11 954 läst · 38 svar
12k läst
38 svar
Kvalitetsintyg men ingen manschett/klämring
Allvetare
· Västra götaland
· 9 124 inlägg
Undrar om inte den breda vita ringen under metallplattan är klämringen? På den jafo-brunn jag själv monterat nyligen så skruvar man klämringen ovanifrån, och det är möjligt att skruvhålen täcks av klinkersramen...
Och som någon redan noterat, vissa besiktningsmän har kanske lite dåligt på fötterna...
Och som någon redan noterat, vissa besiktningsmän har kanske lite dåligt på fötterna...
Redigerat:
Möjligt, jag kanske har dragit förhastade slutsatser. Om det är som du säger då sticker ut en but manschett under ringen. Enligt bilden nedan.Dan_Johansson skrev:Undrar om inte den breda vita ringen under metallplattan är klämringen? På den jafo-brunn jag själv monterat nyligen så skruvar man klämringen ovanifrån, och det är möjligt att skruvhålen täcks av klinkersramen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en Purus-brunn. Man har monterat dit en förhöjningsring (den övre vita delen) pga att brunnen sitter för lågt. Klämringen ska sitta i spåret med räfflor, och saknas således. Manschett syns inte någon på bild, dessutom verkar det saknas vattenlåsinsats.
Vattenlåset tog jag bort tillfälligt för rengöring när jag tog korten. Vad jag kan se så är det bara kakelfix där ni har markerat med den röda ringen. Ska försöka ta en bättre bild ikväll.
Hur som helst har företaget hört av sig och ska komma och titta om 2,5 v. De sa att de kommer åtgärda problemet om det inte är korrekt gjort så de verkar ta sitt ansvar.
Hur som helst har företaget hört av sig och ska komma och titta om 2,5 v. De sa att de kommer åtgärda problemet om det inte är korrekt gjort så de verkar ta sitt ansvar.
Här är två nya bilder. Vet inte om det blev så mycket bättre då det var svårt att få skärpa på kort avstånd. På den nedre bilden har jag försökt markera det jag ser. Längst upp är det ett metallstycke där man lägger på själva "brunnsgallret". Direkt under är det något som ser ut som kakelfix. Sen under det börjar själva plastbrunnen och den ser ut att vara i ett stycke hela vägen ned (d.v.s. inga fogar i den).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nä... inte alltid då grå klämring gäller idag och många tillverkare kräver att manschetten är "gummad" innan håltagning, men skitsamma. I det här fallet har TS specat tätskiktssystem och av bilderna att dömma så är det inte korrekt gjort.lordi skrev:
Edit: Blå klämring kan ha varit då TS fick sin tvättstuga gjord. Minns inte när Purus bytte. Å andra sidan så vet vi inte märket på brunnen.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Jag funderar lite, på en av de sista bilderna så ser man en grå ring med skruvar en bit ner i brunnen. vad är det? Hör den till förhöjningsringen?
Edit, jag förstorade bilden nu, det jag uppfattade som en skruv är kanske bara smuts. men det ser ut att vara en ring.
Edit, jag förstorade bilden nu, det jag uppfattade som en skruv är kanske bara smuts. men det ser ut att vara en ring.
Det måste vara vattenlåset, det fanns inte i de första bilderna. Då fanns inte låset där.hempularen skrev: