Det låter jättefint! Har du några bilder på köket?

Vi är i full färd med att välja kök så jag är väldans nyfiken.. :p
 
Nä inga bilder tyvärr, men det är ett kök från SweNova kök, och det heter Prisma Ek Natur. Relativt hyfsade priser.

 
Fredrik_J skrev:
Personligen tycker jag ek passar väldigt bra mot vitlaserad furu...
Tycker jag med!

Vi har ekparkett i hela huset, oljad ek i köket (både luckor och bänkskiva) och betalade dessutom lite extra för att få trappan i ek.
Alla lister och dörrar är vitlaserad furu.
Väggar är de flesta målade i ljust gult.

Det blev abbans snyggt om man får skryta lite.

Berit
 
Oljad ekparkett i vardagsrum + 2 stegs ektrappa upp mot övriga huset där vi har en oljad askparkett, en lite "rörig" variant med rätt stora färgskiftningar. Till detta ett kök i vaxad björk med ekskivor och en murad tegelstensskorsten.
Väggar går i 0502-y, fönster S-2002-y och smygar+foder+socklar S-1502-y samt taket i 0500.

För er som inte kan er NCS skala så är det olika ljusa varmgrå nyanser (brutna mot gult)
1502-y brukar väl kallas stockholmsvit och är en mycket vanlig väggfärg, de andra ligger i samma skala men har mer svart i sig.

 
F
Hej
Vi sålde nyligen vårt lilla gårdshus där vi hade ekkök till ekgolv. Vi renoverade upp huset vid Odenplan och valde Ikeas ek kök då budgeten var tajt. http://www.glennocklundbygg.se/p_4.asp?ID=32

Vi blandade då med aluminiumlådor för att bryta av lite. Hade vi haft tid och ork (det var omfattande renovering) hade det varit tufft att ha aluminiumsockel mellan golv och skåp.
Men alla vitvaror var i aluminum.

Nu har vi köpt hus och här är det vitt kök. Vi kommer göra om lite efterhand men har valt att byta ut bänkskivan från laminat till massiv ek så länge.

Summa summarum. Det är fint både och!!

Johanna :D
 
Vi har ekparkett i vardagsrummet. Bokdetaljer i köket. För tillfället har vi plastmatta i hall, kök och sovrum, men vi funderar på att lägga laminatgolv i dessa rum.

Men vi har så svårt att bestämma oss för om vi ska försöka hitta ett laminatgolv i "ek" som liknar vårt parkettgolv i vardagsrummet, eller ett laminatgolv i "bok" för att harmoniera med köket.

Vi har hittat ett boklaminatgolv som färgmässigt funkar ihop med ekparkettgolvet, men det är så svårt att bestämma sig.......

Har ni några förslag?
 
Vi har valt ekparkett i hela huset och ekkök med granitskivor, vi valde även trappan i ek med metallpinnar, vårt hus har väldigt öppen planlösning så jag tror det blir snyggt och enhetligt, dörrar och lister skall vara vita.
 
jag för min del vill sätta personlig prägel på mitt hem med de små tingen som är lätta att byta, möbler, tavlor, textilier och dyl. men det är ju så olika… ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.