Äh, 350 dagar är ingenting!

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Polyene skrev:
Två frågor:

1. Hur gick det med grinden och balkongräcket som du skrev om i det första inlägget? Det kan väl inte ha hänt något där, antar jag, eftersom du inte har fått hem de sista verktygen än?

2. Vilka maskiner innehåller 2016:s nyårslöfte? 😜
Balkongräcket är klart, det räckte med kap och gersågen, vinkelslipen samt ett stativ till borrmaskinen för att lösa den uppgiften. Grinden är det ingen panik med då häcken där den ska sitta inte växer så fort.

I år blir det nog en GOF1250 CE :)

• Gilla
Polyene
  • Laddar…
Haha, nu ska det byggas fönsterbräden och den av frun uttänkta designen kräver en.... Tada! Fräs! :D

Så nu blir det en GOF1250 CE, är det något mer man ska passa på att beställa? Parallellanslag(heter det så?) verkar ju följa med. När behöver man adaptern till skenorna? Kanske lika bra att klippa till på den också?

Frässtål behövs ju och eftersom jag sannolikt köper från toolab såg jag att de hade ett prisvärt kit http://www.toolab.se/produkt/Delver-Frassats-8mm-12-delar men är det något att ha?

I första läget är det notfräs och radiefräs jag behöver tror jag.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Nytt år 3 nya.. ;)

Kan inte detta vara nåt som lockar:
https://www.lefeld.de/bosch-oberfraese-gof-1250-lce-inkl-l-boxx-ofa-kit.html

Fräs, dock LCE (modellen med LED display för djupinställningen).
Parallellanslag med fininställning.
800mm RA32 skena (för hålrader)
Skenadapter, med RA32 låsning (behöver inte användas)
2 snabbtvingar
Och alltsammans i en blå och fin L-boxx.

Om vi återgår till ursprungsfrågan, skenadapter är trevligt. :)

• Gilla
Gri11en och 1 till
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Nytt år 3 nya.. ;)
Är det så alltså? :D

Trevligt och prisvärt paket, men jag har redan två 1600-skenor, förvisso vore det kanske smidigt med en mindre ibland men jag tror jag avvaktar med det.

Hittade en maskin i polen för nästan 1000 lappen mindre än här hemma, men har inte fått svar från den butiken. Men det kanske är dumsnålt att ge sig på att importera?

1000:- är väl närmare 20% under svenskt pris så det låter väl som ok pris.
Dock har jag inga egna erfarenheter från Polen.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ingen framgång med de Polska butikerna. Min google-translate-polska gör väl att de tror att det är en polsk version av nigeriabrev.

Så det får nog bli Toolab denna gång trots allt. Fönsterbrädorna blir troligen i ek, är det något speciellt att tänka på då?

mexitegel skrev:
Ingen framgång med de Polska butikerna. Min google-translate-polska gör väl att de tror att det är en polsk version av nigeriabrev.

Så det får nog bli Toolab denna gång trots allt. Fönsterbrädorna blir troligen i ek, är det något speciellt att tänka på då?
Bra stål bör väl räcka? :)

mexitegel skrev:
Jo, men vad ska man satsa på för stål då?
Frågade om denna sats tidigare, [länk] :)
Ingen egen erfarenhet av de stålen du länkar till, har en liknande Bosch sats som jag tror skulle kvala in mer åt gröna hållet än åt blå, men det lilla jag har använt har de funkat - har dock inte fräst nånting i ek.

Cobolt får ju ofta goda omdömen, och då kostar ett stål snudd på som den satsen du länkar till.
Det får mig att misstänka att Delver-satsen inte är på topp, men jag kan inte heller säga att det inte kommer fungera. :)
Ett alt. är väl att börja med den, och komplettera med dyrare/bättre stål om det visar sig att den inte håller nog hög kvalitet.

FredrikR skrev:
Ett alt. är väl att börja med den, och komplettera med dyrare/bättre stål om det visar sig att den inte håller nog hög kvalitet.
Ja, det är väl lite så jag tänkt men samtidigt vill man ju inte köpa något som inte gör fräsen rättvisa :)
Jag menar man sätter ju inte på kinesdäck på F1-bilarna...

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Har förvisso redan skvallrat i tråden om dagens verktygsinköp :D Men eftersom det här är min egna lilla verktygstråd så.... :)

En styck GOF 1250 CE är inhandlad från proffsmagasinet tillsammans med en 10 mm notfräs och en 3mm radiefräs.
dd007cf6b02de75cfbb1c8cfc6550b70.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var ju rena flaxen att jag såg tipset om proffsmagsinets kampanj, speciellt eftersom jag gick och grubblade på inköpet igår när jag funderade på konstruktionen av fönsterbräden/elementskydd.

Vi skriver snart september i kalendern, dvs. 2/3 av året har gått och två av detta årets (minst) tre maskiner är inköpta; fräsen ovan och liten vinkelslip GWS 7-125.
Jag ligger i fas alltså :D (Om man nu kan räkna med vinkelharryn, hade ju en blå innan som dog kullagerdöden)

Härnäst på inköpslistan ligger nog en laser av något slag, ska så småningom sätta lite kakel och annat jox. Vore ju trevligt att kunna köra med den ute också så det ligger nog nära till hand med en mottagare också.

Halva grejjen är ju att surfa verktygssidor innan köpet :). Vet att jag sett bra pris på lasrar från Tyskland tror jag, men nu hittar jag inte :(. Så är det någon som kan bidra med lite länktips? :)

mexitegel skrev:
Halva grejjen är ju att surfa verktygssidor innan köpet :). Vet att jag sett bra pris på lasrar från Tyskland tror jag, men nu hittar jag inte :(. Så är det någon som kan bidra med lite länktips? :)
Köpte själv, som årets första verktyg, en Leica L2G+ på Ebay. Varför den? Behövde en ny laser då min tidigare blev stulen. Ville ha en grön, och Leican var billig. Sen hittade jag den gamla lasern...

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
S
Jag är väldigt nöjd med min bosch gll 3-80

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.