Har inte kollat, men det sitter troligen en litiumknappcell i laddstationen. I själva klipparens elektronik har jag inte hittat någon knappcell.

Yepp, om det är ett brott, men här är det kraftig oxidering mellan bärfilmen och screeningen, tom en bit in i lamineringen av tangentbordet !!!. Limmet som du avser används först o främst för att laga elbakrutor på bilar osv. Men Bosch har ju ett större problem (detta går ju enkelt att fixa med plastlack) och det är ju att dom har en karbon baserad pad som domen trycker på och där kommer alla användare av Indego få problem vad det lider.
Att detta är/kommer bli ett stort problem vet Bosch garanterat, dom är inga nötter.

• Gilla
micked99
  • Laddar…
stefan_gsx skrev:
Har inte kollat, men det sitter troligen en litiumknappcell i laddstationen. I själva klipparens elektronik har jag inte hittat någon knappcell.
Mycket snabbt svar från Siemens support:
Det finns 4 knappceller och de laddas först efter att de ordinarie batterierna har laddats.
Man får räkna med en halv dag i laddaren.
Mitt error uppstod under klippning/laddning möjligen på grund av att det kan bli kallt om nätterna fortfarande.
Jag gissar att klippningen som startar direkt efter midnatt snart är klar så att batterierna kan laddas och i morgon är det klippfri dag enligt schemat.
Supporten säger att man nog behöver göra en fabriksåterställning för att bli av med felkoden, men klipparen fungerar som vanligt ändå.

Ny info angående tangentbordsstrulet !!!

Skickade in klipparen den 2/5 med deras egen fraktsedel. Den hämtades ut i Ballerup, Danmark den 9/5 alltså en vecka till Danmark. Trots att dom fick mail så skickades det ett brev med ett offertsvar.

Dom tänkte visst byta ut hela elektroniken, förutom själva plasten och motorerna. Detta efter två säsonger !!!!
Mitt svar till dom var att jag vill endast ha ett nytt tangentbord, i annat fall skicka tillbaka maskinen i bef. skick.
På detta mail har jag inte fått något svar trots en påminnelse. Daniel på deras support i Sverige svarade med en robots envishet att dom har gjort den bedömningen bla bla bla bla,

Delen (inmatningsdon F 016 104 256 1443 SEK ink moms) som man kan beställa på Bosch ÅF

Fick sent om sider ett svar att:

Hej Stefan.

Maskinen kommer ikke til at fungere hvis vi kun skifter indlæsningsenheden. Vi udføre ikke en halv reparation der medføre at maskinen ikke fungere som den skal.

Med venlig hilsen / Best regards

Peter Vanderfox

Power Tools, After Sales Service Europe North (PT/MKV-EN)
Robert Bosch A/S | Telegrafvej 1 | DK-2750 Ballerup | DENMARK | www.bosch.dk

Detta svar är intressant, vet att dom har "uppgraderat" den en hel del men om dom inte har reservdelar till den första generationen verkar ju helt sanslöst. The matter will continue .....

Bosch_Off.jpg

Då har jag äntligen fått svar på min ursprungliga fråga. Tangentbordet kan inte bytas utan man får byta ut hela datorn. !!!!!!!

(Inmatningsdonet var inte Tangentbordet utan den givaren som sitter framtill med joystick och trådavkänningen.)

Se deras svar:

Hej Stefan

Nej, selve tryk tastaturet, kan ikke købes løs, vi skifter hele computeren

Computeren kan ikke købes løs af private,

Når INDEGOen får monteret ny computer, skal den igennem et test forløb, som kun kan udføreres at vores værksted

Mit freundlichen Grüßen / Best regards

Hans Christian Sejbjerg
PT/MKV-EN

Tel. +45(44)898-852

Har begärt återsändning i befintligt skick. forts följer. :)

Då så. liten uppdatering, efter ett antal ytterligare mail fick jag dom att skicka tillbaka klipparen i bef. skick. Efter en liten fundering så "byggde" jag membran switchar av mycket bättre kvalité. Hittade tätade mini switchar för ytmontering på Elfa.. Sagt och gjorde, borrade hål för trycknappen genom höljet, limmade fast dom på baksidan med ett lim av epoxytyp, såg till att dom stack upp ca. 0.5 mm. Lödde en splittad bandkabel på baksidan som terminerade i en 7-polig molex radhylstag. Tvättade framsidan med sprit och tejpade tillbaka framsidan på det befintliga tangentbordet med dubbelhäfftande film. (endast toppfilmen med den limmade förstärkningen för knapparna, dvs. fönstret med bosch logga) Så man ser inte ovanpå att det är ett nytt "tangentbord" inuti. Ser precis likadan som förut.

Passade på att tvätta "nosgivaren" och lade på ett par lager med elektronikskyddslack.

Ta da ..... Nu svarar tangenterna direkt, distinkt och direkt, tom. klart bättre är när klipparen var ny. Inga dubbel tryckningar, hårt tryck osv. Bara ett litet hörbart "klick" och klipparen svarar direkt.

Så nu åker vår Sture och klipper som förut. Kostnad förutom lack o lim. ca 50:- SEK !!!! vs. 3600:- SEK.
Tidsåtgång ca 2 timmar.

Hela affären med Bosch support blev precis som jag befarade. ETT STORT JÄVLA STRUL. Hade dom svarat att vi byter allt. ca 3500:- , jag hade svarat nope, och hade haft klipparen igång 7 veckor tidigare !!!!! Bra jobbat Bosch.

• Gilla
mawi och 2 till
  • Laddar…
Hej. Jag har haft min klippare i fyra säsonger nu och jag är väl en av de få som är riktigt nöjd med den. Den klipper som den ska och resultatet slår alla grannars dyrare maskiner. Det finns dock en sak som stör mig, och troligen grannarna också, och det är ljudet. Så, min fråga är, om jag köper en ny maskin idag, är de nya modellerna tystare är min gamla?

Inte troligt, enligt reservdelslistan är det samma motorer.

Nix, samma-lika, fick nyligen mina båda drivhjulsmotorer utbytta till nya.

Hej.

Jag funderar på att köpa en indego begagnad av en bekant.
Vet ej version på den och årsmodell ännu.

Mina frågor är:

- Kan jag uppgradera mjukvaran hemma via usb oavsett årsmodell?
- Vad kostar de om man lär skicka in gräsklippare på uppdatering av mjukvara?
- Kan indegos klippa efter slingan?
- Kan indego klippa över slingan som en inställning tex klipp x antal cm över slinga?
- Har läst att indego kan ej ha mer än 200 meter kabel? Jag behöver ca 250m för min gräsmatta.
- Störs indegos av grannars robotar?
- Kan jag använda min befintliga kabel i gräsmattan lagd för en worx maskin.?
- Något man ska kolla på en begagnad indego eller någon version som är undvikas?

Många frågor hoppas på några svar iaf.
Tacksam för hjälp.

Mvh Patrik

Eriksgatan
Kanske OT men ändå kanske inte. Nu har Indego Connect-appen fått ett "smartläge" där klipparen själv väljer när det är optimalt att gå ut och klippa. Klipparen ger då en "prognos" på när den skall gå ut nästa gång. Man kan undanta 22-08 samt välja på en skala om man vill ha oftare eller mer sällan klippt och de rekommenderar höjdinställning 5 för att ha marginaler. Eftersom appen dessutom nu visar väderprognos efter att man har prickat in på Google maps var klipparens position är för dagen och morgondagen antar jag att detta kopplas samman. En rätt udda lösning för att undvika regn på klipparen, eller hur?

Har lekt lite med inställningarna och flyttat klipparens position runt världen för att se vilken tid den prognosticerar nästa klippning. På Eldslandet, Chile fanns det däremot inget väder så då blev det systemfel 500... :|

Idag har jag bytt knivmotor. Lagren var helt slut så den lät för j*vligt.
Bytet var enkelt efter att jag skickat efter lång T-20 mejsel och en ny motor för 2,5'kr.

Eriksgatan
Waxinator skrev:
Idag har jag bytt knivmotor. Lagren var helt slut så den lät för j*vligt.
Bytet var enkelt efter att jag skickat efter lång T-20 mejsel och en ny motor för 2,5'kr.
Något att ta höjd för med andra ord. :(
Alltså bör man inte köra klipparen 24/7 som en slumpklippare såvida man inte har en gigantisk tomt eftersom den inte verkar vara byggd för någon längre livslängd. Så hur många minuter hade din klippare gått när lagren var slut? Hur uppkom oljudet, plötsligt eller gradvis? Kunde du misstänka i förväg att något var på gång t.ex. att klipptiden blev kortare per laddomgång eller märkbar friktion/glapp när du snurrade på tallriken för hand?

Drygt två år är som sagt ingen vidare livslängd. Det borde kunna räknas som ett ursprungligt fel och kunna reklameras. Irländarna har ju tidigare visat sig vara dåliga på montering, t.ex. att orka doppa hjulskruvarna tillräckligt långt i gänglåsningsvätskan. Var inte Bosch intresserade av att bekosta ett utbyte av goodwill-skäl? Vad sade de när du frågade om det skall behöva vara så att man byter klippmotor vartannat år?
Hornbach har förresten en frivillig 3-årsgaranti om man har köpt klipparen där.

Eriksgatan skrev:
... ... Så hur många minuter hade din klippare gått när lagren var slut? Hur uppkom oljudet, plötsligt eller gradvis? Kunde du misstänka i förväg att något var på gång t.ex. att klipptiden blev kortare per laddomgång eller märkbar friktion/glapp när du snurrade på tallriken för hand? ... ...
Denna klipparen (#3 2014) hade gått 37 300 vandra-runt-minuter enligt info.

Jag kan själv ha bidragit till haveriet då jag dagen före spolat av klipparen med trädgårdsslangen. Jag skulle vässa knivarna före körning och tallriken snurrade inte längre fritt utan rosslade. Jag försökte köra ändå (för att slita in 'ojämnheterna') men det var kört. Valet stod mellan en ny annan klippare eller en ny motor.

Övre motorlagret är ett oskadat sintrat glidlager, men nedre lagret är ett kullager inlåst på axeln mellan två låsbrickor. Jag är lite förvånad över att lagret sitter så oskyddat både in- och utifrån. Man kan ju se mängden koldamm och metallpartiklar som faller ner i lagret. Nya motorns nedre lager fick en rejäl klick konsistensfett runt axeln före monteringen.

Kolen i gamla motorn är bara halvslitna. (y)

Motor sprängning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kol slitage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.