Vi köpte en ny Electrolux Kyl/Frys för 5 år sedan på Electrolux Home. Noga räknat ca 2 mån. mer. Garantin hade alltså precis gått ut. Det började med lite extra ljud av den typ som det kan höras från kylskåp ibland. Eftersom vi precis sålt lgh. skulle kylskåpet stängas av och rengöras. Därefter blev det ingen kyla alls. Kontakt med Electrolux service rekommenderade att stänga av över natten och sedan starta igen. Fortfarande ingen kyla. Vi beställde service. Servicemannen kom, öppnade skåpet och kände på väggen där inne. Den buktade ut en aning. Allt tog max 10 min. inkl. diskussion.
Diagnos: Gasbubbla på kylvägg, Invändig läcka, Oreparabelt.
Fakturan kom därefter på 938 kr.

Till Electrolux: Er serviceman konstaterade att skåpet är så trasigt att det inte går att laga, några månader efter det att garantin gått ut. Vad är det för kvalité??
Ska vi betala 938 kr för att konstatera att skåpet är helt kass och även köpa nytt? Är det rimligt att man ska behöva byta skåp var 5e år, eller borde vi se oss om efter en ny/bättre leverantör?

Electrolux svar: "Beklagar att skåpet inte uppfyller förväntningarna gällande kvalitén.
Garantin har löpt ut och service tillhandahålls då inte utan kostnad."

Till Electrolux: Ert skåp har gått sönder så att det inte ens går att laga efter 5 år och 2 månader pga en intern läcka. Detta tyder ju på att något är fel i er produktion.

En följdfråga med tanke på att ni beklagar att kvalitén inte uppfyller mina förväntningar: Uppfyller skåpet era förväntningar om det går sönder så att det måste skrotas efter 5 år och 2 månader?? I så fall är det ju skrämmande låga förväntningar ni har på era egna produkter!

Electrolux svar: -------

Vad rekommenderas att göra i detta läget?
 
Den jobbiga sanningen är nog helt enkelt att ni haft otur. Är det 5 års garanti så är det. Det är ju det ni avtalat om i samband med köpet. Visst kan man hoppas att de ville ta det på goodwill, men det är ju en bonus i så fall.


Självklart förväntar man sig längre livslängd än så men det är som sagt inget som tillverkaren kan garantera. vi har tex både kyl, frys och diskmaskin från elux som är 15 år nu.

Har du kollat upp om hemförsäkringen kan hjälpa till?
 
Köp ett nytt skåp.
Inte för att vara sån men saker går sönder. Invändig läcka, det går inte att laga som redan konstaterat. Detta kan hända vilket skåp som helst. När som helst. Det finns ingen annan tillverkare som ger längre garanti än fem år så vitt jag vet.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
1. saker går sönder
2. klart serviceteknikern ska ha betalt, han har säkerligen familj som vill ha mat.
 
  • Gilla
snowjim och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle ännu kämpa lite med E-lux general agent och inte butiken. Lägg inlägg på Twitter och Facebook om det inte hjälper.
Sen kontakta förstås försäkringsbolaget om ni kan få ut något därifrån.
 
A
Som Ni förstår med tanke på teknikers felsökning har han varit med om detta oräkneliga gånger tidigare. Om han inte behövde pengarna kunde han sagt detta i telefon.
Electrolux har faktiskt et repkit på burk om läckan är mindre än 15g per månad.
I ditt fall var det nog väldigt längesedan som läckan uppstod.
När sytemet stängdes av så gavs möjligheten till att det sista av gasen läckte ut.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Electrolux general agent???

Kämpa med elux???

Varför ska tillverkaren ens behöva ta något som helst ansvar efter garantitiden...tiden finns där av en anledning. "Strax efter garantitiden gått ut" vart går den gränsen. Nu är tiden passerad. Varför göra en stor grej av det. Säker på att merparten här inne i forumet som har ett jobb förmodligen får lön för det, och framförallt vill ha betalt för sitt jobb. Varför skulle en vitvarutekniker inte vilja ha lön?

Många, förmodligen även gällande andra branscher, gnäller ofta på att kvalitén försämrats med åren, absolut är det så. Är det tillverkarens fel eller är det kanske konsumenternas fel som helst vill betala så lite som möjligt??

På 80-talet kostade en bil en årslön och ett kylskåp en månadslön. Nu kostar bilen fortfarande en årslön men kylskåp snarare en veckolön...
 
Kallas "good will"... Många företag gör det. Min Audi t.ex. brakade samman efter 2 och ett halvt år medan garantin var 2 år och ändå stod de för en 80.000 kr reparation.
 
Vad det än står i företags s k "miljöpolicy" så är saker designade för att gå sönder i rätt tid.
Elektrolux är inget undantag - snarare tvärtom. Jag har också dålig erfarenhet av dom. Framför allt när det gäller plastdetaljer.
 
Redigerat:
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Och det är väl ingen som har sagt att inte reparatören inte ska få betalt, bara ifrågasättande av om det är rimligt för en 5 år gammal kyl...
 
Anders, hade Skoda gjort på samma sätt??
 
Trådstartaren tyckte var orimligt med 900 någonting kronor för ett besök där skåpet dömdes ut...
 
D
Som jag förstår det så har ni sålt lgh och kylskåpet kyl/frys ska ingå.

Vet inte hur sugen ni är på samma märke och vet inte hur mycket ni vill bråka men kanske kan ni berätta om ert missnöje vilket ni redan gjort och som förslag säga ni kommer behöva köpa ny och ska ni överväga de som märke igen om de kunde ordna rabatt på en ny eller något liknande.

Annars finns väl lite alternativ. När ni sålde lgh så var de ju med en 5+ år kyl/frys då behöver ni inte ersätta med en ny så kan leta efter en som är någorlunda samma begagnad. Alternativt prata med köparen/köparna om att kyl/frysen gått sönder säga alternativt ni skaffar begagnad som ersättare alternativt ni drar av värdet på frys/kylen.

Fördelen för köparen om ni drar av är ju att de kanske mer sugen på nytt, din fördel är att slippa leta efter begagnad få hem det även om ni nog måste få bort de gamla om inte köparna tar hand om det.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
DFYD123 skrev:
Anders, hade Skoda gjort på samma sätt??
Omöjligt att säga men Electrolux är väl knappast på "Skoda nivå"...
 
D
DFYD123 skrev:
Trådstartaren tyckte var orimligt med 900 någonting kronor för ett besök där skåpet dömdes ut...
Tror mer TS tycker det suger lite extra att förutom att kyl/frysen slutar fungera strax efter att garantin går ut behöva betala 900 kr för att få beskedet att det inte är värt laga. Säger inte att man ska slippa de 900 kr. Mer förstår att det känns jobbigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.