Du kan börja med att testa att ställa ner korridorbredden för begränsningskabeln. Så den kör närmare kabeln och inte krockar lika lätt. Prova att ställa den på 3-4 eller nått liknande och testa dig fram. Kör man test så kör den alltid på längsta avståndet ifrån slingan. Går att bära dit klipparen sen köra test under hitta laddstation, begränsningdkabel.
 
Kör på 3-3 just nu, problemet är att den vill hoppa över till öarna och då vänder den och har lite hyss för sig, därför som jag funderade på att höja tiden innan den börjar leta efter begr kabel.
 
När jag går in för att testa följa begränsningsslingan så spelar det ingen roll om jag väljer höger eller vänster, min 310 tar den kortaste vägen. Hur kommer det sig?
 
Hallå! Någon som kan hjälpa mig med en fråga?
Har en Husqvarna 310 med guidekabel och min fråga är, hur gör jag så att roboten
Inte följer slingan slaviskt när den ska tillbaka och ladda? Som jag fattar det så skall det gå att få den att gå
Random tillbaka längs guiden eller har jag fel?
 
Om jag inte minns helt fel så varierar den avståndet till guiden för att undvika spårbildning, den åker inte "random".
 
Nu blev det tack och lov inte leverans i juli som leverantören "hotat" med, utan nu har jag min 310:a hemma.
Så, dags för nästa steg, installation, och här skulle jag vilja ha lite tips redan gällande placering av laddstation.
Jag har ett ställe som jag känner är det bästa stället, men jag har så att säga tre varianter på mer eller mindre samma ställe.

Alt1:
alt1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt2:
alt2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt3:
alt3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag föredrar alltså alternativ ett ovan, då det dels är snyggare med hörnplacering, och dels gör det enklare att så småningom få till en lite "carport" som ansluter till altanräcket. Det här är ju däremot en placering som strider mot instruktionerna. Så, går det över huvud taget att ha det så?

I alternativ två står den ju i samma hörn, men utvinklad. Fortfarande inte enligt instruktionerna, men begränsningskabeln ligger ju inte exakt rakt framåt här i alla fall. Genomförbart?

I alternativ tre är laddstationen utflyttad en bit från hörnet, dock inte enligt instruktionens tre meter, vilket jag antar skulle funka utan problem. Dock tycker jag denna placering blir mindre tilltalande rent estetiskt.

Skulle det fungera att testa alternativ ett, men att ha någon meter slack på begränsningskabeln åt höger, vilket skulle möjliggöra en flytt av laddstationen till alternativ tre om det inte skulle fungera bra? Jag tänker mig då att den extra metern är som en ögla bakom laddstationen. Genomförbart?

Tacksam för alla tips från er med erfarenheter av relevanta Husqvarna-maskiner.

(Ser man på bilderna hur torrt gräset är kan man ju tro att det inte behövs någon gräsklippare alls, men man har ju skuggiga partier också... :) )

/C
 
En blandning av 1 och 3 ska funka om den följer guiden in till 100%. Alternativ 1 är nog lite väl nära räcket tycker jag. Alternativ 3 är bäst rent funktionsmässigt. Extra kabel bakom laddstationen går bra. Det går även lägga kabel 3 dubbelt. Så man går tillbaka med kabeln och sen framåt igen. Det är även inte fel att göra på fler ställen ifall man behöver lite extra kabel längre fram.
 
Jag tror att alt 2 skulle funka bäst, och enligt mig även se snyggast ut. Dock kanske inte lika praktiskt om man ska bygga ett garage, men det går ju att bygga ett hörngarage :)

Men jag tror faktiskt att alla tre alternativen funkar, åtminstone om guidekabeln går igenom hela gräsytan. Men som quick säger så går det ju att spara lite extra kabel och ändra lite ifall det inte fungerar perfekt.
 
MartinP666 skrev:
Jag tror att alt 2 skulle funka bäst, och enligt mig även se snyggast ut. Dock kanske inte lika praktiskt om man ska bygga ett garage, men det går ju att bygga ett hörngarage :)

Men jag tror faktiskt att alla tre alternativen funkar, åtminstone om guidekabeln går igenom hela gräsytan. Men som quick säger så går det ju att spara lite extra kabel och ändra lite ifall det inte fungerar perfekt.
Mmm du har nog rätt om alternativ 2.
 
20160613_070733.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det någon som kan svara på vad "10t" som står längst ner till höger på bilden betyder? Har den laddat i 10h?
 
Det bör vara total klipptid. Är den helt ny, kan det stämma att den bara klippt i 10h?
 
MartinP666 skrev:
Det bör vara total klipptid. Är den helt ny, kan det stämma att den bara klippt i 10h?
Aha, då blev det genast så mkt mer logiskt, tackar!
Japp, den är helt ny, satte igång den under helgen.
 
När min 310 ska docka så är det som att armen på stationen (där kontaktblecken sitter) hänger ner lite för långt så att roboten får trycka till för att armen ska fjädra upp till rätt höjd. Det klonkar till lite och man ser att roboten rör sig under chassit.
Gör era likadant? Hittade inget att justera på laddstationen.
 
Svårt att säga ifall det är exakt samma beteende, men min gör också så att den trycker till en gång efter att den ställt sig på plats. Jag tänker mig att det ska vara lite trögt för att den garanterat ska få bra kontakt när den gått in för laddning.
 
Armen, som du kallar det ska ju hänga ner lite. Den är ju även fjädrande som du känner. Så det är normalt att den lyfts upp lite av roboten när den kör in. Sen trycker roboten även till en extra gång för att den ska gå i riktigt. Du behöver nog inte oroa dig men kolla även så att karossen sitter riktigt på klipparen så den inte blir för hög. Även så att laddstationen står plant med bra stöd under hela plattan.

Här finns en bra film på hur det brukar se ut
https://youtu.be/NyxEWiK1hgg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.