Inne på 3:e säsongen och den funkar ok men tycker den börjat bli knasig på sista tiden, det började redan förra säsongen. Tomten är en hästskotomt och laddstationen i ena änden och guiden i andra änden.
När det är dags att ladda går den ända fram, vrider runt med baken mot laddstationen, som den ska, för att sedan gå framåt istället för backa in i laddaren.
När den sedan åter hittar guiden vänder den fronten mot laddstationen men istället för att börja gå in mot stationen backar den återigen. Så kan den hålla på i 10 minuter, ibland lyckas den, ibland står den framför laddaren med "laddstationen blockerad ".
Inte förrens den är ca 10 meter från stationen lyckas den följa guiden in mot stationen igen, för att sen börja om med att försöka docka. Ibland lyckas det, ibland börjar cirkusen om igen..... Har försökt justera laddplatsen, 2 meter rak guidekabel framför laddstationen, minst 2 meter gränstråd åt vart håll bakom stationen. Är det någon annan som har eller haft liknande problem?

Har dockningsproblem med min Gardena R40Li. Dock inte på samma sätt som ditt Toomaster. Min hittar inte heller hem till laddningsstation längre. Har tidigare fungerat felfritt. Det normala är att den ca 1 meter innan stannar-vänder och backar in i laddning. Men den kör nu bara på tills den krockar med laddningsstationen och fortsätter sen ut i trädgården igen tills den hittar guidekabeln på nytt och upprepar samma procedur. Om jag manuellt ställer in den på laddning så fungerar klippning i övrigt utan problem.
Nån som har något tips?

Låter som den inte känner av F signalen (tror jag det heter) från laddstationen. Kolla vad det står i displayen på signalvärdena. Har du möjlighet att testa i någon annans station? Det sitter bara 1 kretskort och en antennslinga i stationen.

Nej har ingen möjlighet att testa i annans laddstation.
Hittar inget i menyn för att läsa av signalvärdena. Hur hittar jag den menyn?

Håll in 0 tills nu meny dyker upp, välj Info sedan Slinga

Om man trycker/håller inne 7+9 när man är i menyn så hamnar man i expertläge (Verktyg) med menyerna; info, historik, test & specialinställningar, dessa har följande undermenyer:
Info; allmän, batteri, slinga, sensorer, hjulmotorer & klippmotor.
Historik; nyckeldata, meddelanden, söktider, klipptider & batterikapacitet.
Test; motorer, användarsnitt & laddstation.
Specialinställningar; slingsignal, kalibrera tiltsensor & demoläge.

Redigerat:
  • Gilla
P.R
  • Laddar…
Har vart inne i menyn Expertläge och det ser väl inget vidare ut. Laddstationstest ger svaret "Laddstation ej hittad" och under menyn Info - Slinga får jag "Signalkvalitet 0%".
Så verkar ju inte vara någon kontakt mellan laddstation och klipparen.
Så Toomaster´s idé att den inte känner av Fjärrsignalen verkar ju stämma. Men nästa fråga är ju då om man kan köpa en reservdel för att lösa problemet eller om jag måste lämna in den?

Är du lite teknisk och har en multimeter till hands så kan du mäta slingan i laddplattan. Kolla så det inte är avbrott i den. För det är själva antennen. Ligger som en kabel runt på undersidan. Bara plocka lossplasten runt kretskortet så du kommer åt.

Det bästa vore om du kunde hitta någon med Gardena eller Husqvarna (samma maskin/laddstation) och testa den där för att utesluta det enda eller det andra.
Om det är kretskortet i stationen kostar det 1000kr, osäker på om det är moderkortet eller sensorkortet i gräsklipparen som är paj om det inte är laddstationen som är felet....

Lassefo, om du fyller i vilket län du bor i så kan kanske någon av oss Gradenaägare träffa dig.

Toomaster skrev:
Inne på 3:e säsongen och den funkar ok men tycker den börjat bli knasig på sista tiden, det började redan förra säsongen. Tomten är en hästskotomt och laddstationen i ena änden och guiden i andra änden.
När det är dags att ladda går den ända fram, vrider runt med baken mot laddstationen, som den ska, för att sedan gå framåt istället för backa in i laddaren.
När den sedan åter hittar guiden vänder den fronten mot laddstationen men istället för att börja gå in mot stationen backar den återigen. Så kan den hålla på i 10 minuter, ibland lyckas den, ibland står den framför laddaren med "laddstationen blockerad ".
Inte förrens den är ca 10 meter från stationen lyckas den följa guiden in mot stationen igen, för att sen börja om med att försöka docka. Ibland lyckas det, ibland börjar cirkusen om igen..... Har försökt justera laddplatsen, 2 meter rak guidekabel framför laddstationen, minst 2 meter gränstråd åt vart håll bakom stationen. Är det någon annan som har eller haft liknande problem?
Hade exakt samma problem. Var gummidämpare som byttes samt justering av krocksensor.

• Gilla
Toomaster
  • Laddar…
Lassefo skrev:
Har vart inne i menyn Expertläge och det ser väl inget vidare ut. Laddstationstest ger svaret "Laddstation ej hittad" och under menyn Info - Slinga får jag "Signalkvalitet 0%".
Så verkar ju inte vara någon kontakt mellan laddstation och klipparen.
Så Toomaster´s idé att den inte känner av Fjärrsignalen verkar ju stämma. Men nästa fråga är ju då om man kan köpa en reservdel för att lösa problemet eller om jag måste lämna in den?
Hur har det gått för dig? Har du fått någon ordning på klipparen?

Jag har ett liknande problem som kanske någon kan tipsa om.
Är en Garden 70li, fungerat bra 3 säsonger. Nu klipper den fint, problemet kommer när batteriet börjar ta slut och kör till laddstationen , den hittar dit utan problem, vänder innan stationen, backar in, hela vägen in, för att sedan efter att stått stilla en liten stund vad som ser ut som rätt position köra ut igen. Backar in igen och kan göra detta ett par gånger.

Ibland stannar den utanför laddstationen, men ofta stannar den i dockningen men säger laddstation blockerad, då räcker det att ge en liten knuff på klipparn (alltså knappt den flyttar på sig) så börjar den ladda och snart är den redo att köra ut igen. Förstår inte hur den ej kan känna av laddarn, för kontakterna har ganska lång kontakt yta och den borde inte kunna backa för "långt" men det verkar så..

Nästan alltid har den detta problem, någon gång kan det fungera..

Tacksam för tips!

Kolla så laddblecken är rena och fina både på laddstationen och klipparen. Syns det inget konstigt där så kolla kablaget och dess anslutningar mellan laddbleck och laddstationens kretskort. Verkar ju helt klart som den inte får kontakt med laddstationen.

• Gilla
davidgp
  • Laddar…
Gammal tråd men jag gör ett försök. Jag har exakt samma problem. Hittade du någon lösning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.