Jajamen, stämmer bra med 11 minuter. Det är som sagt första gången den inte hittar hem, och de gånger jag har sett den gå hem har den alltid följt guiden hem, så jag blev faktiskt förvånad när den bråkade i bortre hörnet i 10 minuter utan att komma nån vart. Jag grävde visserligen ner guidekabeln igår, ca 1-2 cm, men det borde inte ha nån inverkan.

Får kolla med ÅF om jag kan få den uppdaterad.

EDIT: Och det viktigaste, tack för hjälpen quick. Grymt att ha rävar som dig här!
 
Hej, jag löste problemet med min. Jag började fundera om det kunde vara så att radiosignalerna från laddaren på något sätt kunde påverka beteendet även om klipparen var långt borta och få slingan att agera någon slags radioantenn. Jag gick ut och ställde ner signalstyrka laddstation under hitta laddstation menyn från max till min och vipps så funkar den som tänkt. Den följer till och med bslingan bra runt tomten nu, något som den har haft problem med tidigare om man inte har hållt på och strulat med korridorbredder.
 
Vad bra. Då var jag lite inne på rätt spår där. För min gör något liknande när den är runt hörnan på garaget. Då känner den radiosigalen och försöker köra mot den. Men då tar begränsningen "emot" då följer den lite för att sedan gå mot radiosignalen igen. Ser väldigt mysko ut. Men så gör min bara i närheten av laddstationen. Typ 8-10meter skulle jag tro. Då är det säkert så att det är inte begränsningen den följer som du först trodde utan själva radiosignalen.
 
Ja det känns så men det är väldigt konstigt. Den kan ju befinna sig på motsatt sida från laddstationen på en kvadratisk del i trädgården och då hålla på att studsa mot bslingan. Om det var den luftburna signalen den gick mot borde den lämna slingan vrida 180 grader och gå mot stationen, men det är som om radiosignalerna kommer från bslingan. Antagligen är det väl något fel så jag vet inte om jag ska kalla det löst med den "fulfix" jag gjorde. Får se om jag tar med mig laddstation och klippare och åker till närmaste hq verkstad.
 
Nä det låter ju som sagt märkligtoch löst är det väl inte men du är något på spåret. Ring och hör med din åf. Dom kanske har varit ute för något liknande. Som sagt min gör någotliknande men då är den i området för radiosignalen och på väg åt rätt håll så att säga och letar sig till laddstationen relativt snabbt.
 
LarsEriksson skrev:
Ja det känns så men det är väldigt konstigt. Den kan ju befinna sig på motsatt sida från laddstationen på en kvadratisk del i trädgården och då hålla på att studsa mot bslingan. Om det var den luftburna signalen den gick mot borde den lämna slingan vrida 180 grader och gå mot stationen, men det är som om radiosignalerna kommer från bslingan. Antagligen är det väl något fel så jag vet inte om jag ska kalla det löst med den "fulfix" jag gjorde. Får se om jag tar med mig laddstation och klippare och åker till närmaste hq verkstad.
Det är ganska exakt så min gjorde igårkväll! Jag ska prova att ställa ner räckvidden.
Jag har även kontaktat GPL-shop för råd. Jag vet inte om jag helst vill skicka min robot till Göteborg (bor i Östergötland), funderar på att kolla med en lokal ÅF ifall de kan hjälpa mig med en uppdatering.
Det vore ju egentligen rätt smidigt med en USB-port så att man själv kunde uppdatera, men jag förstår ju att HQ antagligen tappar lite kontroll över maskinerna då.
 
Har precis lagt en beställning på en 310, jag har dock en undran, jag struntade i att köpa någon begränsningsslinga då den kommer läggas om ett högt antal gånger dem närmaste månaderna.

När trädgården är klar så blir det att köpa riktig kabel för den permanenta installationen.

Men då nu till min fråga, hur ansluts begränsningsslingan till laddstationen? Skruvplint? Specialkontakt?
 
Det sitter flatstift på laddningsstationen, vanliga kabelskor bör funka till din tillfälliga kabel.

Där du ansluter guiden till begränsningsslingan så kanske det är värt att offra lite vaselin i den skarven och linda in den vulktejp för säkerhets skull.
 
En snabb fråga som jag inte hittat svar på. Kan knivdisken snurra åt olika håll, eller väljer roboten alltid samma håll?
 
Exile82 skrev:
En snabb fråga som jag inte hittat svar på. Kan knivdisken snurra åt olika håll, eller väljer roboten alltid samma håll?
Den snurrar åt olika håll. Vet inte om den startar olika varannan gång eller så. Men knivarna slits jämnt på bägge sidor så det finns ingen anledning till att vända dom iallafall.
 
Var inne och "köpte" (dvs bokade, leverans förmodligen om två veckor...) en 310 hos en lokal leverantör.
Har således lite tid att planera installationen.
Största frågetecknet just nu är laddstationens placering.
Jag vill absolut ha den på den sida huset som är från gatan som också är där största delen av gräsmattan är. Det råkar ju dock även vara i söderläge, och manualen nämner ju det här med placering i direkt solljus.
Hur gör ni andra?
Står de i solljus, eller har ni byggt hus/garage till dem?

/C
 
En annan sak jag undrar gällande placering...
Manualen nämner en viss yta fritt åt vänster och höger om laddstationen.
Tittar man i tråden om "hus" till robotarna, så ser jag många som verkar placerade i hörn, vilket ju estetiskt känns tilltalande.
Nu är ju inte alla i nämnd tråd Husqvarna-maskiner, men säkert en del.
Kan jag på något sätt placera laddstationen i ett hörn, och få det att fungera?

/C
 
Manualen beskriver väl en idealplacering, men jag skulle säga att det går att laborera ganska mycket med den, själv har jag rätt snäv utgångsvinkel från min station. Typ så här... 2016-05-12 10.34.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
quick skrev:
Den snurrar åt olika håll. Vet inte om den startar olika varannan gång eller så. Men knivarna slits jämnt på bägge sidor så det finns ingen anledning till att vända dom iallafall.
Suveränt, det var just av den anledningen jag frågade. Då låter jag knivarna vara ett tag till!
 
Costanza skrev:
Var inne och "köpte" (dvs bokade, leverans förmodligen om två veckor...) en 310 hos en lokal leverantör.
Har således lite tid att planera installationen.
Största frågetecknet just nu är laddstationens placering.
Jag vill absolut ha den på den sida huset som är från gatan som också är där största delen av gräsmattan är. Det råkar ju dock även vara i söderläge, och manualen nämner ju det här med placering i direkt solljus.
Hur gör ni andra?
Står de i solljus, eller har ni byggt hus/garage till dem?

/C
Jag har i princip bara söderläge på min tomt, så jag var tvungen att placera laddstationen där. Men jag ska bygga ett hus/skydd så att den inte står i direkt solljus i alla fall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.