Vi (en förening) kommer att göra en bastu i ett läge där vi inte har tillgång till el. Den kommer att bli ungefär 8 m3 stor och användningen kommer inte att vara så frekvent, kanske 20 bad om året.
Planen var en vedeldad bastu men så kom en av våra medlemmar med förslaget gasoldrivet. Spontant så låter det intressant, inte minst med tanke på säkerhet och enkelhet i installationen.
Den enda produkt jag har hittat när jag googlat är:
http://www.modultech.fi/downloads/finsteam_swe.pdf
Ser ut att kunna funka bra för oss...
Är det någon som har erfarenheter och tips kring gasoldrivet bastuaggregat?
Planen var en vedeldad bastu men så kom en av våra medlemmar med förslaget gasoldrivet. Spontant så låter det intressant, inte minst med tanke på säkerhet och enkelhet i installationen.
Den enda produkt jag har hittat när jag googlat är:
http://www.modultech.fi/downloads/finsteam_swe.pdf
Ser ut att kunna funka bra för oss...
Är det någon som har erfarenheter och tips kring gasoldrivet bastuaggregat?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Låter rent ut sagt livsfarligt.
Knappast farligare än att köra med gasolvärmare i stugor, arkar osv.
Man kan väl ha en gasolvarnare om inte annat?
(Gasol är tungt, så en varnare kan man ha långt nere vid golvet, där den inte heller blir utsatt för destomer värme.
Man kan väl ha en gasolvarnare om inte annat?
(Gasol är tungt, så en varnare kan man ha långt nere vid golvet, där den inte heller blir utsatt för destomer värme.
Uppföljning 1:
Vi har köpt installerat ett gasoldrivet Bastuaggregat från dem i mitt första inlägg. Kostnaden för det är ungefär 10 000 inklusive frakt. Jag har inte sett det på plats ännu utan det har fallit på andra i föreningen att montera det. Jag kommer att återkomma med lite kommentarer och bilder när jag sett det på plats (och kanske provbadat) men jag tycker det kan vara intressant att skriva hur vi resonerade vid köpet.
Anledningen till att vi valde Gasol var:
- Installation, att slippa skorsten sparar mycket arbete och minskar risken
- Enkelhet, vi är många (ett 20 tal) medlemmar. Att elda med ved kan vara lite klurigt och el var inget alternativ
- Rostfritt, vi har endast tillgång till havsvatten vid bastun
Vi har köpt installerat ett gasoldrivet Bastuaggregat från dem i mitt första inlägg. Kostnaden för det är ungefär 10 000 inklusive frakt. Jag har inte sett det på plats ännu utan det har fallit på andra i föreningen att montera det. Jag kommer att återkomma med lite kommentarer och bilder när jag sett det på plats (och kanske provbadat) men jag tycker det kan vara intressant att skriva hur vi resonerade vid köpet.
Anledningen till att vi valde Gasol var:
- Installation, att slippa skorsten sparar mycket arbete och minskar risken
- Enkelhet, vi är många (ett 20 tal) medlemmar. Att elda med ved kan vara lite klurigt och el var inget alternativ
- Rostfritt, vi har endast tillgång till havsvatten vid bastun
Hur ska det fungera utan skorsten? Även om gasol inge ger någon märkbar rök så produceras ju en hel del co2 och co som måste ut för att man inte ska kvävas i bastun. Är tanken att ni ska klara er bara med ventiler?
Tillverkaren säger 350 kvadratcentimeter intag vid golvet och 200 kvadratcentimeter vid takhöjd så det är vad vi kört på. bastun är ungefär 8 kubikmeter...toolman77 skrev:
Fältbastu i militärtält 12 är ju annars en klassiker. Helst ska man ha två tältdukar för extra isolering (nödvändigt om det är lite svalare ute). Sen eldar man bara i det vanliga aggregatet så in i h-e. Det ska glöda en bit upp på rökröret.
Jo det är en klassiker. Nu är mitt försök till en ny modern klassiker Webern tillsammans med förrådstältet från Jula
Ser det som rätt osannolikt att tältet ska ta eld av gasolgrill i tältet. Ska ta upp lite ventialtion.
Ser det som rätt osannolikt att tältet ska ta eld av gasolgrill i tältet. Ska ta upp lite ventialtion.
Redigerat: