Kvalité mellan de olika vitvaror tillverkarna är mer eller mindre samma. Jag har läst sida upp och sida ner i mängder med forum och kan konstatera att fel uppstår oavsett vilket märke det är, till och med Mile som många håller kärt. Det finns dock klart fler poster som framhäver problem på Elektrolux maskiner men inser man att de har ca 80% av marknaden så förstår man också varför.

Generellt har kvalitén dalat en hel del och man kan inte längre räkna med 10-15 år från kyl/frys och just därför är 5 års garanti en viktig parameter vid nyinköp.

Anledning till att kvalitén gått ner kan vara många men troligen är högre krav till liknande eller lägre priser en faktor.

Nu när vi köpte nya vitvaror så såg vi såklart till att produkterna i första hand hade de funktioner vi behövde och inte så mycket mer. Garantin funderade vi inte först så mycket på men efter att ha läst massa trådar så kunde vi konstatera att 5 års garanti var ett krav oavsett vilket märke vi valde. Mile ligger klart dyras i pris men det är ingen garanti för att de håller längre.

Det är långt ifrån alla återförsäljare som ger 5 års garanti och även om de gör det så brukar det endast vara på enstaka produkter. Enligt de återförsäljare jag pratat med så handlar det då om en deal som återförsäljaren gjort med tillverkaren vilket förhoppningsvis innebär att man också vidtaget vissa åtgärder för att minimera risker under de 5 åren. Visst kan maskinerna strula strax efter 5 år men generellt så vill jag tro att de har en större möjlighet till att hålla längre.

Sen har vi såklart det där med support som man inte ska underskatta. Här har jag endast varit i kontakt med ett fåtal men jag kan konstatera att Electrolux är riktigt dåligt! Det påminner om mobiltelefontillverkarnas support, d.v.s supporten består av vanligt folk som kan slå i deras manualer vid behov, inget mer. När jag valde köksfläkt ringde jag faktiskt hellre till en konkurrent och ställde frågor då de gav MYCKET bättre svar(jämfört med så gott som inget).

Vill man köpa Electrolux och ändå få bästa möjliga support så köper man genom IKEA ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Måste finnas en del psykologi i det här också.
Har man köpt en Electrolux för 5000 kr som efter 5 år måste repareras för 2000 kr, svider det så klart mer än om man köpt en Miele för 10000 kr som måste repareras efter 5 år för 2000 kr. Proportionellt sett till inköpstkostnaden är då reparationskostnaden bara halva för Mielen. Mer "lönt" psykologiskt.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
En annan psykologisk effekt är att man värderar något högre om man har behövt betala ( i vid bemärkelse) mer för det.

Det finns försök som visar att folk som betalt sina biobiljetter själva uppskattar filmen mer än de som fått den gratis.
Alla som sparat ihop till en dyr pryl uppskattar den mera än någon som bara fått den.

Och på samma sätt är det nog med en vitvara. Man upplever att en Miele för 15000kr har en högre kvalitet än en Indesit för 4000 kr.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det sorgliga är ju att inse att sakerna är gjorda för att montera, inte demontera. Det går oftast att demontera, men det tar tid. Just att Electrolux får sig en rejäl känga här vet jag inte om det är riktigt förtjänt. Tvärtom så vet jag flera som arbetat inom Electroluxsfären som gärna köper de produkterna. Inte för att de har de flashigaste finesserna, men de känner till de testprotokoll som måste gås igenom.
Billigt kanske, men i förhållande till vad man betalar så är det bra saker.

Själv så bytte jag lager i tvättmaskinen fabrikat e-lux sfären för några veckor sedan, det tog några timmar, men det var görbart.(5 år gammal). En titt på sprängskisserna och ett samtal till den lokala electrolux butiken så var alla frågor utredda. När jag förra veckan såg ett annat fabrikats trumma hos en leverantör i samband med en ny tillverkningsteknik, i för mig en annan branch, och hur lagerupphängingen var gjord där så tänkte jag för mig själv, köp aldrig det märket/sista gången jag skruvade isär en tvättmaskin över huvud taget...

Nu väntar jag bara på att någon talar om för mig här att Electrolux gör likadant :)
 
snowjim skrev:
Kvalité mellan de olika vitvaror tillverkarna är mer eller mindre samma. Jag har läst sida upp och sida ner i mängder med forum och kan konstatera att fel uppstår oavsett vilket märke det är, till och med Mile som många håller kärt. Det finns dock klart fler poster som framhäver problem på Elektrolux maskiner men inser man att de har ca 80% av marknaden så förstår man också varför.

Generellt har kvalitén dalat en hel del och man kan inte längre räkna med 10-15 år från kyl/frys och just därför är 5 års garanti en viktig parameter vid nyinköp.

Anledning till att kvalitén gått ner kan vara många men troligen är högre krav till liknande eller lägre priser en faktor.

Nu när vi köpte nya vitvaror så såg vi såklart till att produkterna i första hand hade de funktioner vi behövde och inte så mycket mer. Garantin funderade vi inte först så mycket på men efter att ha läst massa trådar så kunde vi konstatera att 5 års garanti var ett krav oavsett vilket märke vi valde. Mile ligger klart dyras i pris men det är ingen garanti för att de håller längre.

Det är långt ifrån alla återförsäljare som ger 5 års garanti och även om de gör det så brukar det endast vara på enstaka produkter. Enligt de återförsäljare jag pratat med så handlar det då om en deal som återförsäljaren gjort med tillverkaren vilket förhoppningsvis innebär att man också vidtaget vissa åtgärder för att minimera risker under de 5 åren. Visst kan maskinerna strula strax efter 5 år men generellt så vill jag tro att de har en större möjlighet till att hålla längre.

Sen har vi såklart det där med support som man inte ska underskatta. Här har jag endast varit i kontakt med ett fåtal men jag kan konstatera att Electrolux är riktigt dåligt! Det påminner om mobiltelefontillverkarnas support, d.v.s supporten består av vanligt folk som kan slå i deras manualer vid behov, inget mer. När jag valde köksfläkt ringde jag faktiskt hellre till en konkurrent och ställde frågor då de gav MYCKET bättre svar(jämfört med så gott som inget).

Vill man köpa Electrolux och ändå få bästa möjliga support så köper man genom IKEA ;)
Om Electrolux skulle ha 80% av den svenska marknaden så är det ju rimligt att dom vore överrepresenterade i div forum gällande bristande kvalitet. Men då vi har en hel del stora aktörer i Sverige som då enligt uppgift ska stå för resterande 20% så vore det kanske rimligt att Bsh, wpool och resterande står för 7% var. Bsh omsätter i Sverige i runda slängar 5 miljarder så skulle Electrolux omsätta 5 miljarder gånger 11,5 mao 57,5 miljarder i Sverige. Electrolux omsätter worldwide 120 miljarder med 300 olika varumärken, Sverige har 10 miljoner invånare.

Electrolux må vara överrepresenterade i forum men det beror definitivt inte på överrepresentation i antal sålda varor i Sverige hur gärna än electroluxaren spär på den myten i var varannat inlägg. Tror inte ens Electrolux är marknadsledande i Sverige längre...
 
Ja vilket jäkla skräp. Av en slump har jag levt hela livet med Cylinda tvätt o diskmaskin, alla har haft rimlig livslängd.
Men när vi flyttade hit för 2,5 åt sen köpte frun maskiner, och kom hem med Husqvarna, det är ju E lux med annat märke.
Tumlaren torkar inte en omgång sängkläder längre, det är en värmepumpstumlare med fast kondensor, den är full med ludd, trots att vi är väldigt noga med att rengöra fiterna efter varje tork.
Diskmaskinen började låta för nån vecka sen, jag tänkte direkt att nån ställt en för lång sak i besicklådan, men det är lagringen i övre propellern som är sliten, den vobblar och slår i korgen.
Kyl o frys går än, men frysen flaxar lite i temp, men det kanske är avfrostningen ??
 
BirgitS
DFYD123 skrev:
Om Electrolux skulle ha 80% av den svenska marknaden så är det ju rimligt att dom vore överrepresenterade i div forum gällande bristande kvalitet. Men då vi har en hel del stora aktörer i Sverige som då enligt uppgift ska stå för resterande 20% så vore det kanske rimligt att Bsh, wpool och resterande står för 7% var. Bsh omsätter i Sverige i runda slängar 5 miljarder så skulle Electrolux omsätta 5 miljarder gånger 11,5 mao 57,5 miljarder i Sverige. Electrolux omsätter worldwide 120 miljarder med 300 olika varumärken, Sverige har 10 miljoner invånare.

Electrolux må vara överrepresenterade i forum men det beror definitivt inte på överrepresentation i antal sålda varor i Sverige hur gärna än electroluxaren spär på den myten i var varannat inlägg. Tror inte ens Electrolux är marknadsledande i Sverige längre...
Varifrån kommer din siffra om att Bosch skulle omsätta ca 5 miljarder i Sverige och vad omfattar den?
 
BSH gick förra året upp som nr 1 i Norden baserat på försäljning. Exakt hur många gamla kylskåp och andra vitvaror från olika fabrikat som står kvar i hushållen lär vara svårare att få fram.
 
BirgitS skrev:
Varifrån kommer din siffra om att Bosch skulle omsätta ca 5 miljarder i Sverige och vad omfattar den?
Bsh, inte Bosch, innefattar varumärkena Bosch Siemens Gaggenau o Neff.
Allabolag.se
Siffran är ju inte riktigt korrekt eftersom det även innefattar service och reservdelar därav kallade jag det runda slängar 5 miljarder.
Svårt att få en överskådlig blick över svensk marknad eftersom merparten av gigantens (elköp) inköp sker via Norge. Merparten av inköpen hos de två stora internetaktörerna (numera en) kommer från Danmark eller enkelt sagt från det land som just då kan hålla lägst pris vilket sällan är Sverige och en himla massa små internetaktörer paralellimporterar från utlandet...
 
torbeno skrev:
BSH gick förra året upp som nr 1 i Norden baserat på försäljning. Exakt hur många gamla kylskåp och andra vitvaror från olika fabrikat som står kvar i hushållen lär vara svårare att få fram.
Än viktigare är att dom gick upp som nummer två i världen och puttade mer elux ett pinnhål
 
A
Electrolux må vara överrepresenterade i forum men det beror definitivt inte på överrepresentation i antal sålda varor i Sverige hur gärna än electroluxaren spär på den myten i var varannat inlägg. Tror inte ens Electrolux är marknadsledande i Sverige längre...[/QUOTE]

Jisses hur fick du till detta med kopplingen till mitt nick???
Sluta fabulera och koppla detta till mig.
Mytomani...
 
electroluxaren skrev:
Electrolux må vara överrepresenterade i forum men det beror definitivt inte på överrepresentation i antal sålda varor i Sverige hur gärna än electroluxaren spär på den myten i var varannat inlägg. Tror inte ens Electrolux är marknadsledande i Sverige längre...
Jisses hur fick du till detta med kopplingen till mitt nick???
Sluta fabulera och koppla detta till mig.
Mytomani...[/QUOTE]

No hard feelings... Tycker bara jag ofta ser inlägg från dig då det ofta talas om Electrolux otroligt stora marknadsandel i Sverige.
 
G
När alla deras skåp snart görs i Ungern lär trådar som dessa öka exponentiellt. Över 10 år med produktion och fortfarande otroligt låg kvalitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.