402 390 läst · 1 160 svar
402k läst
1,2k svar
Byggnadsvårdar gammalt öde sekelskifteshus i lilla byn Tärnsjö i Uppsala Län
Har själv hittat en sådan projekt..enda problemet är att jag är single och tror mig ej kunna klara allt själv. .Huset är underbar..
Ni är änglar dom räddar dessa pärlor. 💜
Ni är änglar dom räddar dessa pärlor. 💜
Ja men det handlar nog om (det alla tjatar om) att ta det i ett OK tempo, inte för fort... Om man har den möjligheten såklart!Kelly Jamieson skrev:
Beror på utsikten!johd01 skrev:
När min balkong är på plats, kommer du hitta mig där i tid och otid
..bara sittandes och titta ut över nejden.. (Troligen med ett parasoll eftersom det är söderläge hehe)
I väntan på nästa jobbdag i huset så kan jag dela med mig av lite bilder så som det ser ut just nu!
Detta är från hallen in till "stora salen" med det inrasade innertaket..
Hallen, ytterdörren finns till höger på bilden bakom dörren som står lutad mot väggen.
Hallen sett från andra sidan
Bild på samma hall (efter lite masonitborttagning, i bild är arkitekten (min far) som gör uppmätningar på huset.
En av 3 kvarlevande kakelugnar. Ett så här stort hus kräver sina kakelugnar, så vi kommer lägga rätt mycket krut på att få tillbaka så många eldstäder som möjligt, 9 st fanns det ursprungligen...
Ytterligare en av kakelugnarna, denna i salen på övervåningen.. (Här vågar man inte gå in med risk för att golvet rasar in)
Till sist vill jag visa denna bild, ett valv i en gammal typ garderob kanske? Någon som vet om detta har använts till något speciellt? Vi har gissat på typ "torkskåp a la sekelskift", men har ingen aning
Har ni frågor eller funderingar så är det bara att skriva! Hejdå så länge!
Detta är från hallen in till "stora salen" med det inrasade innertaket..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallen, ytterdörren finns till höger på bilden bakom dörren som står lutad mot väggen.
Logga in
Skapa konto
Hallen sett från andra sidan
Logga in
Skapa konto
Bild på samma hall (efter lite masonitborttagning, i bild är arkitekten (min far) som gör uppmätningar på huset.
Logga in
Skapa konto
En av 3 kvarlevande kakelugnar. Ett så här stort hus kräver sina kakelugnar, så vi kommer lägga rätt mycket krut på att få tillbaka så många eldstäder som möjligt, 9 st fanns det ursprungligen...
Logga in
Skapa konto
Ytterligare en av kakelugnarna, denna i salen på övervåningen.. (Här vågar man inte gå in med risk för att golvet rasar in)
Logga in
Skapa konto
Till sist vill jag visa denna bild, ett valv i en gammal typ garderob kanske? Någon som vet om detta har använts till något speciellt? Vi har gissat på typ "torkskåp a la sekelskift", men har ingen aning
Logga in
Skapa konto
Har ni frågor eller funderingar så är det bara att skriva! Hejdå så länge!
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 134 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 134 inlägg
Hurra för gamla hus!!! En liten brasklapp i sammanhanget som kan förklara er villrådighet kring byggåret är att 1909-1910 infördes ett nytt fastighetsregister för hustaxering i Sverige. Detta resulterade i att alla hus byggda innan 1910 gavs taxeringsår 1909 oavsett om det är byggt 1709 eller i närområdet av 1909. Ni har ett par fönster som finns med i Löfvenskiolds Landtmannabyggnader 1890-94 men verandan och resten av fönstren skvallrar efter sekelskiftet 1900, men det kan ju lagts till i efterhand... Å vilket spännande och underbart projekt och tack för alla bra bilder! Dom blev finfina inspirationsbilder till vårt eget projekt. : ) All lycka och välgång i ert behjärtansvärda värv!
(Ps. Balkonger är till för att hänga ut täcken, kuddar och lakan på morgonen för att vädra ur värmen och skaka ur lössen. Ds.)
(Ps. Balkonger är till för att hänga ut täcken, kuddar och lakan på morgonen för att vädra ur värmen och skaka ur lössen. Ds.)
Redigerat: