37 190 läst · 139 svar
37k läst
139 svar
Är en offert hemlig?
Administrator
· Skåne
· 7 845 inlägg
Jag har frågat trådskaparen, men hen har inte hunnit svara.Byggis1976 skrev:
Har även bett företaget att visa en kopia på avtalet där de förbinder kunden till sekretess och frågat vilken paragraf i konkurrenslagen de hänvisar till. De har inte heller svarat ännu.
Ta och tänk efter...Marlen Eskilsson skrev:
Om jag som byggare räknar på ett jobb, och skickar en offert. Tror du då att jag önskar att kunden tar med min offert till en andra byggare. Efter att ha sett min offert, kan säkert den byggaren erbjuda samma jobb några tusenlappar billigare. Känns det schysst???
Att publicera en offert på detta forum, är lite av samma sak. Det blir ju inte rättvis konkurrens.
Jag börjar allvarligt tappa förtroende rejält, främst mot dig Marlene, men även ByggaHus i stort.
Särskilt sedan du i en tidigare tråd, försvarade att en användare lagt ut Namnet på en byggare, han var missnöjd med.
Njaee.. Ett forum klassas nog som en elektronisk anslagstavla, så ansvaret ligger nog inte alltid på den enskilde individen utan även på den som tillhandahåller tjänsten. Nu faller kanske inte trådens sakfråga inom ramen för denna lag, men det kan ju vara bra för Er att veta vart ert ansvar gårMarlen Eskilsson skrev:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM
Jag tycker du har missförstått begreppet konkurrens, en förutsättning för sund konkurrens är just jämförelsen.AG A skrev:Ta och tänk efter...
Om jag som byggare räknar på ett jobb, och skickar en offert. Tror du då att jag önskar att kunden tar med min offert till en andra byggare. Efter att ha sett min offert, kan säkert den byggaren erbjuda samma jobb några tusenlappar billigare. Känns det schysst???
Att publicera en offert på detta forum, är lite av samma sak. Det blir ju inte rättvis konkurrens.
Jag börjar allvarligt tappa förtroende rejält, främst mot dig Marlene, men även ByggaHus i stort.
Särskilt sedan du i en tidigare tråd, försvarade att en användare lagt ut Namnet på en byggare, han var missnöjd med.
Att sätta offerter mot varandra är helt korrekt och sker ständigt, och här hjälper ju Byggahus till ypperligt.
Står man inte för sin offert så är det ett problem. Självklart är vissa dyrare än andra, men då måste man som leverantör kunna förklara varför och vilket mervärde som man tillför. Ett typiskt mervärde är svensk utbildad personal, ett annat är garantier eller dyrare/bättre materialval.
@AG A, jag har tagit in några offerter för badrumsrenovering (i bostadsrätten), efter att jag fått offerterna så diskuterade jag pris mm med utgångspunkt av dom andras offerter med dom olika företagen. Jag fick ner priset lite.
Vad är det som inte är rättvis konkurrens? Och hur kan allting vara rättvist och måste det vara det?AG A skrev:Ta och tänk efter...
Med det beteendet kan kunden gå ett varv till och fråga byggare nr 1 om han kan matcha byggare 2:s offert. I slutändan blir nog inte situationen för kunden så annorlunda än om han har ett antal offerter att välja och vraka emellan. Det står ju byggare nr 1 fritt att sänka sitt anbud eller passa och svara kunden att då får han ta byggare nr 2.
Om och när en offert läggs ut på detta forum så är det nog mer att andra (presumtiva) kunder ser villkoren än att konkurrerande byggare gör det.
Själv tycker jag det verkar skumt om priser och villkor inte tål dagsljus.
Du kan väl inte påstå att alla fått samma förutsättningar att räkna på, då. Du måste väl inse att ingen lämnar sitt absoluta minimibelopp i en offert. Man lämnar ett rimligt belopp, där man anser att man kan tjänar en del pengar, men som samtidigt är konkurrenskraftigt.TreeView skrev:Jag tycker du har missförstått begreppet konkurrens, en förutsättning för sund konkurrens är just jämförelsen.
Att sätta offerter mot varandra är helt korrekt och sker ständigt, och här hjälper ju Byggahus till ypperligt.
Står man inte för sin offert så är det ett problem. Självklart är vissa dyrare än andra, men då måste man som leverantör kunna förklara varför och vilket mervärde som man tillför. Ett typiskt mervärde är svensk utbildad personal, ett annat är garantier eller dyrare/bättre materialval.
Om jag däremot får se en annan byggares offert, så kan man nog däremot sänka sitt pris några kronor. Det blir ju som auktion, vilket driver upp priserna. Fast i det här läget, ner priserna. Det är okej, att göra så, om det från början är uppgjort, vilket upphandling som gäller.
Men när, man får ett offertunderlag, förväntas alla få samma underlag/förutsättningar.
Det fina med att visa sina offerter för en konkurrent är ju att då behöver konkurrenten inte sitta ner och räkna på jobbet och då kan han endera tjäna lite mer eller ha lite lägre pris. Han slipper ju lägga tid på själva kalkylarbetet.
Det där gäller endast offentlig upphandling.AG A skrev:Du kan väl inte påstå att alla fått samma förutsättningar att räkna på, då. Du måste väl inse att ingen lämnar sitt absoluta minimibelopp i en offert. Man lämnar ett rimligt belopp, där man anser att man kan tjänar en del pengar, men som samtidigt är konkurrenskraftigt.
Om jag däremot får se en annan byggares offert, så kan man nog däremot sänka sitt pris några kronor. Det blir ju som auktion, vilket driver upp priserna. Fast i det här läget, ner priserna. Det är okej, att göra så, om det från början är uppgjort, vilket upphandling som gäller.
Men när, man får ett offertunderlag, förväntas alla få samma underlag/förutsättningar.
Jag kan ge vilka förutsättningar jag vill till vem jag vill och välja vem jag vill och leverantören kan göra detsamma.
Det kallas fri konkurens/marknadsekonomi. Det du pratar om kallas något annat.
Tycker kanske inte att man bör lägga ut offert med namn på företaget. Däremot bör man få lägga ut offerter man fått för att kunna diskutera pris.
Det handlar väl egentligen mer om etikettregler än om offerten i sig
Det handlar väl egentligen mer om etikettregler än om offerten i sig
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Ja så är det. En av marknadsekonomins absoluta svagheter är att den tillåter en att bete sig som ett riktigt svin om man så vill. Bara för att det är lagligt så behöver man dock inte göra det om man begåvats med nån form av empati och förståelse för andra människor.sblixten skrev:
Jag har inte heller påstått att det är olagligt. Jag menar bara att det är ett "jävla sätt".sblixten skrev:
En hemsida som påstår sig vara "seriös", bör inte hantera saker som i andra sammanhang är olagliga. Men i detta fall, i en "gråzon".
Om en byggare, framförallt önskar att hans offert tas bort från forumet, så bör också så ske.
Det är ytterligare ett "jävla sätt", att ens ifrågasätta om det inte är "lagligt" att låta det stå kvar.
Det betyder att man inte kan låta en annan kund eller en annan entreprenör ta över offerten rätt upp och ner. Det betyder inte att informationen i den inte får föras vidare.robba5 skrev:
Det var inte det jag svarade på eller avsåg.AG A skrev:Jag har inte heller påstått att det är olagligt. Jag menar bara att det är ett "jävla sätt".
En hemsida som påstår sig vara "seriös", bör inte hantera saker som i andra sammanhang är olagliga. Men i detta fall, i en "gråzon".
Om en byggare, framförallt önskar att hans offert tas bort från forumet, så bör också så ske.
Det är ytterligare ett "jävla sätt", att ens ifrågasätta om det inte är "lagligt" att låta det stå kvar.
Jag vet inte ens vad det är som lagts ut.
Generellt kan jag tycka att det är korrekt att fråga forummedlemmarna vad de tycker samt om det är lagligt.
Forumet är till för oss medlemmar och ta hänsyn till våran åsikt är väl bra?
Vad är det som lagts ut/varför är det så känsligt?