Priset är en väldigt stor fördel för de flesta köpare...
 
SBH skrev:
nja. blanda. "plast" när du joobar i regn eller olika sortsers bruk/betong. och trä annars
Fast det är just med bruk jag har jobbat... Men det var ett tag sedan. Nuförtiden kanske plasten håller bättre.
 
  • Gilla
[SH]
  • Laddar…
mersault skrev:
Jag är förvånad att ingen har nämnt parallelltång i stället för polygrip, skiftnyckel och rörtång.
Parallelltång är rätt mycket dyrare såklart, men helt överlägset de andra tre när det gäller rörarbeten.
Polygripen ogillar jag extra mycket, omöjligt att få bra grepp och repar sönder allt den kommer i kontakt med.
Det tar alltid tid att ändra folks vanor, men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att polygrip och skiftnyckel är helt borta ur försäljningen om 50 år, finns ingen fördel förutom priset.
Kan möjligtvis tänka mig att en stor rörtång kan vara användbart ifall man har någon riktigt sönderrostad/sönderärgad koppling som man inte är noga med som man vill dra loss.
Länka gärna - jag fattar inte riktigt vilket tång du menar!
 
Ser ut som en glorifierad polygrip.
 
En stor och kraftig rörtång med vassa tänder (eller gärna två) är en väldigt bra hjälp då man skruvar sönder någon fastrostad maskin med fördärvade muttrar och fördärvade skruvskallar.

Skiftnyckeln är bra för udda skruvskallar och lättare arbeten ibland och att ha som nödhjälp i verktygslådan på traktorn...... och så tar min blocknyckelsats slut vid 30 mm och jag har inte råd att skaffa blocknycklar i alla storlekar upp till 60 mm så ibland blir det att ta till stora skiftnyckeln när jag inte kommer åt med hylsnycklarna.
Fyrkantiga skruvskallar och muttrar följer ytterst sällan någon standard och vanligen är nyckelvidden olika på de olika leden så då man reparerar någonting från fyrkantmuttertiden är skiftnyckeln helt suverän.
 
Jag vill påstå att det är snudd på praktiskt omöjligt att jobba som mekaniker på en industri utan skiftnyckel! Om man har ett planerat arbete använder man naturligtvis fasta nycklar, då har man packat ner dem i verktygsväskan. Passerar man nåt som måste justeras, eller om något helt plötsligt är tum så är skiftnyckeln ovärderlig. Likaså om man har med sig en nyckel för lite, då är skiftnyckeln (eller polygripen) en verklig vän att hålla emot med! Dessutom funkar den bra till att bända/bryta med om man har en hajnyckel, och att använda som nödhammare om man måste knacka på något :cool:
 
helder skrev:
Ser ut som en glorifierad polygrip.
..men smartare utförd - får prova en sån ett tag - bör kunna ersätta skiftnyckel också :p
 
Redigerat:
helder skrev:
..men den ser smartare utförd - får prova en sån ett tag - bör kunna ersätta skiftnyckel också :p
Det är snarast en skiftnyckel den ersätter. En polygrip kan få grepp på en massa konstiga ytor som en parallelltång inte klarar. Detsamma gäller givetvis en rörtång. Med det sagt gillar jag verkligen parallelltänger.
 
mersault skrev:
Jag är förvånad att ingen har nämnt parallelltång i stället för polygrip, skiftnyckel och rörtång.
Parallelltång är rätt mycket dyrare såklart, men helt överlägset de andra tre när det gäller rörarbeten.
Polygripen ogillar jag extra mycket, omöjligt att få bra grepp och repar sönder allt den kommer i kontakt med.
Det tar alltid tid att ändra folks vanor, men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att polygrip och skiftnyckel är helt borta ur försäljningen om 50 år, finns ingen fördel förutom priset.
Kan möjligtvis tänka mig att en stor rörtång kan vara användbart ifall man har någon riktigt sönderrostad/sönderärgad koppling som man inte är noga med som man vill dra loss.
Håller med angående repandet från polygripen. Men varför får du inte grepp? En polygrip i rätt storlek har generellt sett utmärkta möjligheter att få grepp på en mängd olika ytor, vinklar mm.
 
Daniel_N skrev:
Det är snarast en skiftnyckel den ersätter. En polygrip kan få grepp på en massa konstiga ytor som en parallelltång inte klarar. Detsamma gäller givetvis en rörtång. Med det sagt gillar jag verkligen parallelltänger.
men en polygrip låser inte fast greppet som en skiftnyckel - vilket kan vara mycket användbart i vissa lägen.
 
helder skrev:
men en polygrip låser inte fast greppet som en skiftnyckel - vilket kan vara mycket användbart i vissa lägen.
En polygrip är heller inte tänkt att ersätta en skiftnyckel. Vill du ha grymt grepp och låsning rekommenderas en svetstång.
 
Daniel_N skrev:
Det är snarast en skiftnyckel den ersätter. En polygrip kan få grepp på en massa konstiga ytor som en parallelltång inte klarar. Detsamma gäller givetvis en rörtång. Med det sagt gillar jag verkligen parallelltänger.
*surfar runt resten av kvällen efter parallelltänger*
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Parallelltången kallades tångnyckel när den kom.
Jag såg genast vad den kunde användas till, jag klämmer flatkabelkontakter med den.

Protte
 
  • Gilla
VikHe och 1 till
  • Laddar…
prototypen skrev:
Parallelltången kallades tångnyckel när den kom.
Jag såg genast vad den kunde användas till, jag klämmer flatkabelkontakter med den.

Protte
I min värld är en tångnyckel en annan typ. Mer som en polygrip fast med slät yta i den fasta delen och aningen välvd i den rörliga. Blir ett helt sjukt högt tryck och repar inte som en polygrip. Men är inte heller lika mångsidig som en polygrip.

EDIT: menar en sån här: http://www.kctoolco.com/knipex-raptor-pliers-p/8741250.htm
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.