47 822 läst · 196 svar
48k läst
196 svar
Milersättning till hantverkare - vad är rimligt?
Det är just den prissättningsmodellen jag tycker är fel. Precis som dörrförsäljaren vore det väl vettigt att hantverkaren tog betalt bara för sin vara = arbetad tid + materiel. Och inte för en massa saker som kunden knappast förväntar sig. Problemet är att de flesta kunder inte förväntar sig en kilometerkostnad på +40 kr och hade firman öppet skyltat med det så hade de fått betydligt färre kunder.oceanis skrev:
Om någon ringer en hantverkare för att få ett jobb utfört frågar nog de flesta hur mycket det kostar per timme. Tror inte många frågar om kilometerersättning. Jag tror inte heller någon frågar om kontorshyreavgift eller någon annan kostnad firman har som de kan tänkas vilja debitera kunden. Endast fantasin sätter ju gränser, finns väl inget som hindrar bolaget att ta en skruvdragaravgift på en krona för varje skruv ifall de vill det. Men det lär också överraska många kunder. Men kunden får väl skylla sig själv som inte frågade om skruvdragaravgiften.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
Du kan tycka att den är hur fel du vill, det är den generella modellen, inget företag kommer vilja vara det företaget som är först ut med att ändra detta. För som du säger, Svensson frågar efter timkostnaden och jämför sina hantverkare utefter denna. Därför ser det bättre ut om man pressar ner den kostnaden så långt det går. Skulle det däremot komma någon slags krav som gjorde att alla företag var tvungna att byta till ett annat tydligare system samtidigt så skulle det fungera bättre.lbgu skrev:Det är just den prissättningsmodellen jag tycker är fel. Precis som dörrförsäljaren vore det väl vettigt att hantverkaren tog betalt bara för sin vara = arbetad tid + materiel. Och inte för en massa saker som kunden knappast förväntar sig. Problemet är att de flesta kunder inte förväntar sig en kilometerkostnad på +40 kr och hade firman öppet skyltat med det så hade de fått betydligt färre kunder.
Om någon ringer en hantverkare för att få ett jobb utfört frågar nog de flesta hur mycket det kostar per timme. Tror inte många frågar om kilometerersättning. Jag tror inte heller någon frågar om kontorshyreavgift eller någon annan kostnad firman har som de kan tänkas vilja debitera kunden. Endast fantasin sätter ju gränser, finns väl inget som hindrar bolaget att ta en skruvdragaravgift på en krona för varje skruv ifall de vill det. Men det lär också överraska många kunder. Men kunden får väl skylla sig själv som inte frågade om skruvdragaravgiften.
Det verkar dock vara många här som tror att de som driver företag gör det för välgörenhet, tjänar man över 30K i månaden så kan man sänka priset på diverse saker för att kunden ska få billigare installation. Jag driver inte eget företag, men om jag gjorde det och tjänade över 30K i månaden så skulle jag ständigt fundera på om det gick att pressa upp den summan än mer. Det finns inget "tak" för hur mycket jag vill tjäna, så jag ser ingen anledning att någon annan företagare skulle ha det heller.
Det är det som är det fina med konkurens!
kruxet med höga ersättningar är ju att det driver ineffektivitet, det är ju ett incitament till att vara hos många kunder på en dag, istället för att planera ordentligt och vara en dag på ett ställe, med förbeställt material.
Jag försöker alltid köpa hantverkare på heldag, så får det göra så mycket de hinner....
Jag försöker alltid köpa hantverkare på heldag, så får det göra så mycket de hinner....
Jag känner till flera hantverkare som inte debiterar bilresan ut till kund separat. Förvisso enmansföretag, men det motbevisar ändå din teori om att inget företag skulle vara först ut och ändra det. Man kan ju inte vara först att göra något som redan andra gör.SueCia skrev:
Jag har samlat några kommentarer i tråden som tydligt visar på problematiken
Så ni anlitar hellre en hantverkare som tar 1000:- i timmen...
Företag 1 ser alltså dyrare ut vid en snabb jämförelse och det vore därför helt efterblivet att göra så...
Det är ditt ansvar som kund att ta reda på kostnaderna för hantverkaren du anlitar.
Det här är precis samma diskussion som kring materialpåslag. Kostar det 1000:-/timmen inklusive bil och andra påslag så är det naturligtvis det man som kund vill veta. Att i ett sådant fall bara informera om timpriset när man uppenbart vet att kunden blir vilseledd är att skapa sig problem. Det är inte efterblivet att vara tydlig med sin kostnad utan jag tror tvärtom att det skapar nöjdare kunder.
Och sist kommer alltid det återkommande argumentet att det är kundens ansvar att ta reda på alla kostnader och förstå hantverkarens prismodell. Visst ligger det något i det men det ligger i hantverkarens intresse att försäkra sig om att få en nöjd kund. Och viktigast av allt är att man som hantverkare styr över sin prismodell och hur man väljer att kommunicerar med kund. Men man styr inte över om en kund upplever sig vilseledd och är förbannad så vill man ha ett bra rykte och undvika tvister så får man helt enkelt vara öppen och tydlig med hur man tar betalt.
Så ni anlitar hellre en hantverkare som tar 1000:- i timmen...
Företag 1 ser alltså dyrare ut vid en snabb jämförelse och det vore därför helt efterblivet att göra så...
Det är ditt ansvar som kund att ta reda på kostnaderna för hantverkaren du anlitar.
Det här är precis samma diskussion som kring materialpåslag. Kostar det 1000:-/timmen inklusive bil och andra påslag så är det naturligtvis det man som kund vill veta. Att i ett sådant fall bara informera om timpriset när man uppenbart vet att kunden blir vilseledd är att skapa sig problem. Det är inte efterblivet att vara tydlig med sin kostnad utan jag tror tvärtom att det skapar nöjdare kunder.
Och sist kommer alltid det återkommande argumentet att det är kundens ansvar att ta reda på alla kostnader och förstå hantverkarens prismodell. Visst ligger det något i det men det ligger i hantverkarens intresse att försäkra sig om att få en nöjd kund. Och viktigast av allt är att man som hantverkare styr över sin prismodell och hur man väljer att kommunicerar med kund. Men man styr inte över om en kund upplever sig vilseledd och är förbannad så vill man ha ett bra rykte och undvika tvister så får man helt enkelt vara öppen och tydlig med hur man tar betalt.
Om man som kund är fast i en avgiftsmodell med påslag hit och dit så kan man ju alltid vänligt men bestämt be om en uppskattning av tex resekostnader. Detta kommer ju då omfattas av de vanliga reglerna för uppskattade priser och man slipper en överaskning i efterhand.
Varför inte bara göra en liten prislista där alla normala kostnader framgår som man kan ge till kunden vid första besöket eller innan via mail. Ett engångsjobb så slipper man alla diskussioner sedan, sen om man vill baka in bilkostanden i timpriset eller ha det separat struntar jag som kund i bara jag får ett tydligt underlag som gör att jag kan få mig ett bild av vad det kommer att kosta.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 918 inlägg
Brukar jag göra. Jag brukar fråga "vad kostar det". Och då brukar jag få svaret "Vi tar så här mycket i timmen". Och då, vis av skadan, så brukar jag replikera "Men nu var det inte det jag frågade, utan vad kostnaden med alla tillägg osv. blir." Och se då, då brukar det bli tyst i andra ändan, och då "blir det svårt att svara på", och så måste man räkna och återkomma, och det gör man ytterst sällan.MathiasS skrev:
Nu köper jag inte längre tjänster av de jag inte har en upparbetad relation till. Och det här är ett av de stora skälen till det. Det andra är att man inte har en aning om vad man kommer få för kvalitet.
Allt som oftast så brukar det sluta med att jag gör det själv. I rent vredesmod...
P.S. Vi kunder kommer att sluta försöka ta reda på vad det faktiskt kostar er hantverkare att leverera en tjänst, den minut ni slutar skylla priset på era leveranskostnader. Jag håller att detta skulle hända för osannolikt.
Jag kan förstå kostnaden om man har väldigt långt till arbetsplatsen eller om det blir många korta besök under arbetstiden. Jag kan tycka att om restiden ligger under 30-40 minuter och firman kan jobba heltid med jobbet så finns ingen anledning att debitera resekostnad. Som jämförelse får jag t.ex. inte betalt för att ta bilen till mitt jobb, dessutom får jag betala parkeringsavgift när jag parkerar vid jobbet, något som i de flesta fallen ingår för hantverkaren
Medlem
· Västerbotten
· 887 inlägg
Det är just det som ställer till det för en husägare som behöver hjälp.oceanis skrev:
Om köparen inte vet vad den kan förvänta sig för kostnader, vilka frågor ska ställas då? Frågan "vad kostar det att...?" borde rimligtvis vara heltäckande eftersom att hantverkaren borde kunna sitt jobb. Eller tror hantverkare på fullaste allvar att köparen bara vill veta vad delar av kostnaderna hamnar på när frågan ställs?
Skulle vara väldigt kul att se reaktionen när Ica börjar slå in kassaavgift, kostnad för hyra av lokal, snöskottning och skoslitage när en mjölkliter ska handlas. Eftersom att ingen frågade om det tillkommer något utöver kostnaden för mjölken så får man skylla sig själv.
Vad jag kan se så har ingen nämnt att ett problem med att ta bilkostnaden i timpenning kan vara när det ska göras avdrag för ROT eller RUT. Resan till och från arbetet är inte avdragsgillt, men jag gissar att många hantverkare ändå begär avdrag för resan.
Varifrån får en hantverkare räkna reseersättning, från sin bostad eller från där företaget är beläget ?
Är det rimligt betala en hantverkare för 9 timmar om han var här 71/2, och i det är då även hans lunch o rast x2 inräknat ?
Företaget jag anlitade(snickare) debiterade mig mer tid 12 timmar med motivationen att de var tre pers.som kom fr samma företag och såg på jobbet ?!
De följdes åt för att de före besöket hos mig varit på samma ställe och jobbat !
Tycker inte jag ska betala för det.
Är det rimligt betala en hantverkare för 9 timmar om han var här 71/2, och i det är då även hans lunch o rast x2 inräknat ?
Företaget jag anlitade(snickare) debiterade mig mer tid 12 timmar med motivationen att de var tre pers.som kom fr samma företag och såg på jobbet ?!
De följdes åt för att de före besöket hos mig varit på samma ställe och jobbat !
Tycker inte jag ska betala för det.
Rimligen så bör väl dessa kostnader tas upp och redogöras när man pratar pris på resten .om inte hantverkaren tar upp dessa separat så borde då dessa ingå i timpriset när man räknar på ett jobb på en viss plats. Att dom har stöd i lagen att ta ut dessa extra och att dom inte är speciserade alls i vad som är en rimlig kostnad är väl som gjort för att hantverkare ska försöka ta ut ockerpriser och hävda att det är deras rätt..se till att komma överens om vad saker kostar med handverkaren och försöker denne sen hitta på nåt trams extra så ifrågasätt. Bara för att nån skickar en faktura så behöver den ju inte vara rätt. Men tyvärr är väl traditionen i sverige att man bara rakt av betalar för sig vad nån begär ett problem som många hantverkare tyvärr är fula nog att utnyttja.