Du har ingen koll hur en tätning är gjord under en toalett idag då de limmas fast, samma bakom blandaren i en dusch då det sitter täckbrickor för (som iofs håller tätt) skulle våga påstå att tätskiktsduken med manschett och tvåkomponentslim är säkrare än att skära en väggmatta runt, samma runt toa och handfatsavlopp.

Murade/betongväggar är absolut det bästa då de inte alls är lika fuktkänsliga som en reglad gippsvägg är. Förstår inte att Sverige fortfarande håller på att böka med skivkonstruktioner i våtutrymmen, i Norge besiktas tätskiktet innan och i Finland försäkrar de inte ens badrum har jag för mig.
 
Möjligtvis är en gnutta mer hygieniskt med plastmatta, som att hygienen skulle vara det minsta problem. Det är snarare för rent i Svenska hem.

Personligen tycker jag att plast (med all dess innehåll av andra komponenter) ur hälsosynpunkt är något som mitt hem kommer att sakna helt för all framtid.
 
Det finns mattor som inte innehåller farliga mjukgörare idag.
 
Ardurapid skrev:
Du har ingen koll hur en tätning är gjord under en toalett idag då de limmas fast, samma bakom blandaren i en dusch då det sitter täckbrickor för (som iofs håller tätt) skulle våga påstå att tätskiktsduken med manschett och tvåkomponentslim är säkrare än att skära en väggmatta runt, samma runt toa och handfatsavlopp.

Murade/betongväggar är absolut det bästa då de inte alls är lika fuktkänsliga som en reglad gippsvägg är. Förstår inte att Sverige fortfarande håller på att böka med skivkonstruktioner i våtutrymmen, i Norge besiktas tätskiktet innan och i Finland försäkrar de inte ens badrum har jag för mig.
Sverige håller på och bökar med skivkonstruktioner för att det finns så många trähus här, btg /murade väggar är betydligt enklare att göra i bad/duschrum om det inte är mot ytterväggar eller diffutionsstängda ytor.
 
Jonatan79 skrev:
I badrummet vi rev från 1969 satt det någon typ av vindstopp(svart) på golv och väggar. Kakel/klinker utanpå. Allt var snustorrt under efter 44 år och 2 pers användning permanent! Det har blivit lite väl hysteriskt med alla regler, bestämmelser & rekommendationer på senare år.
Det var nog troligen asbest ni var och petade i, hoppas ni hade mask.
 
Kent85 skrev:
Bör man vara orolig där som på vårt kaklade badrum på ovanvåningen är dåligt fall (samlas en del vatten efter dusch som vi skrapar bort "merparten" av), samlas fukt/vatten då under fogarna som pga det dåliga fallet inte har möjlighet att rinna till brunnen? :( (vid besiktning uppmättes iaf ingen förhöjd fuktighet)
Beror på när det är byggt. Men ingen förhöjd fukthalt på besiktningen låter bra.
 
Vi kommer förmodligen dö, någon gång, men inte speciellt många dagar innan någon annan...Kan ha funnits lite i kakelfixet men inga mängder som jag bryr mig om.

Mido11 skrev:
Det var nog troligen asbest ni var och petade i, hoppas ni hade mask.
 
  • Gilla
Dizzy84 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
En stor fördel med plastmatta, som jag ser det, är att golvet känns varmt och gott att stå och gå på utan ineffektiv och fördyrande golvvärme.
Med klinkergolv i badrummet är det väl nästan obligatoriskt med golvvärme till och med mitt i sommaren,
för att inte fötterna skall få frostskador?

Handen på hjärtat, ni med golvvärme och klinkergolv: Stänger ni av värmen maj - september,
eller låter ni den gå för att fossingarna skall må bra?
Bor i bostad där dom fått för sig kakel och även på golv. Ingen golvvärme, får ha en badrumsmatta annars blir det riktigt kallt.
 
Jonatan79 skrev:
Vi kommer förmodligen dö, någon gång, men inte speciellt många dagar innan någon annan...Kan ha funnits lite i kakelfixet men inga mängder som jag bryr mig om.
Grattis!
 
Mido11 skrev:
Grattis!
Tackar, badrumsrenoveringen gick bra och blev mycket lyckad. Självklart användes munskydd, öppet fönster, och vädring hela dagen. Fler frågor på det?
 
Jonatan79 skrev:
Tackar, badrumsrenoveringen gick bra och blev mycket lyckad. Självklart användes munskydd, öppet fönster, och vädring hela dagen. Fler frågor på det?
O nej.. Munskydd, grattis!
 
hannaz skrev:
Det finns mattor som inte innehåller farliga mjukgörare idag.
Men kanske de som anses dåliga i morgon.
 
Jag har undrat över detta mycket. Varför gjuter man inte hela golvet i badrum i nån typ av plast/epoxi? Gör lagret fem cm tjockt så lär det vara tätt om du låter vatten stå på det i 100 år. Borde knappast vara dyrare än klinker.
 
Hullefar skrev:
Jag har undrat över detta mycket. Varför gjuter man inte hela golvet i badrum i nån typ av plast/epoxi? Gör lagret fem cm tjockt så lär det vara tätt om du låter vatten stå på det i 100 år. Borde knappast vara dyrare än klinker.
Lär bli lite dyrt!
 
Tottis Aske skrev:
Plastmattor e mycket snyggare nu är för tio år sedan. Vi har ett som ser ut som nåtat trägolv.

Anledning.
1 vill ha låg tröskel. Med golvvärme byggs golvet på o tröskeln blir högre = fult. Plastmatta blir inte så kallt som sten.
2 plastmatta är mjukare om barnen halkar
3 när man har katter blir fogarna inte så fräscha efter ett tag.
4 plastmatta fungerar bättre med laminatväggar
5 du ser om något händer med tätskiktet
6 det går snabbare och blir billigare
Då har jag en liten rekommendation:
Skippa alla trösklar.

Vi har ett hus byggt för sex år sedan, och har inte en enda tröskel i hela huset.
Mellan sovrum och duschrum sitter en liten golvlist, höjd kanske 2 mm, för att överbrygga de olika golvmaterialen. Det är allt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.