Körsbärsträd som blommar i augusti? Och för andra gången i år efter att redan ha gett fina körsbär? Visste inte att sådana fanns men tydligen har vi fått ett.

Körsbärsträd med vita blommor i blomning under sensommar, med synliga gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Theresa I och 4 till
  • Laddar…
P
Rensat en rabatt lite halvhjärtat, tagit bort en del felplacerad sly och beskurit ett plommonträd. Gick runt och planerade hur jag ska beskära äppleträden framöver, men det jobbet får vänta några veckor.
 
D09
Slängt ut en säck gräsfrön

Nu ösregnar det. :/ Är det karma tro ;)
 
  • Gilla
Allinug och 1 till
  • Laddar…
Vi överraskades av svärföräldrarna som oannonserat kom och gav oss deras gamla charmiga grillplats och samtidigt fick vi ett par stockar att kapa upp till ved, då behovet att lägga veden nånstans där den höll sig hyfsat torrt hastigt uppstod så turbo snickrade jag ihop en liten ställning och såhär i efterhand när jag ser min skapelse... stoltheten jag känner... alltså det går inte att beskriva, det måste vara såhär nyblivna föräldrar känner.

Hemmagjord vedställning fylld med vedkapar under ett skyddande tak mot grön buskig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maah och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Charmigt vedupplag. :) Allt behöver inte vara tiptop i möbelsnickarstuk.
 
Hemmakatten
Håller på att sprita bondbönor från köksträdgården. Frågar mig varje år om det är värt allt besvär med att plocka, sprita, koka, ploppa bort skalet på varje böna och sedan tillreda (iofs nästan bara lite smörsvängda). Varje gång när jag äter bönorna så är svaret ja, det är värt besväret! Finns det något godare än bondbönor!?
 
  • Gilla
Farfalle och 3 till
  • Laddar…
Jordgubbar! åhh jordgubbar.. (jag är en sucker för jordgubbar, nästan så ingen annan får smaka..)

Min andra halva har skördat några bönor häromdagen (vi satte tre sorter, är osäker på vilka.. men den ena är iaf lila/svart), men vi har inte hunnit smaka dem än.. :)
 
  • Gilla
Allinug och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Det är förmodligen haricots vertes, dvs vanliga brytbönor. Färgen är vackert lila på plantan men när man kokar bönorna blir de gröna (tyvärr).

Det finns också gula vaxbönor (ser ut som gröna bönor förutom färgen). de behåller sin gula färg när man kokar dem.
 
Vissa bondbönor är lila och fortsätter att ha samma nyans, lite gråare när de kokats, bland det godaste som man kan odla.....
 
P
Hemmakatten skrev:
Finns det något godare än bondbönor!?
Nyplockade sockerärtor direkt från skidan. Mat för gudar... (y)
 
Hemmakatten
Låter härligt och krispigt gott. :) Sockerärtor har jag inte odlat, men ska definitivt göra det nästa år.
 
Hemmakatten
Pagno skrev:
Vissa bondbönor är lila och fortsätter att ha samma nyans, lite gråare när de kokats, bland det godaste som man kan odla.....
Vad är det för bondbönor? Har de något namn? Svenskt eller latinskt? Har aldrig hört talas om lila bondbönor. Eftersom jag älskar bondbönor måste jag förstås få tag på dessa till nästa år.
 
Trimmat runt häck, träd och buskar. Hann med att rensa gräs i stenläggningen och sopat runt fogsand. Men det sista fick bli med pannlampa :D
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Vad är det för bondbönor? Har de något namn? Svenskt eller latinskt? Har aldrig hört talas om lila bondbönor. Eftersom jag älskar bondbönor måste jag förstås få tag på dessa till nästa år.
Vi har så många olika bönor men jag hittade en inköpslista från tidigare år via impecta.
Jag är mera än halvsäker på att det är: Vicia Faba, som sorten heter.
Inte helt 100 på det men nästan.
Hur som helst är det en bra sort som ger smakrik och tidig skörd samt att den efter utplantering inte har några större problem med att temperaturen dippar ner mot noll.
Den kan även gå under namnet: "A GRANO VIOLETTO"

Hittade en länk:
http://www.impecta.se/sv/artiklar/bondbona-2.html
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
En skål med olika färgade tomater och ett fat med vitlöksklyftor på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite av morgonens skörd..
 
  • Gilla
Theresa I och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.