Jag lade slinga runt fruktträden och sandlådan. Studsmattan får bli påkörd. Den flyttas ändå runt lite grand.
 
Costanza skrev:
Hur gör ni generellt vid fruktträd och buskar?
For den köra på, eller har ni slinga runt?

/C
Jag har slingat runt buskarna och sandlådan, träden får den studsa emot.
 
Min kör på och krockar med det mesta, även små vinbärsbuskar m.m.. Det ger ett väldigt fint intryck på hela trädgården tycker jag när den klipper tight runt alla små buskar...
 
Har en annan fråga på min 310. Om jag vill ta loss karossen så jag kan göra rent runt krocksensorerna hur gör man då? Alltså inte bara snäppluckan, utan hela karossen som vilar på själva pinnarna till krocksensorerna? Är det bara att dra uppåt =) ?
 
Det är bara att dra den uppåt. Vill man lägga hela karossen åt sidan så får man pilla ut kabelgenomföringen fram på under sida. Där kablen till laddstiften går in i chassit. Så sitter det en kontakt bakom som man kan lossa.
 
Fwa skrev:
Har en annan fråga på min 310. Om jag vill ta loss karossen så jag kan göra rent runt krocksensorerna hur gör man då? Alltså inte bara snäppluckan, utan hela karossen som vilar på själva pinnarna till krocksensorerna? Är det bara att dra uppåt =) ?
Det där tänkte jag göra halvvägs in på säsongen, och göra rent ordentligt. Det är mycket gräsklipp just nu! :)
 
Står inför inköp av robotgräsklippare och undrar hur pass smala passager AM 310 klarar. Jag har en passage som bara är ca 70 cm bred. Klarar en Automower så pass smala passager?

Är de enbart vädertimern och kapaciteten som skiljer mellan 310 och 315 eller finns det ytterligare saker som skiljer mellan de två modellerna.
 
Henrik12345 skrev:
Står inför inköp av robotgräsklippare och undrar hur pass smala passager AM 310 klarar. Jag har en passage som bara är ca 70 cm bred. Klarar en Automower så pass smala passager?

Är de enbart vädertimern och kapaciteten som skiljer mellan 310 och 315 eller finns det ytterligare saker som skiljer mellan de två modellerna.
Någon annan får svara på passagebredden.

Men ang kapaciteten så är 310 och 315 samma maskin, men att 310 tvingas ha minst 8tim vilotid per dygn.
Så 315 är inte snabbare eller bredare eller dyl, den tillåts endast gå mer timmar per dygn, om man då som jag endast har schema på 7tim körning per dygn så tjänar jag inget på att ha en 315.

Ang. Vädertimer så är väl det funktionen att klipparen känner av om den behöver klippa, detta avgör den på motståndet på knivarna. Så om man vill att den skall gå över ogräset även fast gräsmattan är klippt så går ju inte det, samt att om man låter klipparen gå över en stenläggning så kan den bli förvirrad, då är det ju inget motstånd alls.
Tycker inte vädertimerfunktionen verkar bra alls.
 
Har kört min 310 i en vecka nu och den går prickfritt men har gjort en ö kring ett träd och där vänder den 30 cm innan den passerar begränsningskabeln istället för att köra 30cm över den som den gör överallt annars. Skall det vara så?
 
Du kan inte ha råkat korsa kablarna ut till ön så att slingan är bakvänd där?
 
Hehe, det har jag nog med största säkerhet gjort! Nåt tips på hur man ordnar detta utan att kapa slingan eller trädet?😀
 
Det enklaste är nog tyvärr att kapa slingan, alternativet är att dra upp hela slingan från laddstationen fram till ön (den sida som är enklast). Men gör ingenting förrän du vet säkert att den ligger fel.
 
Har grävt ner 250 meter slinga helt utan skarvar och önskar ha det skarvfritt så trädet ligger risigt till... tack för tipset hursomhelst😀
 
Installerade min 310a igår och har fått gå under natten, funkar prickfritt än så länge ;)

Dock hittar jag inget om trädgårdsmodell (öppen. normal, komplex), finns inte detta att välja på nya 310?
 
Redigerat:
Till helgen är min installation klar :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.