38 187 läst · 126 svar
38k läst
126 svar
70-tals lägenhet som behöver lite glamour
Fick upp lite taklister igår.
Ganska smidigt med frigolitlister men ett helvete att gera då dom inte har någon platt sida. Alla sidor är rundade.
Monterade med latexfog som i mitt tycke är mycket smidigare än PL-lim eller liknande.
Fastnar inte lika fort och är enklare att torka av.
Passade även på att dra kabel för högtalare bakom listen.
Slutresultatet blev bra men vi insåg att nu måste hela fönsterpartiet inklusive altandörr också målas...
Ganska smidigt med frigolitlister men ett helvete att gera då dom inte har någon platt sida. Alla sidor är rundade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterade med latexfog som i mitt tycke är mycket smidigare än PL-lim eller liknande.
Fastnar inte lika fort och är enklare att torka av.
Logga in
Skapa konto
Passade även på att dra kabel för högtalare bakom listen.
Logga in
Skapa konto
Slutresultatet blev bra men vi insåg att nu måste hela fönsterpartiet inklusive altandörr också målas...
Logga in
Skapa konto
Sätta lister, foder och socklar är inte min favorit sysselsättning. Har inte riktigt tålamodet om det inte blir perfekt på en gång.
Men jag hade möjligheten att få provköra en oanvänd ITW IM50 dyckertpicka och då blev det mycket roligare
En vägg i vardagsrummet är betong och där limmade jag. Kan rekommendera limmet på bilden, mycket mindre kladd är traditionellt PL-lim på tub.
Det som är kvar i vardagsrummet nu är måla fönster och städa. Räknar med att bli klar med det på fredag.
Men jag hade möjligheten att få provköra en oanvänd ITW IM50 dyckertpicka och då blev det mycket roligare
Logga in
Skapa konto
En vägg i vardagsrummet är betong och där limmade jag. Kan rekommendera limmet på bilden, mycket mindre kladd är traditionellt PL-lim på tub.
Det som är kvar i vardagsrummet nu är måla fönster och städa. Räknar med att bli klar med det på fredag.
Instämmer med pistol blir livet mycket enklare!
Byggmax hade sin egna motsvarighet till PL som jag upplevde som bättre. Priset var också kring 20 kr patronen! :O No Nails är kanon men hur är åtgången? Jag satte mina lister mot lättbetong under veckoslutet men körde även i 40 mm dyckert för att säkra upp.
Byggmax hade sin egna motsvarighet till PL som jag upplevde som bättre. Priset var också kring 20 kr patronen! :O No Nails är kanon men hur är åtgången? Jag satte mina lister mot lättbetong under veckoslutet men körde även i 40 mm dyckert för att säkra upp.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Jag vet faktiskt inte hur åtgången på No Nails är då jag har använt den av lite till varje. En nackdel är att man inte vet hur mycket som är kvar i tuben.
Ska köpa en ny tub och sätta lite taklister och då kan jag bedöma åtgången bättre.
Ska köpa en ny tub och sätta lite taklister och då kan jag bedöma åtgången bättre.
Vi ska börja med hallen nu. Där tänker vi låta befintliga taklister sitta kvar.
Samma sorts list sitter även i köket och den ska vi ta ner.
Hur skulle man kunna göra för att använda den listen runt garderoben på bild?
Känns knepigt att gera in mot befintlig list men det kanske finns nåt smart knep
Samma sorts list sitter även i köket och den ska vi ta ner.
Hur skulle man kunna göra för att använda den listen runt garderoben på bild?
Känns knepigt att gera in mot befintlig list men det kanske finns nåt smart knep
Logga in
Skapa konto
En profilmall kanske kan hjälpa.
Tänker att du kan kanske överföra formen till en mall (eller jigg) som du sen kan såga ut för att placera listen i. Då får du ett platt anhåll att såga i med figursåg eller liknande. Om du hänger med på hur jag tänker.
Tänker att du kan kanske överföra formen till en mall (eller jigg) som du sen kan såga ut för att placera listen i. Då får du ett platt anhåll att såga i med figursåg eller liknande. Om du hänger med på hur jag tänker.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "profilmall"
Profilmall med klämma Wolfcraft
Smart verktyg för matt- och golvläggning
199 kr inkl moms
Läs mer
Mjukfog= gersåg på tub
Skämt åsido, jag blev tvungen att göra exakt som du på ett ställe hemma, fast med en inte lika profilerad taklist. Funkade rätt bra faktiskt!
Har för mig att det finns nån bra guide på nätet nånstans.
Skämt åsido, jag blev tvungen att göra exakt som du på ett ställe hemma, fast med en inte lika profilerad taklist. Funkade rätt bra faktiskt!
Har för mig att det finns nån bra guide på nätet nånstans.
Vi blev klara med vardagsrummet i helgen.
Möblemanget och inredningen är provisorisk än så länge. Men det är riktigt skönt att ha ett rum att slappa i igen så man orkar med renoveringen.
Möblemanget och inredningen är provisorisk än så länge. Men det är riktigt skönt att ha ett rum att slappa i igen så man orkar med renoveringen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nästa projekt att ta tag i är hallen.
Där blir det lite mindre jobb eftersom vi inte behöver riva tapeten.
Vi behövde bara ta bort en bård vilket gick bra att göra med ”tapetväck”
Tidigare ägare har tapetserat över alla dosor utan doslock. Jag har lokaliserat alla nu hoppas jag.
Även centralen är snyggt tapetserad :x
Efter att jag rev väggen och tog bort dörrkarmen till köket så va jag tvungen att sala på för att få det i våg och i samma nivå som dörren bredvid. Det kanske syns att jag inte är någon van finsnickare...
Resultatet kommer dock bli bra med foder på hoppas jag
Där blir det lite mindre jobb eftersom vi inte behöver riva tapeten.
Vi behövde bara ta bort en bård vilket gick bra att göra med ”tapetväck”
Tidigare ägare har tapetserat över alla dosor utan doslock. Jag har lokaliserat alla nu hoppas jag.
Logga in
Skapa konto
Även centralen är snyggt tapetserad :x
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter att jag rev väggen och tog bort dörrkarmen till köket så va jag tvungen att sala på för att få det i våg och i samma nivå som dörren bredvid. Det kanske syns att jag inte är någon van finsnickare...
Resultatet kommer dock bli bra med foder på hoppas jag
Logga in
Skapa konto