14 470 läst · 22 svar
14k läst
22 svar
Att blanda träslag
Sida 1 av 2
Hej på er!
Finns det någon som kan hjälpa oss i vårt STORA dilemma.
Vi har precis valt vårt hus och ska nu börja finslipa detaljerna. Vi ÄLSKAR ek och har bestämt oss för ekparkett i hela huset.
Vi tror att det blir för mycket att även ha ett ekkök men vet inte vad vi vill ha istället. Har hört att det är ok att mixa två olika träslag. Men vilka och hur?
Huset har en öppen planlösning och vi vill att träslaget ska gå igen i innerdörrarna.
Tror ni att det skulle gå att ha allt trä i ek...eller blir det bara för mycket? Vad har ni för tips istället?
Vi har precis valt vårt hus och ska nu börja finslipa detaljerna. Vi ÄLSKAR ek och har bestämt oss för ekparkett i hela huset.
Vi tror att det blir för mycket att även ha ett ekkök men vet inte vad vi vill ha istället. Har hört att det är ok att mixa två olika träslag. Men vilka och hur?
Huset har en öppen planlösning och vi vill att träslaget ska gå igen i innerdörrarna.
Tror ni att det skulle gå att ha allt trä i ek...eller blir det bara för mycket? Vad har ni för tips istället?
Halloj,
Vi hade samma dilemma precis, vi var och skrev slutbeställningen på huset här om dagen. Då hade vi valt kährs ASK cambridge och trappan som ingick var i furu !!! i helsike heller sa min dam .. den SKALL defenitivt vara i samma träslag som golvet annars ser det hel konstigt och fult ut .. jahapp sa jag och såg 20.000 extra hamna i tilläggskolumnen ???
I köket som är 6,5 meter långt och 4,5m brett (L format) och rätt stort kök om man säger så valde vi AL som träslag, lite ljusare vilket vi ville ha i köket.
Det finns nog inget rätt och fel, jag gillar väl helst också en ren och clean linje och helst INTE blanda .. men men AL köket blir nog bra ändå till ask golvet som är något åt det lika hållet iaf.
Vi hade samma dilemma precis, vi var och skrev slutbeställningen på huset här om dagen. Då hade vi valt kährs ASK cambridge och trappan som ingick var i furu !!! i helsike heller sa min dam .. den SKALL defenitivt vara i samma träslag som golvet annars ser det hel konstigt och fult ut .. jahapp sa jag och såg 20.000 extra hamna i tilläggskolumnen ???
I köket som är 6,5 meter långt och 4,5m brett (L format) och rätt stort kök om man säger så valde vi AL som träslag, lite ljusare vilket vi ville ha i köket.
Det finns nog inget rätt och fel, jag gillar väl helst också en ren och clean linje och helst INTE blanda .. men men AL köket blir nog bra ändå till ask golvet som är något åt det lika hållet iaf.
Vi ska ha ekparkett och ekluckor, tycker inte alls det blir för mycket. Snarare mindre bladdrigt... Innerdörrarna kommer vi ha i furu från Kungsäter, utan kvistar i, taket kommer vi klä i furupanel som vi förmodligen vitlaserar. Trappan är furu men eftersom tak och dörrar också är det tyckte vi inte det gjorde något...
"Träslag som passar bra ihop är t ex ek och björk, ek och ask, björk och körsbär. Sedan passar mörkbetsade träslag i möblerna ihop med ljusare ekgolv eller ett målat trägolv."prinsessan skrev:Hej på er!
Detta på byggahus.se/kök/golv.....
C.
Välj ek om ni tycker mycket om det! Kanske skulle ni köra på klinkers i kök istället för parkett för att bryta, särskilt om ni har matmöbler i ek också. Om jag skulle välja något annat träslag skulle jag ta björk, men jag tror inte ni ska vara rädda för att det blir för mycket ek, det tillkommer alltid tusen saker som man inte tänkt på... Viktigaste att ni gör i er smak så det blir personligt!
Vi har ekparkett genomgående. Köket är lackad björk och trappan i lackad furu. Ser inte alls underligt ut tycker jag, men vi kommer att låta trappan "gå vidare" ut på golvet ca 10cm. Dvs parketten slutar ca 10cm före trappan, sedan tcäklist över rörelsefogen, sedan furugolv och furutrappa.
Folk som absolut ska ha samma träslag överallt brukar jag lite skämtsamt tänka på som träfascister. Det blir tråkigt och slätstruket, verkar stramt. O-vågat.
Det går dessutom inte att få exakt samma nyans eller struktur i träet på golvet som på luckorna eller bänkskivan eller matbordet eller golvet.
Därför kan man lika gärna mixa olika träslag istället för att ha 5 olika nyanser och utföranden av ek.
Ögat kan ju se om det blir helt tokigt. Björkluckor brukar se bra ut mot mörka bänkskivor, även teak eller valnöt.
Det går dessutom inte att få exakt samma nyans eller struktur i träet på golvet som på luckorna eller bänkskivan eller matbordet eller golvet.
Därför kan man lika gärna mixa olika träslag istället för att ha 5 olika nyanser och utföranden av ek.
Ögat kan ju se om det blir helt tokigt. Björkluckor brukar se bra ut mot mörka bänkskivor, även teak eller valnöt.
Nja, det beror helt på hur man blandar träslagen och vilka med varandra. Att blanda furu golv med ett ek kök ser helt OFF ut. Så jag tror på att man håller en hyffsat sjysst linje och tänker ut hur man vill att det skall se ut. Men iof .. alla har olika smaker och det får man respektera
Men om man ser till design osv så kör många designers på linjen med "renhet" och "clean" och inte massa blandningar med träslag.
Men om man ser till design osv så kör många designers på linjen med "renhet" och "clean" och inte massa blandningar med träslag.
Tack för alla svar och tips.
Vi har nu bestämt oss för att följa den stilrena linjen.
Vi har valt ett vitt kök med ekdetaljer till vårt ekgolv. Det blir nog jättesnyggt...vitt är ju alltid modernt.
Vi har nu bestämt oss för att följa den stilrena linjen.
Vi har valt ett vitt kök med ekdetaljer till vårt ekgolv. Det blir nog jättesnyggt...vitt är ju alltid modernt.
Att bar ha ek genomgående känns för mig lite tungt, men det beror ju helt på hur huset ser ut för övrigt. Själv skulle jag komplettera med lite målade luckor i köket o kanske lite klinkers o ljusa dämpade färger.
Lyssna på de råd du fått här på forumet och känn efter o gå på din egen magkänsla. Det är bara DU som kan känna/veta vad du tycker om!!
Lycka till!!
Lyssna på de råd du fått här på forumet och känn efter o gå på din egen magkänsla. Det är bara DU som kan känna/veta vad du tycker om!!
Lycka till!!
Undrar om det finns nån rak linje i det här egentligen?
Om så vore är det knappast samma linje som gäller för alla.
Just nu kör vi med vitbetsad furu på fasta trädetaljer som innertak, innerdörrar, fönsterbänkar, fönsterkarmar och fönstersmygar, mistlelgrönbetsad furu på snickerier som fönster- och dörrfoder samt lister.
Detta kombinerar vi oblygt med möbler i halvmörka träslag som körsbär, shesham och teak.
För att runda av kompotten är golvet i huset stavlimmad lönn.
Funkar fint enligt oss och andra som sett spektaklet.
Man får int' va rädd.
Om så vore är det knappast samma linje som gäller för alla.
Just nu kör vi med vitbetsad furu på fasta trädetaljer som innertak, innerdörrar, fönsterbänkar, fönsterkarmar och fönstersmygar, mistlelgrönbetsad furu på snickerier som fönster- och dörrfoder samt lister.
Detta kombinerar vi oblygt med möbler i halvmörka träslag som körsbär, shesham och teak.
För att runda av kompotten är golvet i huset stavlimmad lönn.
Funkar fint enligt oss och andra som sett spektaklet.
Man får int' va rädd.
Jag tror att KX11 krånglar till det hela. En kombination av vitlaserat trä med grönbetsade fönsterfoder mm o mörkare trädslag på inredning låter jättesnyggt. Väl balanserat o lagom excentriskt. En personlig inredning helt enkelt!!
Vi har valt ekkök och askgolv. Dessa två träslag är väldigt lika i ådringen och harmoniserar bra ihop.
Dörrar och lister är lackade i en ljus sandbeige färg, och alla tapeter tillhör samma färgskala.
Innetaken är vitlaserad gran. Fungerar jättebra.
Det här med färger är viktigare än man tror, det är det första intrycket man får i ett hus, och om färgerna inte harmoniserar med varandra så känns det direkt.
Dörrar och lister är lackade i en ljus sandbeige färg, och alla tapeter tillhör samma färgskala.
Innetaken är vitlaserad gran. Fungerar jättebra.
Det här med färger är viktigare än man tror, det är det första intrycket man får i ett hus, och om färgerna inte harmoniserar med varandra så känns det direkt.