4 362 068 läst · 32 081 svar
4362k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
OK, förlåt, inga knapptryckningar behövs.KnockOnWood skrev:
Men jag tror de flesta som har smarta hem tänder och släcker taklampan med brytaren på väggen om det bara är den de vill styra.
Jag har också gått ner några kilon sedan vi köpte robotgräsklippare, så jag funderar på att köpa en tilliSnobben skrev:Jag tror inte heller att man blir latare av att automatisera hemma. Hemautomation kräver ju för det första en del jobb bara att få igång ordentligt. Sen kan man dock njuta av att få mer tid över till annat. Sitter absolut inte mer still idag än innan hemautomation och robotgräsklippare. Däremot kan jag ägna mer tid till träning, mer tid till matlagning, mer tid med barnen, mer tid till renovering istället för att springa runt och ändra timers eller tända och släcka fönsterlampor manuellt. Har förövrigt gått ner från 93kg till 84kg sen jag skaffade mig dessa latheter 😂
Man kan väl säga att de handskarna är en bra påminnelse om hur elen varit tidigare i stugan...Mikael_L skrev:
När vi tog över hittades en skarvning bestående av tvinnade kardeler och (...trumvirvel...)
Plåster!
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Är det bara jag som får kortslutning i hjärnan av alla projekt jag vill göra "nu".. man vill börja överallt på en gång och helst vara klar i förrgår!
Man ser bilden av drömmen framför sig, men vet att vägen dit är lång (mycket kvar att göra, vissa projekt ligger flera år bort).. och man VILL att den dagen var här nu..den dagen då man kan gå runt och bara njuta av att drömmen är färdig, det blev så bra som man trodde!
.. allt medan nya drömmar bildas (såklart)
Man ser bilden av drömmen framför sig, men vet att vägen dit är lång (mycket kvar att göra, vissa projekt ligger flera år bort).. och man VILL att den dagen var här nu..den dagen då man kan gå runt och bara njuta av att drömmen är färdig, det blev så bra som man trodde!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Marcussjogren skrev:
Så det behövs alltså ca 30 knapptryckningar (eller vad det kallas när man har touch-skärm, petningar?)b8q skrev:
Nej, då använder jag hellre brytaren i väggen. Så får jag räta på kroppen lite också
OVIR är en mysig kabelscim skrev:Inspekterade lite el inför att jag ska ta upp ett dörrhål mellan vardagsrum och kontor. Det finns ett uttag på ena sidan om blivande dörren som matar ytterligare 5 uttag i en uppenbart hempulad, utanpåliggande, regelvidrig installation.
Naturligtvis går elen över blivande dörrhålet vilket kräver en del extrajobb...trodde jag. För när jag tittade närmare så upptäckte jag att det matande uttaget i själva verket var sist på slingan...sökte vidare och konstaterade att ett av uttagen, i mitten på slingan var infällt och konstaterade att det självklart är matande...skruvade isär och fann mycket riktigt en gammal plåtdosa med pansarrör...men röret var tomt? Sökte mig vidare till nästa uttag, ett utanpåliggande, som dolde ytterligare en plåtdosa med två pansarrör, varav det ena var tomt och det andra innehöll matningen. Rummet har uppenbarligen haft två uttag i original men förra ägaren valde av någon anledning att dra en utanpåliggande kabel istället för att använda det befintliga kabelröret.
Jackpot, tänkte jag då detta underlättar mitt arbete rejält. Prövade att dra dragfjädern i det tomma pansarröret, men det tog stopp direkt. Tog en närmare titt och såg att det fanns två avklippta kabelstumpar i pansarrörets mynning. Lyckades få tag i den ena med radiotången och fick ut den här härligheten
[bild]
Gammal tjärkabel som definitivt gjort sitt.
Försökte sedan få tag i den andra kabeln men gick bet, måste försöka hitta ett bättre verktyg. Jag kunde hursomhelst ta bort de två uttagen som var i vägen för dörren.
Gamla hus, ständiga överraskningar.
Varje dagSnigla skrev:Är det bara jag som får kortslutning i hjärnan av alla projekt jag vill göra "nu".. man vill börja överallt på en gång och helst vara klar i förrgår!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg