Jo, innan satt där en gjutjärnsbrunn. Är den gammal har de tagit den från något annat ställe...

Stefan N skrev:
Dom bytte inte brunn vid renovering? Den ser ut att va en gammal modell.
Bra, teori. Kan vara så att de har tagit en gammal brunn utan manschett och satt dit för att spara på material kostnader ! hur dum får man vara egentligen !
Det är lurenderi i högsta gard.

För dåliga bilder för att avgöra. Har du plockat ur vattenlåset på bilderna?

Undrar om inte den breda vita ringen under metallplattan är klämringen? På den jafo-brunn jag själv monterat nyligen så skruvar man klämringen ovanifrån, och det är möjligt att skruvhålen täcks av klinkersramen...

Och som någon redan noterat, vissa besiktningsmän har kanske lite dåligt på fötterna...

Redigerat:
Dan_Johansson skrev:
Undrar om inte den breda vita ringen under metallplattan är klämringen? På den jafo-brunn jag själv monterat nyligen så skruvar man klämringen ovanifrån, och det är möjligt att skruvhålen täcks av klinkersramen...

Och som någon redan noterat, vissa besiktningsmän har kanske lite dåligt på fötterna...
Möjligt, jag kanske har dragit förhastade slutsatser. Om det är som du säger då sticker ut en but manschett under ringen. Enligt bilden nedan.

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut som en Purus-brunn. Man har monterat dit en förhöjningsring (den övre vita delen) pga att brunnen sitter för lågt. Klämringen ska sitta i spåret med räfflor, och saknas således. Manschett syns inte någon på bild, dessutom verkar det saknas vattenlåsinsats.

lordi skrev:
Ser ut som en Purus-brunn. Man har monterat dit en förhöjningsring (den övre vita delen) pga att brunnen sitter för lågt. Klämringen ska sitta i spåret med räfflor, och saknas således. Manschett syns inte någon på bild, dessutom verkar det saknas vattenlåsinsats.
Är inte det manschett som sticker ut under ?

image.jpeg
Skapa konto

Matstj skrev:
Är inte det manschett som sticker ut under ?

[bild]
Troligen är det kakelfix eller ev rollat tätskikt. Den övre markeringen är kanten på klinkerramen. Manschetten ska vara klämd mellan klämringen och spåret med räfflorna och får inte sticka ut nedanför

• Gilla
Matstj
  • Laddar…
klämring.jpg
Skapa konto

Det ska se ut såhär

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vattenlåset tog jag bort tillfälligt för rengöring när jag tog korten. Vad jag kan se så är det bara kakelfix där ni har markerat med den röda ringen. Ska försöka ta en bättre bild ikväll.

Hur som helst har företaget hört av sig och ska komma och titta om 2,5 v. De sa att de kommer åtgärda problemet om det inte är korrekt gjort så de verkar ta sitt ansvar.

• Gilla
Matstj och 1 till
  • Laddar…
Här är två nya bilder. Vet inte om det blev så mycket bättre då det var svårt att få skärpa på kort avstånd. På den nedre bilden har jag försökt markera det jag ser. Längst upp är det ett metallstycke där man lägger på själva "brunnsgallret". Direkt under är det något som ser ut som kakelfix. Sen under det börjar själva plastbrunnen och den ser ut att vara i ett stycke hela vägen ned (d.v.s. inga fogar i den).

DSC_0796.jpg
Skapa konto

new.jpg
Skapa konto

Då är det kostarerat att det inte finns nån manschett och destu mindre ring "!

K
lordi skrev:
[bild]

Det ska se ut såhär
Nä... inte alltid då grå klämring gäller idag och många tillverkare kräver att manschetten är "gummad" innan håltagning, men skitsamma. I det här fallet har TS specat tätskiktssystem och av bilderna att dömma så är det inte korrekt gjort.

Edit: Blå klämring kan ha varit då TS fick sin tvättstuga gjord. Minns inte när Purus bytte. Å andra sidan så vet vi inte märket på brunnen.

Redigerat:
Jag funderar lite, på en av de sista bilderna så ser man en grå ring med skruvar en bit ner i brunnen. vad är det? Hör den till förhöjningsringen?

Edit, jag förstorade bilden nu, det jag uppfattade som en skruv är kanske bara smuts. men det ser ut att vara en ring.

hempularen skrev:
Jag funderar lite, på en av de sista bilderna så ser man en grå ring med skruvar en bit ner i brunnen. vad är det? Hör den till förhöjningsringen?

Edit, jag förstorade bilden nu, det jag uppfattade som en skruv är kanske bara smuts. men det ser ut att vara en ring.
Det måste vara vattenlåset, det fanns inte i de första bilderna. Då fanns inte låset där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.