20 935 läst · 103 svar
21k läst
103 svar
Är inte klinkergolv i badrum en ohygienisk yta?
Det enkla svaret är väl att man kan välja själv, ett icke tätt material som klinker och fog som man kan tycka är mindre hygieniskt. Eller så väljer man plastmatta eller dylikt som är tätt och "hygieniskt". Jag vet vad jag väljer, och vad jag anser mest lättstädat och det är klinker/kakel.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
En stor fördel med plastmatta, som jag ser det, är att golvet känns varmt och gott att stå och gå på utan ineffektiv och fördyrande golvvärme.
Med klinkergolv i badrummet är det väl nästan obligatoriskt med golvvärme till och med mitt i sommaren,
för att inte fötterna skall få frostskador?
Handen på hjärtat, ni med golvvärme och klinkergolv: Stänger ni av värmen maj - september,
eller låter ni den gå för att fossingarna skall må bra?
Med klinkergolv i badrummet är det väl nästan obligatoriskt med golvvärme till och med mitt i sommaren,
för att inte fötterna skall få frostskador?
Handen på hjärtat, ni med golvvärme och klinkergolv: Stänger ni av värmen maj - september,
eller låter ni den gå för att fossingarna skall må bra?
Min är faktiskt avstängd, blir alldeles för varmt i bägge badrummen annars. Räknar dock med att få sätta på den vilken vecka som helst nu. Dock lider jag av konstant övervärme, så jag hade nog kunnat ha den av året runt, men då hade nog sambon börjat gnälla.
Hos mig är den fortfarande avstängd. Hemma hos en bekant som har plastmatta och golvvärme är värmen på och fönstret på glänt på sommaren. Golvvärme är skönt, men jag ser inte behovet på sommaren även om det är klinker på golvet.KnockOnWood skrev:
För vems skull skall det försvaras och varför? Rätt utfört är helkaklade badrum täta. Det är badrum med plastmatta också om de är rätt utförda. Dessutom är de billigare och det är lättare att se om det är rätt utfört när det är plastmatta.LUDDET skrev:
Man jämför ofta med månlandningen 1969. Jag gör väl det också och tycker att jämfört med den bedriften är det märkligt att man inte kan få fram ett vattentätt golvmaterial som utseendemässigt också slår ut klinker. Att döma av priset för ett dubbelgolv borde man få bra betalt för det också.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ja visst. men värmen går både uppåt och nedåt, tex ned i marken.Alfredo skrev:
Missade du den här tråden?
https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/271519-golvvarme-ja-eller-nej.html
Ja se trender...
Nu skall alla ha SUV och klinker/kakel.
För ca. 35 år sedan bytte ett av ortens största bostadsföretag ut samtliga perfekta klinkergolv (med allt vad det innebar) i sitt bestånd. Plastmatta skulle det vara. Motiveringen var just- hygienen. Klinkergolven var hel intakta! Samtidigt togs kakel bort och ersattes med plastmatta.
Förmodligen har man idag kaklat och klinklat igen. Häpp!
Nu skall alla ha SUV och klinker/kakel.
För ca. 35 år sedan bytte ett av ortens största bostadsföretag ut samtliga perfekta klinkergolv (med allt vad det innebar) i sitt bestånd. Plastmatta skulle det vara. Motiveringen var just- hygienen. Klinkergolven var hel intakta! Samtidigt togs kakel bort och ersattes med plastmatta.
Förmodligen har man idag kaklat och klinklat igen. Häpp!
Klinkerfogen är inte vattentät, utan det är fuktspärren som ska åtgärda det. Däremot uppnår ju den en långsam fuktmättnad av vatten som ligger emot det. Vid ett ev. pinknade i duschen kommer ju inte fogarna fyllas av urin, 99,9% går i avloppet. Mycket annat som fastnar i fogarna, som skinnavlagringar som är mer ohygieniskt så det gäller ju att hålla efter dem.
Det kommer alltid gå fukt genom golvklinkerlösningar, eftersom de är utsatta för stora mängder vatten. Trots golvvärme krävs ett bra tätskikt, för vattnet som kommer ner mot tätskiktet vill ta vägen någonstans, så det är ju viktigt att detta inte "trycks ut" av golvvärme mot skarvar eller bristfällig tätskikt. Senaste jag hörde för dryga året sedan från SP var att 17 av 20 branschgodkända tätskikten släpper genom fukt. Plastmatta är bättre för att motverka vattenskador, men sen torde det vara själva ytskiktet på produkten som gör om den är lättstädad eller om det finns många ställen där dynga kan fastna.
Det kommer alltid gå fukt genom golvklinkerlösningar, eftersom de är utsatta för stora mängder vatten. Trots golvvärme krävs ett bra tätskikt, för vattnet som kommer ner mot tätskiktet vill ta vägen någonstans, så det är ju viktigt att detta inte "trycks ut" av golvvärme mot skarvar eller bristfällig tätskikt. Senaste jag hörde för dryga året sedan från SP var att 17 av 20 branschgodkända tätskikten släpper genom fukt. Plastmatta är bättre för att motverka vattenskador, men sen torde det vara själva ytskiktet på produkten som gör om den är lättstädad eller om det finns många ställen där dynga kan fastna.