Skruvar brukar ta en halvtimme per styck att få ut i renoveringssammanhang. Tacka vet jag vanlig fyrkantig trådspik.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Sluta skruva med borrmaskinen, köp en slagskruvdragare.
Den dagen de kommer med några som inte göra hela grannskapet döva så blir de aktuellt. Nu har de faktiskt börjat komma modeller som är tystare som jag väntar med spänning på.
 
devizion skrev:
Den dagen de kommer med några som inte göra hela grannskapet döva så blir de aktuellt. Nu har de faktiskt börjat komma modeller som är tystare som jag väntar med spänning på.
Fast så har man offrat en del av vridmomentet för att göra maskinen tystare, och dessvärre till högre inköpspris.
 
heimlaga skrev:
Skruvar brukar ta en halvtimme per styck att få ut i renoveringssammanhang. Tacka vet jag vanlig fyrkantig trådspik.
Det går fortare om du skruvar moturs;)
 
  • Gilla
katos och 1 till
  • Laddar…
bulleribock skrev:
Det går fortare om du skruvar moturs;)
Ja man skall ju alltid försöka........men det är sällan man lyckas med det.......
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
S
heimlaga skrev:
Ja man skall ju alltid försöka........men det är sällan man lyckas med det.......
så du fäster allt med spik då?
 
Heimlaga kör bara med dymlingar.........

Protte
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
prototypen skrev:
Heimlaga kör bara med dymlingar.........

Protte
Bara då jag timrar......

Nog händer det att jag använder skruvar på sådana ställen där det finns orsak till det och naturligtvis använder jag skruvar till finsnickeri och att montera gångjärn med och även att montera gipsskivor med..... men jag vill inte använda skruvar på sådana ställen där det finns andra alternativ som är bättre. Stommar och fasader och allt sådant skall spikas.
 
Efter att ha renoverat och byggt om en 100 år gammal bod är i alla fall jag glad att man inte använder klippspik längre. De böjer sig eller går av om man tittar på dem.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Är du säker på att det inte var handsmidd spik?

Spiksmederna fick betalt per spik och då gällde det att smida spiken på en värmning om det skulle bli någon dagslön. Det ledde till att spikarna ofta blev litet kallsmidda och gammaldags välljärn blir hårt och skört när man kallsmider. Järnet vill spricka längs med mitten.
Då bondgubbarna sedan hade rätat ut och återanvänt spikarna några gånger så får man mitt favorithatobjekt nummer två efter byggskruv...... kallskör spik..... skör som glas och går av då man tittar på dem.
 
Jag är inte säker på att de inte var handsmidda, men boden är byggd tidigt 1900-tal. Det hade jag föreställt mig var på gränsen mellan klippspik och trådspik medan handsmidda spikar var uråldrigt. De var mjuka och böjde sig lätt. Böjde man dem fram och tillbaka ett par gånger så gick de av. Tack och lov skulle jag inte slå i några utan bara få ur dem.

Till det nya användes skruv i stället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.