Inga extra kablar kommer ju behövas då.
Ja, precis! Då fungerar VLAN-switcharna som kabeldelare så som vi diskuterat tidigare och jag kan bygga ut systemet stegvis.

Kanske vill vi ha datauttag vid TV-apparaterna för t ex Netflix och då skaffar jag ytterligare två VLAN-switchar att sätta vid dem. Routar ihop signalerna efter routern, konfigurerar om switchen i gillestugan så att den splittar signalen innan våningsgenomgången och delar den igen vid respektive TV.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Ok, men för mig som inte är så insatt i alla router å switchar mm, måste de va enklare å dra 2kablar till varje rum, å plasera alla teknik prylar på ett å samma ställe. Då behövs de ju mindre prylar totalt sett. ?
Å nästa fråga blir, om ja plaserar alla teknik prylar på ett ställe, räcker de med en skarvsladd från ett uttag, eller ska ja dra fram nytt uttag på egen säkring, hur mycket ström kräver alla prylar ?

Malten skrev:
Ok, men för mig som inte är så insatt i alla router å switchar mm, måste de va enklare å dra 2kablar till varje rum, å plasera alla teknik prylar på ett å samma ställe. Då behövs de ju mindre prylar totalt sett. ?
Ja, precis så. Det är först om det börjar bli mycket prylar på ett och samma ställe som det blir bättre med en switch istället för att gödsla med uttag.

Kanoners då ska ja ner i källaren å borra massa hål genom betongbjälklaget nu (y)

J
Nästan lite avis, har inga roliga grejer att leka med. Fixa nätverk är kul! Nästan jag hoppas att du råkar på något litet strul så man får fundera lite :D
Lycka till, men inte för mycket som Adam Alsing säger :p
Nejdå men återkoppla gärna om hur det går. Bilder är kul med!

Redigerat:
Jocke Best skrev:
Nästan lite avis, har inga roliga grejer att leka med. Fixa nätverk är kul! Nästan jag hoppas att du råkar på något litet strul så man får fundera lite :D
Lycka till, men inte för mycket som Adam Alsing säger :p
Haha (y)
Jag kommer garanterat få problem iaf, de är som gjort för det, när man har läst alla nätverks trådar som finns här, å bara blivit mer snurrig än innan :p

Paxman skrev:
Alltså Intenon tillhör, i vårt fall, fiberleverantören. Sen kommer vi välja tjänsteleverantörer, och de kommer antagligen ge oss ytterligare boxar. TV blir troligen ComHem, och de tillhandahåller digitalbox (en TiVo troligen och en enklare för syskonabonnemang).

Bredband och telefoni kommer troligen bli Universal, och de kommer ju tillhandahålla en router som jag gissar även kommer hantera telefonin. Vi har ADSL från Universal idag och det hanteras av en Inteno DG150A. Jag förutsätter att denna kommer bytas ut eftersom det är en ADSL-router...eller den kanske fixar fiber också?

Jag tror därför att Inteno XG6846-boxen endast kommer vara en passiv utdelare av de olika tjänsterna.
Står oxå inför att välja leverantör, kommer att välja Comhem för tv, mer osäker på internet. Är du nöjd med universal?

J
Frankesson skrev:
Står oxå inför att välja leverantör, kommer att välja Comhem för tv, mer osäker på internet. Är du nöjd med universal?
Är det inte Comhem som numera tvingar alla att hyra deras groteska box ifall man vill skaffa tvpaket, men att man kan behålla sina instickskort om man är befintlig kund? Jag har själv Comhem via koax men använder bara det normala utbudet med digitalt på 1,2,4,6...

Redigerat:
Frankesson skrev:
Universal har fungerat helt OK och deras kundtjänst har varit riktigt bra de gånger något strulat. Så ja, vi är mycket nöjda med dem!

Jocke Best skrev:
Är det inte Comhem som numera tvingar alla att hyra deras groteska box ifall man vill skaffa tvpaket, men att man kan behålla sina instickskort om man är befintlig kund? Jag har själv Comhem via koax men använder bara det normala utbudet med digitalt på 1,2,4,6...
Du menar TiVo? Jo, det är ComHem men boxen ingår i abonnemanget så hyran är inbakad i månadskostnaden. Problemet är som alltid; ingen leverantör erbjuder alla de kanaler man är intresserad av att ha, så man får välja den som tillhandahåller minst dåligt paket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.