electroluxaren skrev:
vattnet skall glida lätt på plastbiten och den värme (entalpi) som vattnet har gör att det hinner rinna färdigt innan det fryser OM ventilen inte läcker
Ok. Ja nu fungerar det ju iaf och man har blivit många lärdomar rikare :) Tack så mycket electroluxaren. Du borde skaffa en paypal adress så folk kan donera till dig om de känner för det. Bara ett tips. Bjud på middag när du fått ihop tillräckligt. :) Mvh Nalle

• Gilla
Tronix och 2 till
  • Laddar…
Hej!
jag har precis släpat ut ett begagnat Electrolux Inspire Frostfree kyl/frysskåp till en ö i skärgården. Kunde inte testa det innan. Fråga mig inte hur jag kunde göra något så dumt!
Såklart fungerar det inte som det ska:( Kylen blir kall men inte frysen. Vi väntade 16 timmar innan vi startade den. Till en början verkade den kyla på. Den kom ner till -4 då min fru öppnade den. sen dess har den blivit varmare. Efter lite avstängning och meckande står displayen nu på +20. Fläkten verkar fungera. Kompressorn också eftersom kylen blir kall. Frysen ska väl prioriteras? Efter allt jobb att få upp åbäket till stugan är det inte lockande att släpa tillbaka det hela vägen. Tog iofs upp det med min eldrivna skottkärra, Styrbjörn, men ändå! Var sitter kretskort och annat man kan kolla? Snälla hjälp en snåljåp som grämer ihjäl sig!

Glömde skriva att produktnummer är: 925033314-01
Kan man utläsa årsmodell av det?

A
Det är ju ett skåp med magnetventil för distribution av kyla.

ta och dra ur sladden ur väggen
stå på baksidan av skåpet lyssna på lådan längs ner bredvid kompressorn
sätt i sladden i väggen då skall det höras ett par tre klick från nämnda låda
gör det detta låt skåpet var igång i några timmar och kolla tempen igen

har du tur så har magnetventilen prioriterat kyla till kylen och missat frysen.

hjälper inte detta är skåpet till 99% sannolikhet skrot.

detta skåp började tillverkas 2008
för att veta mer behövs serienumret

tack för svaret!
jag kunde höra 6 el 7 klick. Fläkten i frysen går igång nån minut och stannar sedan. Efter jag skrev mitt första inlägg verkar kylen inte heller bli tillräckligt kall. 9 grader.
Var sitter magnetventilen och kan man kontrollera den på något sätt?
serienummer är:83030027. Vilken årsmodell kan det vara?

Den är tillverkad 2008 V30.
Du har troligtvis fel i kylsystemet. Antagligen gasbrist eller kompressorfel.

tack!
kan man fylla på gasen? Eller ska jag ta båten och dumpa den i Kanholmsfjärden? (obs!skämt)
Kompressorn låter till och från. Kan den vara trasig ändå?

jag gjorde som electroluxaren sa och drog ur sladden och lyssnade. 6-7 klick. Efter ca en timme hade frysens temp sjunkit till +8 från +20. Sen var jag tvungen att dra från landet. Tidigare när jag dragit ur och stoppat i kontakten kylde frysen inte alls. Har Electroluxaren kontakt med högre makter? Åker tillbaka på tisdag och kontrollerar om den har kommit ner till -18. Isåfall kan du byta namn till ElectroluxGuden! Återkommer.
Var sitter magnetventilen någonstans? Är det den som klickade 6 gånger?

A
ventilen sitter i den vita lådan där det går in el sladd och 3 kopparrör (smala).
ja det är ventilen du hör.

den vita lådan med tunna kopparrör (magnetventilen) kunde jag inte hitta på sprängskissen i reservdelsshoppen. Har jag missat något? Är denna del något man kan byta själv? Skärmavbild 2016-05-23 kl. 08.16.35.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
5 är delen
Men den byter man helst inte, inte ens med rätt verktyg...
Du tömmer ju kylsystemet när du tar bort den gamla.
Sen är det ett skit att komma åt med svetsen eller lokringstången.

Men klickar det så är det inte den. Om det nu är nån glädje? För istället är det då köldmedelsläckage. Vilket är än grön-djävligare att ta tag i om det ens går att reparera.

Kanholmsfjärden, oxdjupet eller varför inte mysingen som ubåtsattrapp...

tillbaka på ön. +18 i frys och +10 i kyl. Om det var köldmedelsäckage borde det inte då vara fördelat jämnt dåligt mellan kyl och frys? Kan det vara så att nått avfrostningselement slår på ovh vägrar slå av? Styrs det isåfall via kretskortet bakom displayen? Är det krångligt att byta? Ska det lödas och hållas på? Ska kolla om jag kan köpa ett på öppet köp.

Jag hade skrotat det för länge sedan om jag inte hade släpat upp det på mitten av en ö.

A
om du har plusgrader i båda borde du ha haft lika många grader
nä du får aldrig köpa elektronik på öppet köp

koppla på ett manometerställ så ser du att du inte får någon effekt dvs köldmedelsläckage

lät du skåpet stå upprätt några timmar innan du startade det?

ja, jag lät skåpet stå upprätt ca 12 timmar innan jag satte på det.
Manometerställ? Jag ger upp nu. Det får bli en ubåtsattrapp i Kanan.
Tack för allt engagemang och alla tips!

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Brandten skrev:
Skönt att jag hittade den här tråden med fler som har samma problem.
Har en Electrolux (same same som Husqvarna va?) EUFG2900X med ismaskin som har haft stabila -18 sedan vi fick skåpet. Nu kopplade vi in vatten till ismaskinen (och till kylens kallvatten) i måndags och sedan dess har temperaturen varit -15 och flackande ner till -11 (som det varit hela dagen idag).

Har tidigare hört konstiga knakande ljud från frysen men dessa har slutat nu när vattnet har kopplats till.
Ismaskinens "spiral" snurrar heller inte när man försöker mata fram is och efter 2 dygn med islagande är karet 1/3 full bara trots att jag hör vattnet fyllas på ibland.

Blev kanske lite OT här men ena frågan är ju gällande temperaturen som sagt....
Andra frågan om ismaskinens motor = kaputt?
Fick tillbaka problemet för två veckor sedan, dvs temperaturen skönk till -10.
Stängde av, lät den stå över natten och nu är det -18 och stabilt igen.

Konstigt.... och synd för det är ju en del mat som plötsligt går i sopen. Får väl se mig om efter en ny så småningom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.