122 780 läst · 939 svar
123k läst
939 svar
Domoticz och Z-Wave
Tack för engagemanget. Men frågan handlade om ifall det finns eller finns en chans att det kommer trefas brytare för måttliga laster eller för en teknisk lösning med rumsstyrd sänkt värme av ett system som inte byggts för detta. Det andra blir en omfattande diskussion om speciella förhållanden. Allt du skriver om fattar jag men jag är nyfiken på om någon känner till något smart sätt att fixa det rumsstyrt och lagligt. Våningsstyrt passar dåligt på detta hus. Matningen är inte ens delad på det sättet.R_Strandberg skrev:
//Henry
Är du säker på att det är 3 fas? Låter konstigt iom att det bara är 1kw
HenFre skrev:
380V (400V) kan mycket väl vara 2 faser också. I så fall kan det lösas med 2st puckar/radiator.
finns även dubbel puckar, max total belastning är dock samma som "enkanaliga"
ex. https://www.m.nu/flush-relay-gen5-qubino-p-2382.html
ex. https://www.m.nu/flush-relay-gen5-qubino-p-2382.html
Det är vanligt med 2-fas radiatorer, även om effektuttaget i sig inte kräver det. Anledningen är att fasströmmen blir lägre än när man kör enfas (400 V istf 230 V vid given effekt = lägre ström). Dessutom sprider man ut lasten mellan faserna. Risken att "proppen går" pga överbelastning minskar på så sätt. I detta fallet använder man alltså ingen nolla, utan lasten (radiatorn) kopplas rakt över faserna.
Rent funktionsmässigt räcker det att bryta en av faserna för att stänga av radiatorn, men jag tror inte att det är ok att göra så enligt föreskrifterna. Dessutom bör man tänka på att spänningen är högre än när man kör enfas, vilket innebär andra krav på isolationsavstånd mm. Dylika krav uppfylls sannolikt inte av puckarna som är dimensionerade för 230 V. Det hjälper alltså inte att sätta en puck på varje fas i detta hänseende.
Angående Qubinos 2-kanaliga brytare... den har förvisso två separata relä, men de matas med en/samma fas. Så även om den skulle tåla 400 V hade den inte funkat i detta fallet.
På det hela taget känns det som att kontaktorer är den bästa vägen framåt. Då kan du styra två kontaktorer/radiatorer men en Qubino puck.
Rent funktionsmässigt räcker det att bryta en av faserna för att stänga av radiatorn, men jag tror inte att det är ok att göra så enligt föreskrifterna. Dessutom bör man tänka på att spänningen är högre än när man kör enfas, vilket innebär andra krav på isolationsavstånd mm. Dylika krav uppfylls sannolikt inte av puckarna som är dimensionerade för 230 V. Det hjälper alltså inte att sätta en puck på varje fas i detta hänseende.
Angående Qubinos 2-kanaliga brytare... den har förvisso två separata relä, men de matas med en/samma fas. Så även om den skulle tåla 400 V hade den inte funkat i detta fallet.
På det hela taget känns det som att kontaktorer är den bästa vägen framåt. Då kan du styra två kontaktorer/radiatorer men en Qubino puck.
Tack @bygga_bo.bygga_bo skrev:Det är vanligt med 2-fas radiatorer, även om effektuttaget i sig inte kräver det. Anledningen är att fasströmmen blir lägre än när man kör enfas (400 V istf 230 V vid given effekt = lägre ström). Dessutom sprider man ut lasten mellan faserna. Risken att "proppen går" pga överbelastning minskar på så sätt. I detta fallet använder man alltså ingen nolla, utan lasten (radiatorn) kopplas rakt över faserna.
Rent funktionsmässigt räcker det att bryta en av faserna för att stänga av radiatorn, men jag tror inte att det är ok att göra så enligt föreskrifterna. Dessutom bör man tänka på att spänningen är högre än när man kör enfas, vilket innebär andra krav på isolationsavstånd mm. Dylika krav uppfylls sannolikt inte av puckarna som är dimensionerade för 230 V. Det hjälper alltså inte att sätta en puck på varje fas i detta hänseende.
Angående Qubinos 2-kanaliga brytare... den har förvisso två separata relä, men de matas med en/samma fas. Så även om den skulle tåla 400 V hade den inte funkat i detta fallet.
På det hela taget känns det som att kontaktorer är den bästa vägen framåt. Då kan du styra två kontaktorer/radiatorer men en Qubino puck.
Det var ett informativt svar. Visst vore det bäst med kontaktorer men tyvärr så är inte varje enskild radiator dragen till centralen. Det handlar om 12 st. LVI-radiatorer så det blir en mindre renovering om man drar nytt eller byter radiatorer. Förmodar att det inte finns kontaktorer som kan byggas in i dosa bakom radiatorn i detta läge.
Varje radiator har en strömbrytare. Gissar att 0-an är med så att man bryter med 230 V? I teorin skulle man kunna styra den kretsen men det finns väl ingen praktiskt tillämpbar lösning på det heller?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
//Henry
Redigerat:
Jag har inte börjat testa "Security Panel" ännu men följer med intresse. Tycker inte dokumentationen är glasklar.dhanjel skrev:
//Henry
Att få in den bakom radiatorn kan nog vara knixigt, och kanske inte heller så lämpligt med tanke på värmen. Kontaktorer brukar monteras på DIN-skena, och det finns mindre normkapslingar ("lådor" på vanlig svenska) som kan monteras på väggen. Om du väljer en med plats för två eller fyra moduler får du plats med Qubinon i samma kapsling. Det finns varianter som är hyfsade att titta på, men visst, det blir en låda på väggen...HenFre skrev:Tack @bygga_bo.
Det var ett informativt svar. Visst vore det bäst med kontaktorer men tyvärr så är inte varje enskild radiator dragen till centralen. Det handlar om 12 st. LVI-radiatorer så det blir en mindre renovering om man drar nytt eller byter radiatorer. Förmodar att det inte finns kontaktorer som kan byggas in i dosa bakom radiatorn i detta läge...
Jag skulle tippa på att brytaren som sitter på elementen är tvåpolig så att den kan bryta båda faserna samtidigt.HenFre skrev:
Funderar på att lämna min Zipabox och flytta över till Domoticz och har därför börjat testa lita men nu kört fast... säkert enkelt men hur skriver jag ett skript (dzVentz) som skickar iväg ett http anrop?
Jag vill alltså kunna skicka iväg strängen "http://xxx.xxx.xxx.xxx/abcd"
Jag vill alltså kunna skicka iväg strängen "http://xxx.xxx.xxx.xxx/abcd"
Jag har aldrig haft behovet men har du sökt här?cjk1975 skrev:
http://www.domoticz.com/forum/index.php
En guldgruva för Domoticz.
//Henry
Tack, löste med mha av curl men nu till näst problem.
@HenFre jag såg ditt inlägg tidigare (sid 4 tror jag) angående styra lampor och tillåta "manuell överstyrning" men jag får inte till det. Följande exempel tror jag beskriver mitt problem:
När det är tillräckligt mörkt ut (lux <xyz) tänds min fönsterlampa men om jag då manuellt släcker den (via tryck på z-brytare eller via gui) så tänds den ju igen inom en minut.
Har löste du detta? En egen switch på ngn sätt? Hur trigger du i så fall den? Alla tips är välkomna (min fru var inte imponerad igår )
@HenFre jag såg ditt inlägg tidigare (sid 4 tror jag) angående styra lampor och tillåta "manuell överstyrning" men jag får inte till det. Följande exempel tror jag beskriver mitt problem:
När det är tillräckligt mörkt ut (lux <xyz) tänds min fönsterlampa men om jag då manuellt släcker den (via tryck på z-brytare eller via gui) så tänds den ju igen inom en minut.
Har löste du detta? En egen switch på ngn sätt? Hur trigger du i så fall den? Alla tips är välkomna (min fru var inte imponerad igår )
Det var ju bra att du löste problemet.cjk1975 skrev:Tack, löste med mha av curl men nu till näst problem.
@HenFre jag såg ditt inlägg tidigare (sid 4 tror jag) angående styra lampor och tillåta "manuell överstyrning" men jag får inte till det. Följande exempel tror jag beskriver mitt problem:
När det är tillräckligt mörkt ut (lux <xyz) tänds min fönsterlampa men om jag då manuellt släcker den (via tryck på z-brytare eller via gui) så tänds den ju igen inom en minut.
Har löste du detta? En egen switch på ngn sätt? Hur trigger du i så fall den? Alla tips är välkomna (min fru var inte imponerad igår )
När det gäller luminansstyrning av lampor så fungerar denna regel:
https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=183256&d=1466246403
Regeln är uppdelad i två avsnitt. En del för när vi är hemma och vill kunna överstyra och en del som kör helt automatiskt när vi är bortresta. (Z Bortrest)
Men det kräver att man accepterar vissa förutsättningar som är komplicerade att förklara. De passar vårt sätt att leva men kanske inte passar åt andra.
Följande beskrivning gäller för när vi är hemma och vill kunna överstyra:
Vi vill att lamporna tänds vid en ca tid på morgonen när det är mörkt nog ute och släcker sig när det blir ljust nog. Under den perioden vill vi inte överstyra manuellt.
Vi vill att lamporna tänds under dagen om det blir för mörkt ute och släcks igen om molntäcket lättar.
Vi vill inte att systemet släcker en manuellt tänd lampa även om det är för ljust ute.
Vi vill att systemet tänder lampan i skymningen men vi vill kunna släcka den manuellt senare utan att den tänds igen av systemet före efterföljande morgon. Just i skymningen uppstår en liten tidslucka, mellan att ljusmätaren tänder lampan och att solen gått ner, under vilken systemet tänder lampan igen efter en manuell släckning. Den tidsluckan varierar i längd med hur molnigt det är ute. Men det gör inget eftersom vi inte har behov av att släcka lampan just då.
För att hålla reda på om lampan är automatiskt tänd eller manuellt tänd krävs två variabler och en LUA-rutin som triggas av att lampans switch ändrar läge. När systemet tänder lampan sätts en "automattänd" variabel till 1.
LUA-skriptet, som triggas av att lampswitchen byter status, kan då avgöra om lampan tändes eller släcktes. Om den tändes kan skriptet avgöra om det var manuellt eller automatiskt. Tändes den automatiskt så nollas enbart "automattänd". Men om den inte tändes automatiskt så måste det vara manuellt och då sätts en variabel "manuellt tänd" till 1. Släcktes lampan sätts både "automattänd" och "manuellt tänd" till 0.
Den virtuella switchen "Z Solen uppe" håller reda på den period då lampan tänds och släcks av ljusmätaren. Ljusmätaren får alltid tända lampan under perioden när "Z Solen uppe" är sann men bara släcka om lampan är automatiskt tänd. Lampan kommer alltid att lysa under denna period när LUX-talet är under vald gräns. Men lampan kommer också att lysa tills den släcks manuellt om den tänds manuellt. "Z Solen uppe" är inte den sanna perioden utan jag manipulerar tiden matematiskt i ändlägena för att ha ett lämpligt ljus ute när jag övergår mellan solen uppe och solen nere. Har funderat på att även blanda in ljusmätarna i detta men det har inte skett ännu.
När Z Solen uppe" slår om från sant till falskt ska alla lampor som ska tändas inför kvällen redan tänts och därefter upphör automatiken om inte någon av "Z Fest" eller "Z Larmutlöst ljus" är sanna.
Den virtuella switchen "Mörk period" finns i ett exemplar per lampa som jag vill styra individuellt. När "Z Mörk period <lampa>" är sann får inte lampan tändas av automatiken om det inte är fest eller larm. Switchens status styrs av regler angivna i switchdeklarationen. Den sätts falsk på morgonen och sann sent på kvällen och det sker slumpat +/- 15 min. Det skiljer mellan vardag och helgdag också.
Detta är väl i stora drag hur min luminansstyrning fungerar.
Du får gärna ställa kompletterande frågor om det behövs!
Lycka till!
//Henry
Redigerat: