Fördelar med läget vi har nu
- nära (100m) jättefin badplats
- nära (20m) skogen
- Bra balans mellan prisläge och avstånd till city
- Cykelavstånd till jobbet
- cykelavstånd till city
- nära många vänner och makens familj
- Alla tänkbara affärer finns inom 15 min med bil
- Bra barnomsorg och skola i kommunen

Har man små barn vill man ogärna slösa bort timmar dagligen på att pendla till jobb/skola.

Redigerat:
Fördel, det är på landet. Passligt avstånd till stan (30km till Vasa) om man måste dit nån gång, och till jobbet (som ligger ännu längre ut på landsbygden). Passligt stor tomte för att kunna hålla på med diverse saker, har land så vi har jordgubbsland, bärbuskar och snart frukträd, så vi blir lite mera självständiga och kan göra egna syltor istället för köpebläsket och som jag är van med sen barndomen.

Har inte brytt mig om saker som tomtvärde och hur mkt vi kan sälja huset för senare osv. För det ligger inte i planerna att flytta bort från österbotten, utgår från att leva resten av livet här.

Oplanerade fördelar är att sambon har nära till jobbet så hon går/cyklar dit, således har vi bara en bil och det spar ett hushåll mycket på! Kommunen verkar vara en av de få landsbygdskommuner som mår bra och inte lider av avfolkning och ekonomiska bekymmer. Så det kan vara att detta är en av de bästa platserna på planeten att bo.

Kommer på mera fördelar med Malax:
Det är inte dåligt med utbud heller för en landsbygden då jag tänker på vad som finns inom <10km avstånd, 2 burgarställen, 1 thailändskt ställe, 1 pizza/kebab ställe, 1 bosnisk restaurang, 1 gedigen slaktare / köttaffär (hittar man knappast i stan ens längre), och 3 vanliga affärer, inkl ett nytt S-market med utbud och pris såpass bra man slipper åka till stan. Ny sportanläggning 1km bort också, och ett skidspår några hundra meter bort. Havet är också nära.

Redigerat:
Läget är viktigt men även ekonomi, vi bodde i Haga / Göteborg innan, ville ha ett hus med trädgård och bra solläge. Så när dom påbörjade motorvägsbygge samt pendeltåg så gjorde det att flyttade vi 2 mil utanför två år innan det var klart med infrastrukturen... Resultatet är att huset har ökat i värde med 150% på 5 år och vi bor lugnt å skönt med 15-20 min in till Göteborg City.

Läget är viktigt men även ekonomi...man vill ju gärna ha en rejäl buffert i huset å inte ligga på max i ekonomin och lån vad man pallar av, hade varit väldigt stressande för min del att ligga på 95% belåningsgrad med säg ett lån på 3-4 mille

Läget är nog 80% elelr nåt i den stilen för det här huset: ett klassiskt 70-tals kedjehus, inget speciellt alls med det, särskilt inte från början, även om vi börjar få till det.

Men 120-300 meter till Vänern på tre håll (mindre än en kilometer till Klarälven norrut), lugnt läge, 500 meter till centrum med busshållplats, vårdcentral, tandläkare, systembolag, tre pizzerior, tre matvaruaffärer i olika prisklass, thairestaurang, klädaffärer, konditori, fiskrökeri, frisörer, skola, förskola, dagspa/skönhetssalong, minigolf och mycket annat väger upp den minimala tomten och det halvtrista huset.

Vi köpte det för 650 000 i oktober 1995, nu såldes det ett orenoverat hus häromveckan, det sista jag hörde var ett bud på 2,3 miljoner.

osiris skrev:
En intressantare fråga, som kanske är den du egentligen ställer, är "hur mycket är RÄTT läge värt".
Nja, jag var mer inne på om "rätt" läget verkligen matchar priserna.

Tittar man på den här tråden så verkar ju de flesta faktiskt prioritera saker med läget som inte direkt är prishöjande. Det som kostar är att bo centralt, men de flesta här i tråden verkar tycka att det är viktigare att bo lite avskiljt.

Men min andra fundering var ju hur mycket man egentligen "utnyttjar" läget, räknat i timmar per år.

De gånger man vill gå på teater eller liknande blir det kanske billigare att övernatta på hotell eller ta taxi hem istället för att betala en miljon extra för att bo centralt.

Priserna speglar ju ofta ett områdes rykte. Motsvarande villor i Karlstad kommun (mewn även på andra platser på ön), meds samma avstånd från centrum som vi har, kostar ofta en miljon mer, trots att de då inte har all den service nära som vi har, och inte heller det fantastiska vänerläget. Ryktena säger då att det skulle vara lukt och oväsen från pappersbruket, vilket det inte är, lukten går norrut mot Karlstad. Även närheten till "område med visst klientel" har tidigare spelat in, men det verkar ha lanat av.

S
Växte upp i en lugn del av Malmös ytterkant i ett villa område på 70-talet. 25 år senare stod jag inte ut med att att bo i staden. Stulna cyklar, inbrott, narkotika på skolor, gängkriminalitet, bilbränder och skottlossningar på öppen gata var vardagsmat. Politikerna har verkligen lyckats göra staden obeboelig och endast de mest naiva av svenskar skulle få för sig att låta sina barn växa upp i den staden.

Bor nu 5 mil bort på en gammal gård med 100m till närmaste villaområde i en lugn by, kunde inte blivit bättre.

Jag är snickare och jobbar sällan nära mitt hem. Så det spelar ingen större roll var jag bor för jobbets skull. Jag måste köra ändå. Arbetsplatsen flyttar sig ständigt, dock inom Skåne. Bor på landet med 1 mil till närmsta by med Ica. Handlar på vägen hem. Kvällsöppen liten livs 4 km bort om man behöver mjölk, snus, eller snabbmat. Långt till grannarna, så hunden kan föra liv hur mycket han vill och jaga grannkatterna :) Utanför detaljplan, så mycket större frihet vad gäller om- och tillbyggnader. Slipper fickparkera, och kan spela musik hur högt jag vill. Handlar och tankar på vägenhem efter jobb. Älskar friheten. Skulle aldrig flytta tillbaka till lägenhet i stan igen!

• Gilla
Jumos
  • Laddar…
Hos mig är nog läget halva värdet.
Havstomt som är ganska stor.
Egen brygga.
Cykelavstånd till jobb, och stad.
Kommunalt vatten.
Fiber.
Skogen inpå knuten och asfalt trots en liten enskild väg.

Marlen Eskilsson skrev:
... Det är roligare att bo "där det händer" tycker jag. ....
Ja då känns ju Malmö som rätt ställe...

Själv bor jag/vi i ett villaområde, förort till Stockholm.
Nära dagis och skolor (F - 5 och 6 - 9)
Nära liten affär och cykelavstånd till köpcentrum (även om det blir bil dit)
Cykelavstånd till badplatser, släktingar och barn.
Jobb på samma sida av Stockholmo.

Håller med om att är man mest på jobbet och har en tomt / lägenhet / balkong / gård som man tycker duger så spelar läget inte så stor roll, men visst är närhetsdelen även viktig, att man har nära till det man ofta gör (om det så är att man går på krogen i centrum, åker till jobbet eller är ute i skogen) - det sista påverkar ju läget avsevärt men eftersom det är så olika vad man vill så innebär inte automatiskt högre bostadspris ett bättre läge för alla.

Vad jag dock har tyckt blivit viktigt för mig är hur området och kringliggande områden ser ut ur aspekten "barnvänlighet" - detta då jag har barn som nu kommer in i skolålder. Bor man i "busområden" så får man sannolikt större risk att barnen hamnar i trubbel och hamnar i sämre skolor. Ju äldre barnen blir desto större område kan de ta sig till, så i Stor-Stockholm så kommer väl ganska snart en tid när barnen, om de vill, kan ta sig till stadens problemområden.

Med risk för att vara politiskt inkorrekt så är det ju så att många "billiga" områden ligger nära förorter med större problem. Ett dyrt område har alltså en "inträdesbiljett" som gör att många med sociala problem inte kan bo där och området får mindre problem.

Med det sagt bor jag själv inte i något extremt dyrt område, det har jag inte råd med och är inte säker på att jag skulle trivas med heller. Jag har även bott många år i förort med "sämre" rykte, och jag trivdes där, vi hade många kanontrevliga grannar - men jag ville inte mina barn skulle gå i skolan där.

Så, nej, jag tycker inte man kan jämföra läget på bostaden med märkeskläder eller att välja en Audi istället för en VW. Visst är det säkert en faktor som påverkar, jag tror mest det är frågan att ha nära till det man gillar och långt till det man vill undvika.

Y
Rolig utmaning att se något positivt i eländet;

* Slippa visa hänyn till grannar över under vidsidan om än som man får i lägenhet.
* Nära till det mesta man kan tänka sig, shopping, bad, natur, storstad, sport, jobb osv osv.
* Åkrar mellan mig och grannar så man hinner gömma sig när dom är påväg att åka förbi.

Tyvärr börjar problemzonerna i staden bli så stora nu att jag ser dom närma sig och känner det är läge att gården får lås på samtliga dörrar, hindra insynen i fönsterna och inte ha "frestande saker" liggandes ute.

Redigerat:
Hos mig värderas huset av mäklaren/banken till 22% av fastighetsvärdet.
Undrar vad det kan bero på, att marknadsvärdet avgörs av läget?

Huddingebo skrev:
Hos mig värderas huset av mäklaren/banken till 22% av fastighetsvärdet.
Undrar vad det kan bero på, att marknadsvärdet avgörs av läget?
Marknadsvärde = vad köpare är villiga att betala för huset, inte vad huset faktiskt kostat
Om köpare inte vill bo där huset är så spelar det ingen roll hur dyrt och fint huset är

• Gilla
MRK
  • Laddar…
Ptjaaa...
För mig är det läget som går hand i hand med lite avskilt läge, sen om man måste renovera i princip hela kåken är skitsamma för min del. Kommer ändå billigare undan än om jag hade köpt en kåk i vettigt skick hos mäklare.

Eftersom jag är född och uppvuxen ute på vischan har jag stora svårigheter med att bosätta mig i stan, ty jag upskattar det stilla livet :)

Hos banken får jag belåna 90% av marknadsvärdet på kåken.

20160515_125951.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.