Tja!

Mitt första projekt jag lägger upp här och vi börjar smått :)

Har under en tid hållit på med halvtrista saker här hemma och kände för att göra någonting som förhoppningsvis inte tar allt för lång tid och ger resultat snabbt! :)

Med det i minnet så inleds nu projekt minitoalett. Toaletten i sig duger inte till mycket med än att pissa och lägga någon kabel men det är ju alltid trevligt att ha det fräscht och fint för det.

Så här såg toaletten ut när vi köpte radhuset:
Vy från öppen dörr till en liten toalett med vit handfat och toalettstol, dörr ut till trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då projektet startade idag så har vi inte kommit mycket längre än att elementet har blivit bortplockat
Litet badrum före renovering med toalettstol, handfat, kakelväggar och kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska ta med det till jobbet imorgon och sandblästra det för att bli av med all gammal färg, men innan så passade jag på att spola det och det var ju allt annat än rent...
Renoveringsprojekt med rengöring av ett element som visar smutsigt vatten som spolas ut på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har jag inte kommit något längre, försöker just nu få loss fästena till elementet från väggen men de snurrar bara så får klura lite på det!

Förhoppningsvis kommer röris i slutet av veckan eller början på nästa och pluggar resten :)

Och vad är då planen? Jo, hela toan ska helkaklas. Det blir 10x30 blankt vitt kakel på väggarna och 10x10 grå/antracit på golvet. Tanken är ljus fog. Handfatet kommer bli utbytt och likaså toalettstolen. Vägglampan kommer behållas då vi gillar den plus att den är lite småfräck!

Utöver det kommer taket att sänkas en 13cm, frånluften i väggen kommer att dras om till taket istället i en flexslang för att dämpa ljud från grannarna :confused:

Nu har jag lite googlande framför mig!

Ha de gött för stunden :D
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Ett radiatorselement som delvis blästrats rent från gammal färg i en sandblästringskabin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blästring av elementet är påbörjat.. men tar nåt så otroligt lång tid! Tror jag lagt ner lite drygt en timme bara för att få gjort detta lilla :( Är nog en 7 lager färg totalt så sandblästern får slita! :p
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Svart vatten=bra vatten, det innebär att vattnet inte innehåller syre och då kan det inte rosta i rören :)
 
sir_daniel skrev:
Svart vatten=bra vatten, det innebär att vattnet inte innehåller syre och då kan det inte rosta i rören :)
Då har man lärt sig något nytt! :)

Får se om det kommer någon update idag, håller fortfarande på och blästrar men det går fasligt segt! :(
 
Sitter här och funderar på vad man ska ha för färg på fogen?

Ska man ha vit fog eller ska man köra på ljusgrå?
 
Aldrig vit fog till kakel. Den blir snabbt ful. Det ska vara ljusgrå fog.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Eld skrev:
Aldrig vit fog till kakel. Den blir snabbt ful. Det ska vara ljusgrå fog.
Har sett detta lite här och där, får nog bli ljusgrå fog! Ska ju framhäva kaklet lite också :)
 
Japp, ljusgrå. Men gärna grå/mörkgrå på golvet då den ljusa gärna blir skitig där.

Fundera på om du skall sätta en rad klinkers som sockel, gör väldig skillnad tycker jag.
 
Larsa skrev:
Japp, ljusgrå. Men gärna grå/mörkgrå på golvet då den ljusa gärna blir skitig där.

Fundera på om du skall sätta en rad klinkers som sockel, gör väldig skillnad tycker jag.
Kommer köra på samma fog på kakel/klinker. Vill även framhäva plattorna på golvet, vill inte att det blir mest en grå blaffa :) Kanske blir lite mer städning men det kan det vara värt :)

Har funderat på att ha en sockel men har nog kommit fram till att det blir bäst utan, gillar den skarpa övergången.
 
Kan ju förövrigt delge vad det blir för olika komponenter på toan.

Handfat/kommod:
Noro Touch
Toalett med Ifö Sign och handfat med Noro Touch kommod och Grohe Get blandare, samt Ifö Bernadotte lampa ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blandare:
Grohe Get
Kromad Grohe Get blandare med enkel spak och modern design mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WC:
Ifö Sign 6860 (som det ser ut nu, ej inhandlad)
Vit Ifö Sign 6860 toalettstol på vit bakgrund, modellen planerad för kommande badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lampa:
Ifö Bernadotte (är samma som sitter där idag och kommer behållas)
Vit Ifö Bernadotte vägglampa på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(inte vår på bilden men den är likadan)

Kakel är bestämt, vi har dock diskuterat lite och det kommer bli 15x30 istället. Känns som en bättre storlek. Inte heller klinker är bestämt mer än nyansen som framgår i första inlägget :) Detta kommer inhandlas nästa helg, så har lite tid på mig!
 
  • Gilla
På grön kvist och 1 till
  • Laddar…
Vilket fränt handfat! Supersmart 😊 Jag flaggar för Hafa Kioto istället för ifö'n, den skulle passa perfekt till handfatet:

Vit modern toalettstol och en toalettpappershållare i ett badrum med vita kakelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den var inte helt dum!

Dock nu när jag kollade upp den så var den en tusing dyrare, synd!

Tanken med renoveringen är att fräscha upp för en så liten peng som möjligt, så kommer redovisa alla kostnader sedan :) Dels för er men även för min egna skull :)
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
OM jag vore du, skulle jag skippa kakel och måla väggarna istället. Bara sätta något fint vid handfatet, blir billigt å enkelt.
 
Jonatan79 skrev:
OM jag vore du, skulle jag skippa kakel och måla väggarna istället. Bara sätta något fint vid handfatet, blir billigt å enkelt.
Ja, den tanken har vi haft också.

Men av framförallt 2 anledningar så tänker vi kakla. Dels för att fiskbensväven som sitter där idag är bubblig lite här och var och hade ändå behövt rivas ner vilket lämnat 2 alternativ, antingen bredspackla allt eller sätta ny väv.

Utöver det så har jag aldrig kaklat/klinkrat innan så jag ser detta som min lilla provyta inför övriga rum i huset som ska få denna beläggningen.

Rent ekonomiskt tror jag inte att det blir avsevärt mycket dyrare än att bredspackla/måla eller ny glasfiberväv/måla :)

Jag kan ha fel, men det lilla extra det kostar tror jag kommer vara värt det :)
 
Vad är det för underlag, är det skivor eller "sten"? När plattorna är större som dina så är det väldigt viktigt att underlaget är plant, annars sticker gärna hörn på plattorna ut och det blir inte så snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.