Varför hackar ni på Phillips skruvarna, med rätt kona (kvalitetsskruv) så blir bits/skruvmejsel ett med skruven och vinglar inte omkull. jag sätter upp mycke kabelkanaler där det är trångt och man knappt ser vad man gör.

Torx har för grunda spår så det vinglar omkull (undantaget Würth special koniska)
Pozidrive glappar i allmänhet och blir vingligt.

Spårskruven däremot kan vi lägga i återvinningen.

Protte
 
  • Gilla
David-O och 3 till
  • Laddar…
Skitsnack, eltejp är kanonbra för improviserat fixande i allehanda situationer som den inte är avsedd för. Någon säger "men gaffa då, det är ju svaret på allt!", men jag tycker eltejpen är mer följsam och harmonisk att jobba med. Dessutom gillar jag egenskapen att den, precis som gladpack, fäster ganska dåligt i allt utom sig själv och därför inte lämnar så mycket spår efter sig.
Låter som om vulktejp är precis vad du behöver. Klistrar inte på något annat än sig själv, ännu följsammare, håller bättre och är fukttåligare. Har du testat den?

Skiftnyckeln passar däremot endast som handlod i båt.
Håller med, den är en knogförstörare. Ibland använder jag den, men aldrig till muttrar, utan för att få extra kraft på en stor skruvmejsel eller för att böja/bända något som den greppar. Jag har också några liggande i bilen, där jag inte vill ha hela kittet med mig.

Det går inte att släpa omkring på en tillräckligt stor uppsättning både metriska och tum-nycklar utan att bryta ryggen.
Där har vi en sak till: Allt som inte är metriskt. Kasta skiten på brasa och dansa runt den i extas medan tumeländet brinner!

Skiftnyckeln och blocknyckeln (i de flesta fall) går inte att försvara.
Blocknyckeln är bra när man bara ska hålla mot, när man ska justera en mutter mitt på en gängstång där man inte kan trä över änderna eller när det är väldigt ont om plats på höjden, så den är inte helt ute. Oftast är det dock hylsnyckelsatsen eller ringnyckeln som gör jobbet.

Sedan att jämföra nubb och häftpistol visar på att du inte vet något om textil och hållfasthetsskillnaden mellan de båda. Nubb= håller flera hundra år, klammer= håller några år, kan riva sönder textil.
Det handlar om hur många häftar man sätter. Jag har själv använt häftpistol en hel del till dynor (dock med galon, som ju är lite kraftigare), och det håller bra, men då sätter jag kanske 3 per cm. Det fördelar kraften bra. Har man en tryckluftsdriven häftpistol så går det ju på ett kick.

Jag lärde mig detta av killen som monterade mitt biljardbord (som var proffs på detta), och där har man ju verkligen en duk som är spänd så mycket som man bara orkar dra. Han borde väl veta...

Upptäckte på ett jobb senast där jag hade bytt till torx men som tur var hade insex med när de är tångt å man inte kommer åt är insex bättre pga att man kan ha kula på den.
Fast kula funkar väl bara när man ska skruva ur, det blir ju hur vingligt som helst om man ska dra i en skruv och inte kan lägga trycket rakt på?
 
  • Gilla
Rickard Olsson och 1 till
  • Laddar…
Troberg skrev:
Det handlar om hur många häftar man sätter. Jag har själv använt häftpistol en hel del till dynor (dock med galon, som ju är lite kraftigare), och det håller bra, men då sätter jag kanske 3 per cm. Det fördelar kraften bra. Har man en tryckluftsdriven häftpistol så går det ju på ett kick.
Nej, det har det inte. Ta sidentyg som exempel, där var punktering av tyget innebär ett till hål i det (trådarna går sönder). Med en nubb kan man rucka på trådarna så de inte går av och klammern håller som sagt inte i 100 år, vilket en bra gjord stoppning gör tveklöst.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Eltejp har vi även för att dra runt korkskarven på våra öppnade whiskyflaskor. Vi har även någon japansk silikonfilm speciellt gjord för detta men den är inte bara svindyr utan även obänglig.

Om någon vill invända att vi inte dricker upp vår whisky tillräckligt snabbt så menar jag att det beror på hur många flaskor man har öppna samtidigt. Vissa favoriter som inte går att få tag på mer vill man dessutom suga på länge.
 
Troberg skrev:
Där har vi en sak till: Allt som inte är metriskt. Kasta skiten på brasa och dansa runt den i extas medan tumeländet brinner!
Kunde inte sagt det bättre själv. Förstör det med eld. (y)
 
  • Gilla
Rickard Olsson och 2 till
  • Laddar…
Jag brukar också används spik i sånt jag vill ska hålla bra. Spikar är mycket segare och går inte av på samma sätt som skruv ofta gör. T.ex. om tjälen lyfter något som är skruvat i stället för spikat är det rätt sannolikt att skruvarna gått av.
 
prototypen skrev:
Varför hackar ni på Phillips skruvarna, med rätt kona (kvalitetsskruv) så blir bits/skruvmejsel ett med skruven och vinglar inte omkull. jag sätter upp mycke kabelkanaler där det är trångt och man knappt ser vad man gör.
Problemet är att spåret är konstruerat för att kamma ur vid visst vridmoment, eftersom den togs fram då det var ett stort problem att man inte kunde skruva med dragare eftersom de drog sönder skruven. (De blev därför populära i den begynnande flygindustrin eftersom) Idag så har vi mekanisk och elektronisk momentbegränsning att tillgå, så Phillips borde förpassas till historiens sophög.

Visst kan man försöka att komma åt problemet med diamant på bitsen och allt vad man kommit på, men om spåret vore korrekt konstruerat så skulle det inte behövas.

Om det är förmågan att sitta kvar som är den viktiga så finns det redan ett spår för det; Robertson. Den är tyvärr inte så populär utanför Kanada, men användare rapporterar att den sitter kvar på mejseln/dragaren även om man skakar på den. Det har jag inte upplevt med Phillips.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Själv har jag blivit flinkare i tumeländet, men jag gillar inte det ändå. Ett horribelt system nog.

Roberstonskruven gillar jag, ser fin och enkel ut, hade den ersatt phillips hade vi förmodligen inte ens behövt utveckla Torx...
 
Troberg skrev:
Där har vi en sak till: Allt som inte är metriskt. Kasta skiten på brasa och dansa runt den i extas medan tumeländet brinner!
Då måste någon trolla fram en hiskelig massa pengar.....och ge dem åt mig!
Traktorn har bara UNC och UNF
Slåttermaskinen har metriskt på lien och UNC på kroppen
Bandsågen har Whitworth
Stämborrmaskinen har Whitworth
Klyvsågen har Whitworth
Snickerikombin har mest metriskt men vissa gängor är UNC

Skall vi få någonting producerat och uträttat här i världen så finns det inget annat val än att hålla kvar tumsgängorna i minst 200 år till så vi kan hålla maskinerna i funktion. Annars måste alla som inte råkar ha en ärvd färmögenhet och råkar vara födda i rätt samhällsklass gå in för att sitta i en höghuslägenhet och rulla tummarna och vänta på socialbidrag hela livet igenom....... och det är ju ingen hållbar samhällsstruktur.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulric och 4 till
  • Laddar…
Eld skrev:
Gaffatejp använder man inte på något man är det minsta rädd om. Det är ju till skillnad från eltejpen hopplös att få bort. Det blir alltid en massa rester kvar.
Under mitt första renoveringsprojekt silvertejpade jag fast masonitskivor som golvskydd på ett lackat trägolv. Mindre bra idé...... Det borde finnas en varningstext på silvertejpen... :D
 
  • Gilla
Rickard Olsson
  • Laddar…
Troberg skrev:
Något jag dock skulle vilja ha är en linjal i mjukt, böjbart gummi (eller gummiliknande material), armerad så att den inte är töjbar. Bra för såväl att mäta radier som att mäta på trånga platser.
Det här känner jag igen. Jag är rätt så säker på att detta finns, eller har funnits åtminstone. Morsan pluggade en massa fysik och matte och sånt när jag var barn, och jag är nästan 100 på att jag haft en sån att leka/rita med när jag var liten. Jag vet dock inte vad en sådan heter. Men jag ska undersöka saken!
 
Silvertejp är _inte_ gaffatejp. Gaffatejp används på scener, inspelningar osv och lämnar inte spår efter sig. Gaffatejp kommer från "gaffer's tape". Hade den lämnat spår efter sig hade dem förstört kontinuiteten mellan tagningar.

Mer än en gång har man blivit sur när någon lagt silvertejp (spirotejp) bland gaffan.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Trollskidan skrev:
Upptäckte på ett jobb senast där jag hade bytt till torx men som tur var hade insex med när de är tångt å man inte kommer åt är insex bättre pga att man kan ha kula på den.
Finns Torx med kula!
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
sulfobus skrev:
Fördelen med torx blir ännu större ihop med slagskruvdragaren. T.o.m. en enkel modell klår en vanlig skruvdragare på alla punkter (snabbhet, ergonomi, batteritid, styrka).
Bättre på allt utom ljudnivån... Som gör att jag sällan använder mina maskiner
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Betongexpandern är i det flesta fall en rest från det förflutna som en del hänger kvar vid av gammal vana.
Nu kör vi betongskruv och slagskruvdragare till de flesta normala applikationer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.