Daniel_N skrev:
I min värld är en tångnyckel en annan typ. Mer som en polygrip fast med slät yta i den fasta delen och aningen välvd i den rörliga. Blir ett helt sjukt högt tryck och repar inte som en polygrip. Men är inte heller lika mångsidig som en polygrip.

EDIT: menar en sån här: [länk]
Sen är det såklart viktigt på polygriper, rörtänger, skiftnycklar mm att man vrider åt rätt håll, så att man inte jobbar emot sig själv och får tryck mot den rörliga käften.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
I min värld är en tångnyckel en annan typ. Mer som en polygrip fast med slät yta i den fasta delen och aningen välvd i den rörliga. Blir ett helt sjukt högt tryck och repar inte som en polygrip. Men är inte heller lika mångsidig som en polygrip.

EDIT: menar en sån här: [länk]
dom är starka - men killen i videon drar den åt fel håll :p

Finns även risk att man deformerar arbetsstycket om man drar för mycket/hårt.
 
Redigerat:
Haha, hade missat att det var en video.
 
Suck säger bara stjärnskruv som rostat lite och sitter i trall plank. Jag tänkte byta ut min gamla trall mot ny rillad trall. Gav upp snabbt då jag fick problem med första brädan, tror jag väntar till nästa år istället, altanen är stor och strular 25% av skruvarna så blir det inte skoj.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vill lägga till en sak på din lista. Alldeles för smala avloppsrör installeras till kök, har spolat o rensat med rensband en hel helg innan det släppte, dessa smala rör sysselsätter massor med spolbils firmor helt i onödan. Varför inte sätta in lite bredare rör...
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
richardtenggren
Daniel_N skrev:
I min värld är en tångnyckel en annan typ. Mer som en polygrip fast med slät yta i den fasta delen och aningen välvd i den rörliga. Blir ett helt sjukt högt tryck och repar inte som en polygrip. Men är inte heller lika mångsidig som en polygrip.

EDIT: menar en sån här: [länk]
Kallas dessa inte för muttertång/papegojtång? Så är i alla fall jag uppfostrad :)
 
richardtenggren skrev:
Kallas dessa inte för muttertång/papegojtång? Så är i alla fall jag uppfostrad :)
Kan vara så, beror nog mest på uppfostran....i den uppfostran de försökte ge mig är papegojtång något man har till kakelplattor och en muttertång en historia utan ställbara lägen (dvs ej poly-funktionen)

Edit: papegojtång som jag fick lära mig: https://www.esska.se/esska_se/bilder/lbilder/cbffd8d045a0fd128ef0b713c30b5d64_z.jpg

Muttertång: https://www.wurth.se/produkter/handverktyg--arbetsredskap/tanger/muttertang/

Fast när jag sökte på google för att hitta bilder kom det upp både parallelltänger, polygriper, tångnycklar med mera så det är säkert väldigt spritt vad de olika tängerna egentligen heter.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompa_62 och 1 till
  • Laddar…
On topic är jag glad för moderna kuttrar framför äldre...fyrkantskuttrar, kuttrar utan hårdmetall, kuttrar utan vändskär osv. Jag gillar även digitala skjut-/vinkel-/djupmått framför sådana med nonieskala.
 
Daniel_N>> Det stämmer säkert som du säger, jag har nog använt för klen polygrip till för stort jobb.
Det är sällan jag använder polygrip, även om jag har någon liggande i en verktygslåda hemma. På jobbet har vi bara parallelltänger. Å andra sidan är det enda jag stött på där en parallelltång i rätt storlek inte fungerar när man behöver lossa på ett rör som är gängat...

Prototypen>> Jag har alltid kallat den parallelltång, men tångnyckel verkar vara ett vanligare namn när man googlar.
 
Crank skrev:
Vill lägga till en sak på din lista. Alldeles för smala avloppsrör installeras till kök, har spolat o rensat med rensband en hel helg innan det släppte, dessa smala rör sysselsätter massor med spolbils firmor helt i onödan. Varför inte sätta in lite bredare rör...
Hur smala då? Finns ju i olika storlekar.
 
S
Crank skrev:
Vill lägga till en sak på din lista. Alldeles för smala avloppsrör installeras till kök, har spolat o rensat med rensband en hel helg innan det släppte, dessa smala rör sysselsätter massor med spolbils firmor helt i onödan. Varför inte sätta in lite bredare rör...
70mm i avlopp och 50mm från diskbänken. eller har du mindre?
 
Det ska helst vara 75 från diskbänken. 50 är mycket jobbigare att rensa.
 
Hur som helst så på svenska knipexsidan så heter parallellpolygripen tångnyckel.
En korsning av tång och skiftnyckel.

Protte
 
Eld skrev:
Det ska helst vara 75 från diskbänken. 50 är mycket jobbigare att rensa.
Har 50 och inte haft problem med täppt avlopp. Tror installationen är från 80-talet, när jag rev ut gamla köket kollade jag på dessa plaströr och satt yterst lite skräp i röret (är delvis ingjutet i golvet, så inget jag kunde fixa dessutom är det ju lägenhet).
 
S
Eld skrev:
Det ska helst vara 75 från diskbänken. 50 är mycket jobbigare att rensa.
lite nyfiken var du hittar 75mm,diskbänksavlopp
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.