M Martin Berglund skrev:
Gammal tråd men jag gör ett försök. Jag har exakt samma problem. Hittade du någon lösning?
Vilket av problemen? Det har varit lite olika här i tråden..?
 
Dockningsproblem. Min R40 går till laddstationen och kör ut igen efter några sekunder
 
  • Display på en Gardena R40 robotgräsklippare som visar felmeddelande "Laddstation ej hittad".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en GARDENA R40 robotgräsklippare visar låg signalstyrka och felmeddelanden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Martin Berglund skrev:
Dockningsproblem. Min R40 går till laddstationen och kör ut igen efter några sekunder
Hmm, spontant kändes det först som att den inte känner/ vet att den är i laddaren men jag ser är du har kass signal.... vet inte men kanske är själva laddaren som är problemet (kretskortet)... Har du möjlighet att prova någons annan laddare?
 
Jag har gjort ett försök på Facebook att hitta någon annan laddstation att prova med. Men det verkar svårt att hitta någon i närheten av Uddevalla
 
Jag har provat klipparen i en annan laddstation nu. Den betedde sig exakt lika dant.
 
  • Gilla
perhlindahl
  • Laddar…
M Martin Berglund skrev:
Jag har provat klipparen i en annan laddstation nu. Den betedde sig exakt lika dant.
Testade du även att generera ny slingsignal när klipparen stod i den nya laddstationen?
 
Nej jag kollade signalkvalitet och test av laddstation
 
M Martin Berglund skrev:
Nej jag kollade signalkvalitet och test av laddstation
Synd, det kan möjligtvis ha påverkat.
 
Det visade sig vara ärg på kontakten på sensorkrtet och så stod laddaren i lite för brant lutning. Jag gjorde rent kontakten med elektronikrengöring och nagellack över kontakten sedan. Nu funkar den som den ska
 
  • Gilla
Toomaster
  • Laddar…
I år vägrar min automower 430x klippa biytan. Säger bara utanför slingområdet/arbetsområdet.
Väldigt konstigt. Jag lyfter dit maskinen som jag alltid gjort men den vägrar börja klippa.

Någon som har något tips?
 
Har du även haft laddstationen bortkopplad från slingan?
Prova att skifta slinganslutningarna, typiskt beteende när höger & vänster slinganslutning har bytt plats.
 
Nej tyvärr det har jag inte men ska prova koppla bort de och sen koppla på igen. Tack för tipset
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.