Sir Duke skrev:
. Förr eller senare blir det en svår lång kris...
Jag har spanat efter krisen över ett decennium men har inte sett krisen ännu. Med tanken på att bostäder har ökat flera hundra %% under den perioden så en ras med 10-20% (ifall om krisen dyker upp, vilket inte är troligt med tanken på bostadsbrisen i Sverige) inte behöver betyda slutet för vår och våra barns generation.

Själv ångrade jag att vi amorterade för mycket istället för att uppleva världen utanför lagomlandet. För en sak är säkert är att dina pengar kan du ej ta med ner i graven.
 
Redigerat:
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Excel
Det är bra att amortera, det är lika viktigt att öronmärka pengar för familjen och semester. Att dö rik och snåla hela livet är ju rätt värdelöst, man har ju bara ett liv...

Som oftast lägger man dock mer pengar på onödig konsumtion än vad man själv hade tänkt sig från början, dessa resurser kan likväl gå till amortering anser jag.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag lever nu inte bara för mig själv heller. Jag vill lämna ett välordnat liv med ekonomisk ordning åt mina barn, inte skulder och problem. Samma gäller för världen i överlag, därför försöker jag konsumera mindre, inte åka utomlands på semester osv. Jag anser inte man blir lycklig av sådana saker heller.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Excel skrev:
Det är bra att amortera, det är lika viktigt att öronmärka pengar för familjen och semester. Att dö rik och snåla hela livet är ju rätt värdelöst, man har ju bara ett liv...

Som oftast lägger man dock mer pengar på onödig konsumtion än vad man själv hade tänkt sig från början, dessa resurser kan likväl gå till amortering anser jag.
Självklart kan man amortera mer och leva mindre men hur roligt är det 🤔
 
Excel
Polos skrev:
Självklart kan man amortera mer och leva mindre men hur roligt är det 🤔
Skrev ju klart och tydligt att man ska leva och uppleva saker, men det är klart, du kanske anser onödig konsumtion är att leva.

Vissa försöker minska sin konsumtion och få ett rikare liv genom färre antal saker.

Alla har vi olika behov och vad ett rikt liv innebär.
 
KnockOnWood skrev:
Ursäkta, men vad är frågan?

//Gammal och dum
Antar att det som menas är att om du står med ett i prinmcip obelånat hur och behöver pengar som pensionär; men banken ändå inte vil llåna ut pengar (av andra faktorer) hur gör man då ?

Dvs i jämförelse med att ha högre belåning men ett konto med likvida medel att ta av...

/K
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Nå....man kan göra som mina föräldrar brukar göra.
Litet besparingar på bank måste man ha. Med kunskap och eget arbete och arbetsbyten med bekanta ger man de pengarna största möjliga verkningsgrad. Sedan finns det vissa samhälleliga funktioner som är till stor hjälp.

-Det mesta går att reparera med begränsade penningmängder och gör man ett ordentligt arbete håller reparationerna länge. Behöver man en ny ytterdörr snickrar man en. Behöver man ha någonting grävt på tomten byteshandlar man men någon som har en gammal grävmaskin. Behöver man större mängder virke köper man det på rot i skogen. Går bilen sönder så går den oftast att reparera. Rostar plåttaket så målar man. Tjänster och gentjänster mellan generationerna är självklart.
-Om man satsar 100% seriöst i allt som gäller sjukvård och skaffar sig ett rykte ända upp på regeringsnivå att vara människor som är pålästa på fakta och lagstiftning och alltså inte går att knuffa omkring då har man ett övertag inom den offentliga sjukvården och i alla myndighetskontakter.
-Har man en ordentlig hemförsäkring behöver inte en brand eller ett inbrott innebära total ekonomisk kollaps.
-Har man 5 års ved på vedbacken så klarar man några års sjukdom utan att värmeräkningarna tar knäcken på en.

Jag vill bara passa på och påminna er pessimister om att livet är fullt av möjligheter!
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
klaskarlsson skrev:
Antar att det som menas är att om du står med ett i prinmcip obelånat hur och behöver pengar som pensionär; men banken ändå inte vil llåna ut pengar (av andra faktorer) hur gör man då ?

Dvs i jämförelse med att ha högre belåning men ett konto med likvida medel att ta av...

/K
OK, tack!

Det finns ju alltid möjligheter till "pensionärslån"
http://www.hypotekspension.se/sa-fungerar-det/ranta-och-villkor/

Visserligen inget vidare bra villkor, men om man behöver pengar så...
Mycket bättre än SMS-lån i alla fall :)

Förresten, så dåligt är det inte.
När jag/vi fick vårt första "hypotekslån" i slutet av 1970-talet var räntan 15,75%
inklusive en liiiten amortering (tror den var 0,25%).
 
Polos skrev:
Självklart kan man amortera mer och leva mindre men hur roligt är det 🤔
Vi har i princip betalat av vårt huslån, lite (ca 50 000?) skvalpar kvar eftersom det är lättare att öka ett befintligt lån än att ta helt nya om man inte har något. Känner inte att jag har försakat något när vi amorterade ordentligt, tvärtom så staplas pengarna på hög. Dock kommer det att gå åt omkring 100 000 till takbyte, vi har renoverat badrum för uppemot 200 000, funderar också på ett rätt lyxigt uterum med gjutet golv med värme, verkar kunna kosta uppemot 100 000. Räknar inte med att behöva låna upp något, men kan göra det om det behövs. Vi har inga fantasilöner, men vi har inte heller några exklusiva nöjen.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
klaskarlsson skrev:
Antar att det som menas är att om du står med ett i prinmcip obelånat hur och behöver pengar som pensionär; men banken ändå inte vil llåna ut pengar (av andra faktorer) hur gör man då ?

Dvs i jämförelse med att ha högre belåning men ett konto med likvida medel att ta av...

/K
Men om man har lån som kostar ett antal tusen i månaden i ränta, jämfört med att inte ha lån och därmed ingen kostnad?
 
Anna_H skrev:
Men om man har lån som kostar ett antal tusen i månaden i ränta, jämfört med att inte ha lån och därmed ingen kostnad?
Ja, fast du missar själva poängen, alltså om man ska ha pengar löst eller betala av huset.
1. Ha lån och räntekostnad + ett kapital på banken
2. Ha inga lån och inga pengar på banken.
 
KungAnka skrev:
...
1. Ha lån och räntekostnad + ett kapital på banken
2. Ha inga lån och inga pengar på banken.
Jag begriper inte hur ni resonerar!

1. Min månadsinkomst, lön, pension, sjukpenning eller vad det nu är, går delvis till att betala räntor på lånen.

2. Jag behöver inte betala låneräntor. Alltså har jag mer pengar över till vad det nu är.
Jag får väl inte mer pengar för att jag betalar räntor till banken varje månad? Snarare tvärt om.
Bara för att man, hypotetiskt, inte har lån och betalar räntor, behöver man väl inte konsumera mera?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
KungAnka skrev:
Ja, fast du missar själva poängen, alltså om man ska ha pengar löst eller betala av huset.
1. Ha lån och räntekostnad + ett kapital på banken
2. Ha inga lån och inga pengar på banken.
Eller
3. Ha inga lån och pengar på banken. Så har jag det. Funkar bra tycker jag.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 4 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Eller
3. Ha inga lån och pengar på banken. Så har jag det. Funkar bra tycker jag.
Du förstod alltså inte vad diskussionen gick ut på? Ingen idé att försöka förklara, läs och tänk lite så kanske du förstår.

Dessutom, ett tips. Ha inte pengar på banken, det är bara gamla tanter och dom med små reserver som kan behövas när som helst som har sina pengar där. Max några hundra tusen bör du ha på banken, resten är bättre att investera på anat sätt. Själv har jag hyr jag ut boende och äger aktier, det har gått bra i år. Heja bostadskrisen!
 
Redigerat:
Jag tycker det är rätt intressant att kolla avkastning på pängarna :)
Sedan finanskraschen 2007 - 2008 har vi ju väldigt låga räntor, och börsutvecklingen är inget att hurra för heller.
Det är klart att duktiga finansmän alltid kan få bättre avkastning än Stockholmsbörsens generalindex, men vi andra?

För mig verkar det som att bankräntorna (OK, inte SEB, HB och Nordea, utan nischbankerna) ligger i stort sett i nivå med börskursens utveckling, om vi skulle hålla oss till en enkel indexfond.

Så vad gör vi vanliga medelsvensson?
Riskerar sparkapitalet i skakiga aktier ( jmfr D09's inlägg ovan),
eller i en lågavkastande, men trygg bankplacering med insättningsgaranti?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.