Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Har du fler bilder?
Jag gissar att den är ett ovanligt välgjort hembygge eller firabelarbete. Möjligen ett exemplar av en liten serie från någon liten mekanisk verkstad någonstans.
Bondångers Svets&Maskinservice eller någonting liknande
Hela stommen ser ju ut att vara svetsad av laserskurna plåtdelar och sedan bearbetad. Så brukar inte de stora tillverkarna göra. Billigtillverkarna brukar bygga av aluminium eller bockad plåt och kvalitetstillverkarna brukar bygga av gjutjärn.
Om det verkligen är byggd så som jag tror så har någon försökt åstadkomma en maskin med gjutjärnsegenskaper av ett mera lättillgångligt material och antagligen lagt ned en väldig massa arbetstid på att få det bra.
Bondångers Svets&Maskinservice eller någonting liknande
Hela stommen ser ju ut att vara svetsad av laserskurna plåtdelar och sedan bearbetad. Så brukar inte de stora tillverkarna göra. Billigtillverkarna brukar bygga av aluminium eller bockad plåt och kvalitetstillverkarna brukar bygga av gjutjärn.
Om det verkligen är byggd så som jag tror så har någon försökt åstadkomma en maskin med gjutjärnsegenskaper av ett mera lättillgångligt material och antagligen lagt ned en väldig massa arbetstid på att få det bra.
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Varför vill du veta vilket märke det är?
Om det är förklaring till hur den fungerar/används så finns nog kunskapen hör oavsett märke.
Om det är för renovering/lagning kan vi säkert försöka hjälpa också.
Om det är förklaring till hur den fungerar/används så finns nog kunskapen hör oavsett märke.
Om det är för renovering/lagning kan vi säkert försöka hjälpa också.
Mest nyfikenhet
Men även för reservdelar typ remmen
Lagning är där inte direkt
Verkar funka bra förutom remmen som hade
En stor spricka men limmat den så länge
Håller på att slipa stålet
Är det vanligt att sitter två lösa bitar i vart
Hyvelstål?
Men även för reservdelar typ remmen
Lagning är där inte direkt
Verkar funka bra förutom remmen som hade
En stor spricka men limmat den så länge
Håller på att slipa stålet
Är det vanligt att sitter två lösa bitar i vart
Hyvelstål?
Nähä....är du helt säker?Tenghil skrev:
Jag tycker att jag ser svetsfogar under bordet på dina bilder och vassa kanter som inte går att gjuta. Plåt kan vara väldigt tjock.
Tjockplåt är i stort sett lika bra som gjutjärn men det tyder på styckevis tillverkning.
Om du tar loss den gamla remmen och tar den med till en affär som säljer remmar så hittar de säkert en likadan rem åt dig.
Kan du fotografera kuttern så jag ser vad du menar med två lösa bitar?
Nä inte säker
O nu när tittar på bilden så ser jag vad du menar
Men fan va tjock plåt;-)
Ja remmen går nog att lösa så
Men fan va jag är nyfiken på vad den är för nått
Ska ta bild när kan sen
Vad jag menar är att har hyvelstålet
Och en annan lös bit som har hålkärl på toppen och skruvarna spänner mot den biten
O nu när tittar på bilden så ser jag vad du menar
Men fan va tjock plåt;-)
Ja remmen går nog att lösa så
Men fan va jag är nyfiken på vad den är för nått
Ska ta bild när kan sen
Vad jag menar är att har hyvelstålet
Och en annan lös bit som har hålkärl på toppen och skruvarna spänner mot den biten