9 346 läst · 17 svar
9k läst
17 svar
Nybörjare handöverfräs, dont's?
Sida 1 av 2
Hej,
tänkte köpa en handöverfräs (Festool OF 1400) för att fräsa sinkfogar till lådor och kontraprofiler för köksluckor (till att börja med).
Har lite olika elsågar hemma (hemmasnickrande), men har aldrig arbetat med fräsar.
Har nu läst på lite och försökt lära mig hur man ska göra och inte. Är nu lite orolig för att man ska göra något direkt livsfarligt eller som ger permanent skada (fingrar eller annat).
Så frågan är väl egentligen: finns det något man absolut inte ska göra?
Och om man är försiktig: hur farlig är en handöverfräs?
Tidigare har säkerhetstänket mest handlat om att inte få in fingrarna i sågklingan (och lite annat sunt förnuft) så var man säker, nu tänker jag att frässtålet eller ämnet kan flyga iväg med världens fart om man gör fel, eller?
Många som säljer kontraprofilfrässtål säger att man bara ska använda dem i fräsbord (Cobolt rekommenderar att man kör fräsbord). Hur relevant är det och kan man vidta några åtgärder för att göra det säkrare (fräsa lite i taget?)
De generella saker jag snappat upp är: sätt fast frässtålen ordentligt, långt i maskinen, men de ska inte bottna.
Sen ska man sätta fast ämnet ordentligt.
Fräs sedan så stålet skär in i trät.
Finns det något utöver detta man absolut inte ska göra?
Tack på förhand
/Erik
tänkte köpa en handöverfräs (Festool OF 1400) för att fräsa sinkfogar till lådor och kontraprofiler för köksluckor (till att börja med).
Har lite olika elsågar hemma (hemmasnickrande), men har aldrig arbetat med fräsar.
Har nu läst på lite och försökt lära mig hur man ska göra och inte. Är nu lite orolig för att man ska göra något direkt livsfarligt eller som ger permanent skada (fingrar eller annat).
Så frågan är väl egentligen: finns det något man absolut inte ska göra?
Och om man är försiktig: hur farlig är en handöverfräs?
Tidigare har säkerhetstänket mest handlat om att inte få in fingrarna i sågklingan (och lite annat sunt förnuft) så var man säker, nu tänker jag att frässtålet eller ämnet kan flyga iväg med världens fart om man gör fel, eller?
Många som säljer kontraprofilfrässtål säger att man bara ska använda dem i fräsbord (Cobolt rekommenderar att man kör fräsbord). Hur relevant är det och kan man vidta några åtgärder för att göra det säkrare (fräsa lite i taget?)
De generella saker jag snappat upp är: sätt fast frässtålen ordentligt, långt i maskinen, men de ska inte bottna.
Sen ska man sätta fast ämnet ordentligt.
Fräs sedan så stålet skär in i trät.
Finns det något utöver detta man absolut inte ska göra?
Tack på förhand
/Erik
Redigerat:
Som ren nybörjare köpte jag samma fräs som du tänker köpa, och hade samma funderingar om säkerhet, men också hur man skulle hantera fräsen för att få bra resultat och vad man kan göra med den. Eftersom jag också hade tänkt göra profiler för spegeldörrar/skåp med större frässtål så kändes det säkrast att även skaffa Festools fräsbord.
För att få kunskap införskaffade jag boken "Woodworking with the Router: Professional Router Techniques and Jigs Any Woodworker Can Use" av Bill Hylton. Fantastisk bok, rekommenderar verkligen denna!
Att använda fräsen har känts säkert, jämfört t.ex, med en bordssåg. Det viktigaste är att mata i rätt riktning, annars kan ämnet/ fräsen flyga iväg som du säger. Anpassa hastigheten på frässtålet till storleken på stålet, och mata i rätt hastighet, vilket man får testa sig fram lite. Skall mer trä avverkas, kör flera gånger med lite i taget.
Skall du köra större frässtål så rekommenderar jag starkt att använda ett fräsbord. Det har visat sig att jag använder nästan uteslutande fräsbordet till allting, vilket jag inte trodde i början. Till spegeldörraprofiler köpte jag också den mer hanterbara vertikala ("stående") frässtålsvarianten, då den andra varianten lätt kändes för stor för fräsen, och i vissa fall t.o.m. inte hade passat i fräsbordet.
För att få kunskap införskaffade jag boken "Woodworking with the Router: Professional Router Techniques and Jigs Any Woodworker Can Use" av Bill Hylton. Fantastisk bok, rekommenderar verkligen denna!
Att använda fräsen har känts säkert, jämfört t.ex, med en bordssåg. Det viktigaste är att mata i rätt riktning, annars kan ämnet/ fräsen flyga iväg som du säger. Anpassa hastigheten på frässtålet till storleken på stålet, och mata i rätt hastighet, vilket man får testa sig fram lite. Skall mer trä avverkas, kör flera gånger med lite i taget.
Skall du köra större frässtål så rekommenderar jag starkt att använda ett fräsbord. Det har visat sig att jag använder nästan uteslutande fräsbordet till allting, vilket jag inte trodde i början. Till spegeldörraprofiler köpte jag också den mer hanterbara vertikala ("stående") frässtålsvarianten, då den andra varianten lätt kändes för stor för fräsen, och i vissa fall t.o.m. inte hade passat i fräsbordet.
I min "ungdom" provade jag att rikta en ojämn kant på fräsbordet genom att köra finkanten mot anhållet och fräsen en bit ut o tänkte det skulle väl funka för att fräsa plankan till jämn bredd.. Plankan satt i väggen 4m bort på en millisekund. Så, en stor don't, kila inte ämnet mellan fräs och anhåll, gäller både handhållen och i bordet vid fräsning som går genom hela ämnet alt kantspår. Ska man bara göra icke genomgående spår mitt o en planka ä det inget problem.
En annan sak att tänka på är om man ska bredda ett spår på fräsbordet, det är lätt hänt det blir medfräsning utan att man är beredd på det. Matar man normalt höger till vänster ska anhållet flyttas längre bort för att bredda ett spår.
En annan sak att tänka på är om man ska bredda ett spår på fräsbordet, det är lätt hänt det blir medfräsning utan att man är beredd på det. Matar man normalt höger till vänster ska anhållet flyttas längre bort för att bredda ett spår.
Redigerat:
Jag tycker nog också att fräsen betydligt säkrare än bordsåg och hyvel exempelvis men den är förstås inte helt ofarlig heller.
Har precis gjort mina första spegelluckor med kontraprofilkit (se "Vad har du gjort idag"-tråden) och jag skulle verkligen inte rekommendera att göra detta med handhållen fräs. Det går nog men man skall nog inte förvänta sig något vidare slutresultat. Jag har kört i bord och det krävs ändå att man bygger lite jiggar och tänker till för att få fina luckor. När jag provfräste ändarna på "fri hand" (med en offerbit bakom) så fick jag lite ojämna fogar eftersom ämnet i vissa fall rörde sig ifrån bordet. Jag tänker mig att det är svårt att köra handhållet genom att man kör längs med en kant och lätt vinglar till. Det är svårt nog med ett avrundningsstål som är väldigt litet hur skall det då bli med ett massivt stål för profil eller kontraprofil.
Ett fräsbord behöver dock inte bli dyrt och festool säljer ju prylar så att man kan få höj/sänk-funktionen ovanifrån. Ett bord gör det också möjligt att sätta dit fixeringshjälpmedel som featherboards och dylikt som gör att ämnet hålls absolut mot anhåll/bord.
Har precis gjort mina första spegelluckor med kontraprofilkit (se "Vad har du gjort idag"-tråden) och jag skulle verkligen inte rekommendera att göra detta med handhållen fräs. Det går nog men man skall nog inte förvänta sig något vidare slutresultat. Jag har kört i bord och det krävs ändå att man bygger lite jiggar och tänker till för att få fina luckor. När jag provfräste ändarna på "fri hand" (med en offerbit bakom) så fick jag lite ojämna fogar eftersom ämnet i vissa fall rörde sig ifrån bordet. Jag tänker mig att det är svårt att köra handhållet genom att man kör längs med en kant och lätt vinglar till. Det är svårt nog med ett avrundningsstål som är väldigt litet hur skall det då bli med ett massivt stål för profil eller kontraprofil.
Ett fräsbord behöver dock inte bli dyrt och festool säljer ju prylar så att man kan få höj/sänk-funktionen ovanifrån. Ett bord gör det också möjligt att sätta dit fixeringshjälpmedel som featherboards och dylikt som gör att ämnet hålls absolut mot anhåll/bord.
Men borde inte det fungera? D.v.s om man matar från andra hållet - vänster till höger - än normalt? Det borde ju inte bli några spänningar p.g.a. att du har anhållet på fel sida så att säga.Ola C skrev:I min "ungdom" provade jag att rikta en ojämn kant på fräsbordet genom att köra finkanten mot anhållet och fräsen en bit ut o tänkte det skulle väl funka för att fräsa plankan till jämn bredd.. Plankan satt i väggen 4m bort på en millisekund. Så, en stor don't, kila inte ämnet mellan fräs och anhåll, gäller både handhållen och i bordet vid fräsning som går genom hela ämnet alt kantspår.
Alla skärande verktyg utsätter materialet man bearbetar för en kraft. Den kraften vill man rikta mot anhållet (bordet när det gäller en bordssåg). Om man gör som du skriver kommer kraften att pressa materialet ut från anhållet. Inte bra...Microkatten skrev:
Ja, det är korrekt. I Bill Hyltons bok som jag refererade till ovan ingår denna situation i "a couple of setups deserve special attention, because you may not recognize them as hazardous. But you want to avoid them." En annan situation som ingår här är den Ola C nämnde om att bredda ett spår.bygga_bo skrev:
Jag tror en viktig lärdom är att om man tycker man kommit på någon smart setup som frångår standard, tänk till en extra gång och var säker på att du gör rätt.
Andra frässäkerhetsaspekter inkluderar skyddsglasögon, hörselskydd och för fräsbord använd bitskydd och push sticks.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Tack för intressanta svar.
Hmmm, är det för att man kan hålla fast ämnet med bägge händerna (och låta fräsen vara) som ett fräsbord är bättre och säkrare? Jag hade trott att eftersom frässtålet sitter så inbyggt i fräsen på en handöverfräs att den skulle vara säkrare.
Vad är det som gör kontraprofilfräsning så svårt med en handöverfräs? Jag hade inte tänkt fräsa frisar.
OF 1400 klarar stål med betydligt (63 mm max) större diameter än de jag har spanat på (41 mm). Jag hade tänkt göra luckorna i MDF och sedan furu till lådorna.
Festool med bord (TF 1400) kostar ju cirka 14000. Det ligger lite över min budget. Är det den setupen du kör Mikrokatten?
Hade tänkt köpa en GTS 10 XC också, har redan en TS 55 så den kunde ju kanske ersatt GTSen i CMS-bordet, men vad jag har hört så det är det en ganska rejäl kompromiss. Jag har platsen för GTSen så det finns inget att vinna där.
Hmmm, är det för att man kan hålla fast ämnet med bägge händerna (och låta fräsen vara) som ett fräsbord är bättre och säkrare? Jag hade trott att eftersom frässtålet sitter så inbyggt i fräsen på en handöverfräs att den skulle vara säkrare.
Vad är det som gör kontraprofilfräsning så svårt med en handöverfräs? Jag hade inte tänkt fräsa frisar.
OF 1400 klarar stål med betydligt (63 mm max) större diameter än de jag har spanat på (41 mm). Jag hade tänkt göra luckorna i MDF och sedan furu till lådorna.
Festool med bord (TF 1400) kostar ju cirka 14000. Det ligger lite över min budget. Är det den setupen du kör Mikrokatten?
Hade tänkt köpa en GTS 10 XC också, har redan en TS 55 så den kunde ju kanske ersatt GTSen i CMS-bordet, men vad jag har hört så det är det en ganska rejäl kompromiss. Jag har platsen för GTSen så det finns inget att vinna där.
Ja, jag har TF 1400. Jo, det är dyrt. Man kan förstås bygga ett fräsbord själv, men det var inget alternativ för mig som nybörjare tyckte jag. På ett fräsbord får du bättre möjligheter till stöd, av bordet själv, av ett eller flera anhåll, av feather boards och annat runt frässtålet samt att du håller i ämnet med två händer ( eller push sticks...). Med handhållen fräs skall du balansera, skjuta på och hålla emot fräskraften samtidigt endast via två händer på fräsen.
När det gäller kontraprofilstål aå kör du väl det i änden på brädan, vilket ger sämre stöd, även om det går att lösa. Du kan inte heller avverka lite i taget via djupinställningen.
Jag kör även TS55 i CMS-bordet. Förutom sämre snittdjup, vad gör det till en sämre lösning än GTS 10 XC?
En sak jag inte förstod som nybörjare var vikten av att införskaffa spånsug. Är det någonting du har tänkt på?
När det gäller kontraprofilstål aå kör du väl det i änden på brädan, vilket ger sämre stöd, även om det går att lösa. Du kan inte heller avverka lite i taget via djupinställningen.
Jag kör även TS55 i CMS-bordet. Förutom sämre snittdjup, vad gör det till en sämre lösning än GTS 10 XC?
En sak jag inte förstod som nybörjare var vikten av att införskaffa spånsug. Är det någonting du har tänkt på?
Ett tips är att skaffa två sidoanhåll till fräsen. I de fall det går att använda två så minskar risken att fräsningen hamnar fel högst avsevärt. beroende på arbetsstyckets storlek/form kan det ju vara svårt att använda mer än ett anhåll, men då det går är det ovärdeligt för en handhållen fräs
Näe, eget fräsbord tänkte inte jag heller ge mig på. Jag är ju rädd för grejerna som det är... =)
Jag tänker att det är lite krångligt att montera mellan? Eller går det snabbt när man gjort det ett par gånger.
Ja, förutom sågdjupet så tänker jag att det kanske är lite rangligare och mindre? Eller?
Har skaffat en rejäl grovdammsugare som jag tänkte koppla på. Det talar ju för en bordsfräs, då man även ska släpa på slangen till utsuget.
Gillar dock tanken på ett CMS-system för bordsåg och fräs.
Vilka tillbehör är ett måste om man skulle gå på fräs och bordsåg?
Jag tänker att det är lite krångligt att montera mellan? Eller går det snabbt när man gjort det ett par gånger.
Ja, förutom sågdjupet så tänker jag att det kanske är lite rangligare och mindre? Eller?
Har skaffat en rejäl grovdammsugare som jag tänkte koppla på. Det talar ju för en bordsfräs, då man även ska släpa på slangen till utsuget.
Gillar dock tanken på ett CMS-system för bordsåg och fräs.
Vilka tillbehör är ett måste om man skulle gå på fräs och bordsåg?
Redigerat:
Jag har inte haft ts55-bordet tillräckligt länge för att få upp speeden i byter mellan sänksåg och sågbord än, men Peter Parfitt visar att det kan ta mindre än två minuter när man är van...https://m.youtube.com/watch?v=BoyHEwqOh90
Bordet är definitivt inte rangligt. Storleksmässigt vet jag inte vad GTS 10 XC har för storlek. Sen tror jag inte du sparar så mycket pengar att köpa sågbordet jmfrt med GTS 10, den finns alltid mer att köpa... . T.ex. "dubbelslangen" till spånsugen som används både till fräs- och -sågbord. Jag har iofs nog inte köpt så mycket mer tillbehör till CMS-modulera. Än, kan t.ex. tänka mig att ett sliding table kan vara nyttigt...
Det är lite slippery slope att skaffa snickeri-prylar. Alternativet är att köra som du tänkt och ev komplettera om behov uppstår. Jag hade svårt att välja själv, speciellt som nybörjare!
Bordet är definitivt inte rangligt. Storleksmässigt vet jag inte vad GTS 10 XC har för storlek. Sen tror jag inte du sparar så mycket pengar att köpa sågbordet jmfrt med GTS 10, den finns alltid mer att köpa... . T.ex. "dubbelslangen" till spånsugen som används både till fräs- och -sågbord. Jag har iofs nog inte köpt så mycket mer tillbehör till CMS-modulera. Än, kan t.ex. tänka mig att ett sliding table kan vara nyttigt...
Det är lite slippery slope att skaffa snickeri-prylar. Alternativet är att köra som du tänkt och ev komplettera om behov uppstår. Jag hade svårt att välja själv, speciellt som nybörjare!
Ok. Det innebär iof att det inte bara är att vrida på ngt och byta.
Trodde inte det skulle bli billigare, bara inte dyrare och en kompromiss.
Spanade på denna snubben som kör en köksdörr på typ 6 min med handöverfräs, men han har nog fräst några meter i sina dar...
https://www.youtube.com/watch?v=cw4LoecxxmQ
Ska spana lite på CMSen och se vad jag kommer fram till..
Trodde inte det skulle bli billigare, bara inte dyrare och en kompromiss.
Spanade på denna snubben som kör en köksdörr på typ 6 min med handöverfräs, men han har nog fräst några meter i sina dar...
https://www.youtube.com/watch?v=cw4LoecxxmQ
Ska spana lite på CMSen och se vad jag kommer fram till..
Näe, men jag menade bara att det verkar gå att göra utan större problem. Sen tar det säkert 60 min för mig, men det är ändå mycket billigare än att köpa =)Daniel Östberg skrev: