Troberg skrev:
Ibland så är man så inkörd i gamla spår att man missar att det finns mycket bättre alternativ idag. Det är alltid bra att bli upplyst om saker man missat, så jag tänkte vi kör en tråd på det.

Mina tips:

* Spik. Ja, det finns fortfarande anledningar till att använda dem, men i de allra fleasta sammanhang så skruvar man idag.

* Nubb. Har fortfarande vissa användingsområden (mest att göra ont i fötterna och punktera bildäck...), i de flästa fall är häftpistol ett bättre och smidigare alternativ.

* Skruv. Ja, skruv är bra, men släng ut gamla spårskruvar, varianterna på stjärnskruv och insexskruv, kom in i 2000-talet och kör Torx.

* Eltejp. Ja, den har fortfarande en del områden, men i de flesta sammanhang, speciellt när det gäller just el, så är vulktejp så mycket bättre. Jag tror att det enda jag använde eltejp till idag är att jag använder vit eltejp för att märka sladdar genom att tejpa en liten "flagga" och skriva på den med svart penna.

* Lim. Många gamla sorter är inte värda besväret längre. Idag så är epoxi och CA kungen på det mesta när det gäller "fin-limmande". Har man de två, kontaktlim (lämpligen på sprejburk) och vitlim eller polyuretanlim hemma klarar man i stort sett allt. Släng ut gammalt Karlssons klister och sånt skit.
Hej,
Ja om du bara gillar skräpkvalitet på byggen ska du följa de här råden! Vill du att huset skall hålla i längden, håll dig vid det gamla,!
 
Jag hatar Torx.

Det var mitt inlägg i debatten.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Bubblaren skrev:
Finns Torx med kula!
Var, har du länk?
mvh
 
Använd bara inte vulktejp i elinstallationer (för mycket kol, leder ström)
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
ZipLock skrev:
Under mitt första renoveringsprojekt silvertejpade jag fast masonitskivor som golvskydd på ett lackat trägolv. Mindre bra idé...... Det borde finnas en varningstext på silvertejpen... :D
Been there, done that :) Silvertejpade fast en sidolist på min första bil.
 
Resterna av silvertejp går lätt bort med oljebaserade produkter. T.ex. 5-56 löser upp det och går sedan att få bort med vanligt diskmedel och vatten om man vill få rent sedan.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Var sak har sin plats 😄
Älskar torx om man har båda händerna lediga.
Älskar PH2 när man måste sträcka sig och ha skruven på bitsen innan.
Hur många skruvar alla sina socklar och lister?
Själv tar jag då dyckertpickan.
Och en spikpistol är betybligt snabbare att sätta panel med.
 
Alla plasttumstockar jag har haft har börjat glappa efter en kort tids användning. Håller på trästockar, alla gånger, ffa Hultafors!
 
S
tompa_62 skrev:
Alla plasttumstockar jag har haft har börjat glappa efter en kort tids användning. Håller på trästockar, alla gånger, ffa Hultafors!
nja. blanda. "plast" när du joobar i regn eller olika sortsers bruk/betong. och trä annars
 
S
David-O skrev:
Var sak har sin plats 😄
Älskar torx om man har båda händerna lediga.
Älskar PH2 när man måste sträcka sig och ha skruven på bitsen innan.
Hur många skruvar alla sina socklar och lister?
Själv tar jag då dyckertpickan.
Och en spikpistol är betybligt snabbare att sätta panel med.
gärna skruva ner det är böjda väggar
 
Allehanda metallbeslag för att fästa reglar mot varandra på olika sätt. Det är bara fult och dyrt.

Använd istället rejäla självborrande torxskruv i dimension 100-300mm och en stark skruvdragare eller 230V borrmaskin. Blir urstarkt, snyggt, och samma skruv funkar fint nästan oavsett i vilka vinklar reglarna skall fästas mot varandra.
 
  • Gilla
Niq och 2 till
  • Laddar…
slagskruvmejsel är riktigt bra, den tar spår och stjärnskruv (vet inte om den fungerar lika bra i trä).

Spårskruv kan vara riktigt svår att få ur, är ju konan man måste hålla emot, lätt att göra sönder skruven.
 
  • Gilla
Rickard Olsson
  • Laddar…
Crebel skrev:
Eltejp har vi även för att dra runt korkskarven på våra öppnade whiskyflaskor. Vi har även någon japansk silikonfilm speciellt gjord för detta men den är inte bara svindyr utan även obänglig.
Pröva vulktejp där också. Tätare, och inget lim.
 
Jag är förvånad att ingen har nämnt parallelltång i stället för polygrip, skiftnyckel och rörtång.
Parallelltång är rätt mycket dyrare såklart, men helt överlägset de andra tre när det gäller rörarbeten.
Polygripen ogillar jag extra mycket, omöjligt att få bra grepp och repar sönder allt den kommer i kontakt med.
Det tar alltid tid att ändra folks vanor, men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att polygrip och skiftnyckel är helt borta ur försäljningen om 50 år, finns ingen fördel förutom priset.
Kan möjligtvis tänka mig att en stor rörtång kan vara användbart ifall man har någon riktigt sönderrostad/sönderärgad koppling som man inte är noga med som man vill dra loss.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.