Spårskruv och skiftnyckel är djävulens påfund.
Philipsskruv går att dra av i skruvgreppet.
Går inte det så har man undermåliga verktyg eller väljer fel storlek.
Man bör även kunna särskilja Pozidriv från Philips sen är allt enkelt.
Skiftnyckeln passar däremot endast som handlod i båt.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Fasta nycklar är naturligtvis alltid bättre än en skiftnyckel men det är inte alltid rimligt att ha med sig fasta nycklar I alla storlekar och i dubbel uppsättning så att man klarar både skruv och mutter. Dessutom har privatpersoner oftast inte alla ovanliga dimensioner. Dessutom funkar skiftnycklar riktigt bra till rörmokeri där det sällan handlar om några större vridmoment. Om jag ska skruva på en 50 mm mutter så åker den ärvda artontummaren fram.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Skruva en betongform (oavsett spår, stjärn, insex eller torxskruv) och jag gjuter in dig i konstruktionen!
Skämt å sido.
Var sak har sin plats.
Du kan inte ersätta en måttstock med måttband alla gånger. Trästockarna är däremot skit, oftast billiga reklamstockar.
Skottkärra ja, men blir svårt som fan att köra materialet där den inte får plats tex.
Skiftnyckel, hellre en skiftnyckel än 2 kg fasta nycklar i bältet när man inte vet vad man kommer träffa på.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
torbjörnw skrev:
Du kan inte ersätta en måttstock med måttband alla gånger. Trästockarna är däremot skit, oftast billiga reklamstockar.
"Använd Hultafors tumstockar, de äro bäst". Eller som man följde upp kampanjen på nittiotalet någon gång: "Använd Hultafors tumstockar, de äro fortfarande bäst." :) Ja, jag har en talmeter, men eftersom jag ofta är ensam så tycker jag styvheten hos tumstocken fortfarande ger den många fördelar.


torbjörnw skrev:
Skiftnyckel, hellre en skiftnyckel än 2 kg fasta nycklar i bältet när man inte vet vad man kommer träffa på.
Precis. När jag jobbade som mekaniker på åttiotalet (på bilfabrik, men inte som bilmekaniker) så lade jag snabbt de fasta nycklarna kvar i verktygslådan. Det går inte att släpa omkring på en tillräckligt stor uppsättning både metriska och tum-nycklar utan att bryta ryggen. Vet man bara hur man skall använda skiftnyckel och inte slarvar så är de inte alls så dåliga som folk vill ha det till.

Men mekar jag mer stationärt, som på båten eller bilen, då kommer hylsnyckelsatsen naturligtvis fram.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Synliga skruvar på möbler: spårskruv
Allt annat är smaklöst!
Fast då måste du tillägga att de skall vara dragna "på streck" som exv. vapensmeder är noga med. Annars ser det illa ut... ;)
 
  • Gilla
bengtn
  • Laddar…
Skiftnyckeln och blocknyckeln (i de flesta fall) går inte att försvara.
Spik håller jag även till viss del med om, spik tar längre tid att få i med hammare än en motsvarande hållfast skruv gör med skruvdragare.
Jag byter panelspik i stugan mot skruv så snart de har krupit ut nog långt för att bibehålla snickarhammarens enda existensberättigande, som spikutdragare.
 
S
kryssskruv till gipsen!! varför? så mycket enklare med att lossa skruv då, vid demontering.

spikning, hoppas jag att det aldrig försvinner. snabbaste. gärna skruv dörröppningar, förstärkningar å likvärdigt.

eltejp? eltejp fint. dock kan jag tänka vulk när man tejpar fläta.

tumstock fin fint verktyg, fin å dra linjer med.

skiftnyckel = det bästa vid rörmockeri. spärrskaften förstör metallen
 
torbjörnw skrev:
Skottkärra ja, men blir svårt som fan att köra materialet där den inte får plats tex.
Mitt exempel handlade om att använda skottkärra i stället för att bära 20 kubikmeter grus..... på platser med gott om utrymme!
 
Troberg skrev:
Sedan så är det ju så att man ibland så måste man lägga på lite bränsle för att få igång en bra brasa, så även med diskussioner. ;)
Prova att skriva i byggnadsvårdsforumet att man använder inte linoljefärg längre. Eller att gips är bättre än pappspända väggar eller treetex. Då kan det bli brasa.

bulleribock skrev:
Spårskruv och skiftnyckel är djävulens påfund.
Har du provat att använda en spårskruvmejsel till spårskruven i stället? Det brukar fungera bättre än skiftnyckel.

Ett riktigt bra hempularprojekt är överarbetat med mediokert resultat. Då passar det att använda gamla och / eller dåliga metoder och materiel.
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Jag väljer spik före skruv alla gånger. För att skruv ska vara enkelt, så krävs det att man har en stark och laddad skruvdragare. Att skruva in i gamla tätvuxna timmerstockar är ingen barnlek direkt, att handskruva dom går inte alls (min kusin stod en timma med två stycken efter att skruvdragaren gav upp fullständigt och det var ingen dålig skruvdragare och han är inte klen heller).
Sedan att jämföra nubb och häftpistol visar på att du inte vet något om textil och hållfasthetsskillnaden mellan de båda. Nubb= håller flera hundra år, klammer= håller några år, kan riva sönder textil. :)
 
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
-Vertikalfräsar utan varvtalsreglering. På remtransmissionernas tid och ännu strax efteråt var det bara ett varvtal på vertikalfräsarna men redan på 50-talet hade alla seriösa tillverkare minst 2 hastigheter på sina fräsar. Nu har allt fler nya fräsar trappremskivorna gömda bakom en lucka på baksidan helt oåtkomliga när maskinen har tagits i bruk för de flesta vetikalfräsarna står ju med ryggen mot en vägg. Plötsligt har utvecklingen hoppat tillbaka till 1920-talet.
Detta verkar ju helskumt? Vilka moderna maskiner har det så? Jag har en vertikal som jag tycker är lite seg att byta på, men luckan sitter ju ändå på framsidan.
 
Kanske jag missförstod någonting....men då jag funderade på om det skulle löna sig att renovera min gamla Jonsered så råkade jag på minst ett fabrikat med luckan på baksidan. Minns inte vilket. Blev bara så himla förvånad över att någon frivilligt går tillbaka till 1920-talet.
 
heimlaga skrev:
Kanske jag missförstod någonting....men då jag funderade på om det skulle löna sig att renovera min gamla Jonsered så råkade jag på minst ett fabrikat med luckan på baksidan. Minns inte vilket. Blev bara så himla förvånad över att någon frivilligt går tillbaka till 1920-talet.
Ja det verkar ju verkligen konstigt. Jag har såklart inte koll på alla moderna maskiner, men har sett rätt många och ingen med luckan på baksidan.
 
Fördelen med torx blir ännu större ihop med slagskruvdragaren. T.o.m. en enkel modell klår en vanlig skruvdragare på alla punkter (snabbhet, ergonomi, batteritid, styrka).
 
  • Gilla
Rickard Olsson
  • Laddar…
Upptäckte på ett jobb senast där jag hade bytt till torx men som tur var hade insex med när de är tångt å man inte kommer åt är insex bättre pga att man kan ha kula på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.