Gissar att de flesta här redan har en maskin, men några kanske liksom mig väntar på leverans?
Får ni liksom jag vänta på maskinerna?
Senaste budet jag fick från min butik var leverans i juli!
Har Husqvarna sådana leveransproblem, eller tror ni min butik klantat till det?

/GC
 
Köpte min från liljekvist för nån månad sedan 5 arbetsdagar tog det att få den levererad till dörren. (Fri frakt).
 
Köpte min i butik (också på Liljekvists) fick den med hem direkt.
 
Vår är fem veckor gammal nu, köpte den på bygghemma och leveransen gick på några dagar. Men mycket lan hända i leveransledet på den tiden.
 
mexitegel skrev:
Vår är fem veckor gammal nu, köpte den på bygghemma och leveransen gick på några dagar. Men mycket lan hända i leveransledet på den tiden.
Mmm, misstänker att jag var lite sen helt enkelt och missade de lager butikerna byggt upp inför säsongsstart.
Enligt "min" butik drabbas de för att det är större tryck från "de stora marknaderna" (Tyskland, Frankrike...) än beräknat.
Får nog bara vänta helt enkelt. Vill helst köpa lokalt.

/GC
 
Jag har några frågor om min 310,

1. Jag satte säkerheten på hög för att jag vill att klipparen ska tjuta om någon lyfter den eller trycker på stop utan att slå in kod.

Men då kommer frågan, kommer den tjuta om den fastnar? Kör upp på ett träd? Inte hittar laddstation? Avbrott i slinget? Om man inte slagit in kod på 30dagar?
Tänkte nämnligen köra min på natten.

2. Jag kör för tillfället utan guidekabel, (har även avaktiverat guidekabeln i menyn så den inte letar efter den utan letar i 5min efter laddstation, annars följa begränsningskabeln)
Jag har en rektangulär tomt om ca 300kvm, vilket med uträkning enligt instruktionsboken (56kvm/tim) ger att klipparen behöver köra ca 5,4tim/dygn.

Gäller den kvm/tidsangivelsen även utan guidekabel?

3. Vid vilken timintervall skall man byta knivarna?

Tack på för hand!


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fråga 1 vet jag ej. Men man kan ju tänka sig om den kör upp på något och fastnar och inte själv kommer ner så kommer det säkert tjuta. Kör den på dagen i början och utvärdera.

Fråga 2 troligtvis inte. Siffrorna är rekommendationer och skiljer mellan olika installationer. Men om du använder guiden och klipparen alltid hittar hem snabbt så kan man dra ner på gångtiden. Ser gräset välklippt och inte tillplattat så är gång tiden lagom. Är det tussigt med partier med längre gräs så går den för lite. Bara att testa sig fram och se vad som blir lagom. Ändras även under säsongen beroende på hur gräset växer. Med så lite gräs hade jag kört längre dagar men färre. T.ex. 7 timmar/dag Måndag till Fredag och sen ledigt på Lördag och Söndag. Men det är bara att testa sig fram vad som passar dig bäst.

Fråga 3 Knivar håller längre än vad man tror. Jag har kört 500h driftstimmar på mina innan byte och då har dom ändå klippt helt okej tycker jag. Men det sliter naturligtvis mer om man har mycket skräp i gräsmattan. Småsten, kottar och vad nu som kan hitta dit.
 
Hej allihopa...
Jag kan absolut ingenting om robotgräsklippare och hoppas att ni kanske kan upplysa mej om en del saker och komma med lite tips och råd.

Jag och min sambo har precis köpt ett hus och den förre ägaren har kört med robotgräsklippare. Jag vill gärna oxå köra med robotklippare men tyvärr så ingick den inte i köpet. Så jag har spånat lite och en HQ 310 verkar vara en klippare av hög kvalité och goda omdömen.

1. Kan jag köra en HQ 310 på denna befintliga slinga eller måste/bör jag lägga egen slinga?
2. Är det något jag måste fråga förre husägaren angående klipparen/slingan?
3. Våran tomt är på 1200kvm men hur mycket av den ytan som är gräs kan jag inte svara på riktigt. Är 310 ett lämpligt val eller är den overkill? Ska man kanske gå på en mindre modell? Tomten är helt platt, inga lutningar någonstans.
4. Anser ni att det är andra viktiga saker som jag bör känna till?
5. Av alla tillbehör som finns till denna klippare, är det något som man bör skaffa?

Mvh,
Benny
 
Redigerat:
Benny Fransson skrev:
Hej allihopa...
Jag kan absolut ingenting om robotgräsklippare och hoppas att ni kanske kan upplysa mej om en del saker och komma med lite tips och råd.

Jag och min sambo har precis köpt ett hus och den förre ägaren har kört med robotgräsklippare. Jag vill gärna oxå köra med robotklippare men tyvärr så ingick den inte i köpet. Så jag har spånat lite och en HQ 310 verkar vara en klippare av hög kvalité och goda omdömen.

1. Kan jag köra en HQ 310 på denna befintliga slinga eller måste/bör jag lägga egen slinga?
2. Är det något jag måste fråga förre husägaren angående klipparen/slingan?
3. Våran tomt är på 1200kvm men hur mycket av den ytan som är gräs kan jag inte svara på riktigt. Är 310 ett lämpligt val eller är den overkill? Ska man kanske gå på en mindre modell? Tomten är helt platt, inga lutningar någonstans.
4. Anser ni att det är andra viktiga saker som jag bör känna till?

Mvh,
Benny
Den gamla slingan bör fungerar. Men något som kan vara bra att veta är ifrån vilket avstånd slingan är lagd ifrån hinder och gränsen. Avståndet hur långt den ska köra över slingan är justerbart i klipparen. Vad för klippare hade förra ägaren? Husqvarna har ju möjlighet att använda guidekabel för att klipparen lättare ska hitta hem till laddstationen men den kan även följa guidekabeln ut när den ska börja klippa. Finns det inte i din befintliga slinga så kan det vara bra att komplettera med det i så fall. En mindre modell av klippare hade jag nog inte satsat på. Om du nu inte har väldigt mycket annat än gräs på tomten. Dessutom är 310:an den minsta modellen med fyra hjul.
 
quick skrev:
Den gamla slingan bör fungerar. Men något som kan vara bra att veta är ifrån vilket avstånd slingan är lagd ifrån hinder och gränsen. Avståndet hur långt den ska köra över slingan är justerbart i klipparen. Vad för klippare hade förra ägaren? Husqvarna har ju möjlighet att använda guidekabel för att klipparen lättare ska hitta hem till laddstationen men den kan även följa guidekabeln ut när den ska börja klippa. Finns det inte i din befintliga slinga så kan det vara bra att komplettera med det i så fall. En mindre modell av klippare hade jag nog inte satsat på. Om du nu inte har väldigt mycket annat än gräs på tomten. Dessutom är 310:an den minsta modellen med fyra hjul.
Tackar så mycket för den informationen.
Jag kommer inte ihåg vilket märke den förra klipparen var. Allt jag kan säga är att det absolut inte var något känt märke.
Men då får jag ta ett snack med förra ägaren och fråga om avståndet samt om det finns en guidekabel då.
 
Benny Fransson skrev:
Tackar så mycket för den informationen.
Jag kommer inte ihåg vilket märke den förra klipparen var. Allt jag kan säga är att det absolut inte var något känt märke.
Men då får jag ta ett snack med förra ägaren och fråga om avståndet samt om det finns en guidekabel då.
Var det ingen Husqvarna eller Gardena klippare vilket det inte verkar så finns där ingen guidekabel. Är ju även lätt att se antalet kablar där laddstationen har varit placerad.
 
Avståndet är ju även det enkelt att kolla, onödigt att fråga den förra ägaren. En 310 verkar vara ett ypperligt val för din gräsmatta.
 
En guidekabel är samma som all annan kabel? Den bara ansluts annorlunda?
 
Benny Fransson skrev:
En guidekabel är samma som all annan kabel? Den bara ansluts annorlunda?
Exakt!
 
Fick tillbaka min 310 efter ett besök hos ÅF, den började klaga på att den var lyft lite då och då, även mitt på släta gräsmattan kunde det hända, dom fann inget fel på någon sensor som dom misstänkte, men uppdaterade programvaran, den har rullat på sen jag startade den igår kväll, så än så länge verkar det som att det var det som var problemet.

Men jag har problem med att få hem klipparen från framsidan huset, jag har det praktiskt väldigt svårt att få guidekabeln dit och när den börjar följa begr. slingan så studsar den bara runt mellan öar, studsmattor, lekhus och ofta slutar det med slut på ström.

Kan det vara värt att höja tiden innan den börjar följa begr. slingan och hellre hoppas att den ska hitta ut själv än att den ska snurra runt runt, ibland slumpar det sig ju så att den hittar ut med begr slingan och ibland inte.
Kanske försöka dra guiden i en längre båge runt sandlådan?

Eller ska jag tänka om direkt och flytta laddstationen till framsidan för att få guide runt hela trädgården, vill helst inte ha laddstationen på den sidan huset och sedan är ju allt installerat och klart nu (lat) tomt1.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.