J
KristinaRT skrev:
Intressant tråd detta. Vilken massa "tyckare" det finns här......

Summan tycks vara att man skulle behöva 1 termins utbildning i juridik, byggvård, snickeri, rörmokeri, takläggning, konstruktionslära och VVS samt certifikat på detta innan man ska släppas in på en visning.
Dessutom ska man ha med sig den stora verktygslådan med fuktmätare, multimeter, utrustning för att kontrollera ventilation, stege, sele för att säkra sig när man klättrar upp på taket och andningmask så man kan stoppa in huvudet överallt.

När man läser tråden med viss distans är det precis så här vissa tycks resonera på allvar (jag skriver dock ovanstående med ironi)

Varför är det så svårt att förstå att alla är nybörjare någon gång? Ingen föds till expert, det är något man blir genom erfarenhet!

Varför är det så svårt att förstå att man har all rätt att hoppa av ett husköp om man upptäcker något på besiktningen?
Man kan tom försöka pruta, det gör ju folk överallt annars, på allt från bilar till hästar och möbler. Om man lyckas eller ej är en annan sak, men konstigt är det inte.

Förstår inte hur vissa kan bli så upprörda över grundfrågan - varför inte bara svara sakligt om man har något att tillföra. Annars kanske man ska bita ihop och inte fortsätta läsa tråden, om man retar sig på TS alltså....
Ibland är det bättre att hålla k**t som min farfar brukade säga....

För övrigt tycker jag att TS alltid kan fråga säljaren, men var beredd på att den inte accepterar orutningen utan går till den som gett näst högsta budet.
Precis, men nu tycker du ju till precis lika mycket själv :)

Du sammanfattar väl egentligen mycket av det som de flesta säger. Det är ju samtidigt ett diskussionsforum, där vi allt som oftast diskuterar fram och tillbaka tills intresset svalnar, och en ny tråd dyker upp. Det är som sagt inte olagligt att vara okunnig i bland annat husaffärer, men det underlättar för alla om man sätter sig in i saker i förväg, för alla parter. Annars slösar man bort både sin egen och (mest) andras dyrbara tid.
 
Fairlane skrev:
Om problemen med panel och fönster var så lätta att upptäcka borde även säljare och mäklare upptäckt dessa. Om man inte får diskutera priset för att det är oetiskt, så är det lika oetiskt av säljare och mäklare att låtsas om att problemet inte är så stort som det är.
Även fast det inte är korrekt så är det väll gängse standard att mäklaren och säljaren inte skriver ut bristerna på huset. Mäklaren är bara intresserad av att sälja, och det gäller i 95% av fallen säljaren med. Vad som är moraliskt är något annat.

En fotnot är att taket inte måste bytas direkt. Fasaden ruttnar inte på några år utan takutsprång. Besiktningsmannen vill ju klart att man gör allt i rätt ordning för att inte ge felaktiga tips, men TS måste inte byta tak för att byta fasad.....
 
Redigerat:
jaha. ja vi lyssnar ju bara på vad besiktningsmannen råder oss till. alltså först tak o fönster, sen fasad. jag vet ju inte vad du jobbar med men antar att du är i byggbranschen -hur skulle du resonera? om man väljer att tilläggsisolera är det då fortfarande ok att vänta med taket till typ nästa sommar?
 
Hubbe2 skrev:
Jag fattar helt ärligt inte vad problemet är?
Man måste väl som helt okunnig i byggteknik och fastighetsbesiktning kunna köpa sig ett hus?
Här har vi en köpare som efter snabb budgivning och översyn avtalat om att köpa ett hus för 2,4mkr med tankar om att det kan krävas kanske upp till 500k i renoveringar.
Eftersom köpare är okunnig så väljer de att anlita professionell hjälp. Denne finner en hel del mer saker och nu beräknas renovering kosta betydligt mer.
Köparen väljer då att antingen kliva av eller omförhandla pris.
Här är det ju helt upp till säljaren att antingen acceptera nya budet eller avvisa det och välja att låta nästa budgivare köpa det.
Vi kan ju bara spekulera i hur denna "prutning" kommer sluta, men det finns ju två scenarios: Säljaren själv visste inte heller om att det var så omfattande och inser att de inte kommer få mer från budgivare 2 heller. Köpare 2 visste om hur mkt som behöver göras men värderar ändå till 2,3mkr.

Köpare 1 har all rätt i världen att avstå köpet eller begära omförhandling. men moraliskt bör de meddela detta snarast för säljaren så de har en chans att få napp på nr2. (eftersom deras tilltänkta bud är så pass mkt lägre). Struntar men i moraliska aspekten så väntar man tiden ut och meddelar 5 i tolv på rätt dag att man vill avstå eller förhandla och på så sätt kanske ha skakat av sig köpare 2.
Men om du läser TS inlägg så kom det inte fram nya saker. Där var "Sjukt mycket färgsläpp" när TS var på visning. Att fasaden bör bytas kan inte komma som en chock. Där var inget takutsprång och har aldrig varit, att det kommer med i protokollet kan inte vara en nyhet. Att ett par fönster var bytta kan ge indikationer på att det är dags att byta de andra.

Ingen i tråden har påstått att TS inte får hoppa av köpet. Men att TS vill pruta 25% när inget egentligen nytt framkommit är väll det som får folk att reagera.

Gör man som exemplet utan moral så kan säljaren tacka nej och lägga ut det till salu igen (det är ju inte lägre tryck på husmarknaden under sommaren)
 
estha skrev:
jaha. ja vi lyssnar ju bara på vad besiktningsmannen råder oss till. alltså först tak o fönster, sen fasad. jag vet ju inte vad du jobbar med men antar att du är i byggbranschen -hur skulle du resonera? om man väljer att tilläggsisolera är det då fortfarande ok att vänta med taket till typ nästa sommar?
Det är ju alltid viktigast att ha tätt uppåt, men om det är så att fasaden är i betydligt sämre skick än taket går det givetvis att göra detta först. Vill man ha takutsprång går detta att lösa med en liten knäck på taket i efterhand. Notera dock att man i många andra länder bygger hus utan takutsprång (Danmark t.ex.) så detta är ju inget fel, men fasaden blir mer utsatt för regn. Allra smidigast och enklast är ju såklart att göra allting samtidigt. Framför allt fönster och fasad bör göras ihop OM fasaden ska tilläggsisoleras, annars får man kanske flytta fönsterna en gång till senare vilket känns onödigt. Frågan är ju också hur pass dålig fasaden är. Okej att den är rutten och är slut rent tekniskt, men så länge den håller regn borta från träreglar och isolering kan det ändå fungera brukligt i några år till tills man har råd att köra både fönster och fasad samtidigt. Ett skadat tak blir ju allvarligt snabbare än fasaden.
 
KristinaRT skrev:
Intressant tråd detta. Vilken massa "tyckare" det finns här......

Summan tycks vara att man skulle behöva 1 termins utbildning i juridik, byggvård, snickeri, rörmokeri, takläggning, konstruktionslära och VVS samt certifikat på detta innan man ska släppas in på en visning.
Dessutom ska man ha med sig den stora verktygslådan med fuktmätare, multimeter, utrustning för att kontrollera ventilation, stege, sele för att säkra sig när man klättrar upp på taket och andningmask så man kan stoppa in huvudet överallt.
På riktigt nu, vem antyder detta? Det måste ju vara någon enstaka och i åsikt rätt extrem person.

Men det är ju också rätt konstigt att tänka sig att köpa något för 2,4 miljoner kronor (för de flesta motsvarar det många årslöner) utan att titta noga på vad köpet innebär.

I det här specifika fallet är det dock fritt fram att säga att man backar på det bud man gett och ge ett nytt, givetvis. Sen får säljaren göra som de vill.
 
men fönsterna skulle ju tydligen varit bytta typ igår så då kanske det ändå är bättre att byta detta samtidigt för att underlätta proceduren.

om inte alla byggare/snickare här tycker att jag är helt bombad skulle jag gärna ta hjälp av nån (som tycker det är helt ok att jag inte kan så mycket om varken hus eller husköp) att ha som bollplank i detta nu. kan skicka bild på huset så att du får lättare att veta vad jag pratar om.
 
estha skrev:
jaha. ja vi lyssnar ju bara på vad besiktningsmannen råder oss till. alltså först tak o fönster, sen fasad. jag vet ju inte vad du jobbar med men antar att du är i byggbranschen -hur skulle du resonera? om man väljer att tilläggsisolera är det då fortfarande ok att vänta med taket till typ nästa sommar?
Är planen att tilläggsisolera tycker jag inte du kan räkna kan räkna in kostnaden för panelbytet i det som "måste göras". Det lyfter ju huset till en högre standard än var det hade varit om panelen var okej.
Men för att svara på din fråga så vet jag inte om det håller till nästa sommar då jag varken sett huset eller panelen. Jag är dessutom inte snickare så svaret hade varit från en hemmapulare :)
 
estha skrev:
men fönsterna skulle ju tydligen varit bytta typ igår så då kanske det ändå är bättre att byta detta samtidigt för att underlätta proceduren.

om inte alla byggare/snickare här tycker att jag är helt bombad skulle jag gärna ta hjälp av nån (som tycker det är helt ok att jag inte kan så mycket om varken hus eller husköp) att ha som bollplank i detta nu. kan skicka bild på huset så att du får lättare att veta vad jag pratar om.
Jag tror tonen känns hårdare än vad den egentligen är, om man kan säga så. Ni har ännu inte köpt något hus eller kommit med orimliga krav, så jag dömer er inte alls. Ni har ju kommit hit för att lära er saker om den situation ni befinner er i, vilket är en väldigt bra sak att göra :)

Om ni hade planerat att tilläggsisolera huset rätt snart så tror jag det enklaste vore att fixa iaf taket i samband med detta och byta de fönster som är helt slut. Kan inte tänka mig att alla har gått och dött samtidigt? Och panelen byter man väl oavsett om man ska tilläggsisolera ett hus med 40 år gammal panel?

Om ni inte måste tilläggsisolera akut kanske ni kan nöja er med att fixa taket och de fönster / fasadbrädor som måste bytas akut. Det blir nog inte så stor kostnad i sammanhanget. Men ni kommer nog ha att göra nästan varje år, så sett. Så är det med hus :)
 
Redigerat:
estha skrev:
men fönsterna skulle ju tydligen varit bytta typ igår så då kanske det ändå är bättre att byta detta samtidigt för att underlätta proceduren.

om inte alla byggare/snickare här tycker att jag är helt bombad skulle jag gärna ta hjälp av nån (som tycker det är helt ok att jag inte kan så mycket om varken hus eller husköp) att ha som bollplank i detta nu. kan skicka bild på huset så att du får lättare att veta vad jag pratar om.
Jag byter ju faktiskt fasad och tilläggsisolerar just nu så jag kanske kan hjälpa till. Jag är däremot inte utbildad snickare men har ett par runt mig som är det. Men frågor kanske man ska ta i en annan tråd eller PM då denna tråden är laddad ;)
 
skulle aldrig räkna in det i nån pruthärva, tro det eller ej :) hör av mig ikväll. nu ska jag rasta barnen!
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Ahhh, det sk "sthlm-syndromet" torde vara en stark bidragande orsak till att BH finns, med andra ord :D
Man lär ju inte ha en jäkla susning om vad man köper under dessa förutsättningar. Vågat, om ji frågar mig..

Mvh/bondläppen.....
:surprised:

Stockholms syndromet? :D

Det är nog något helt annat än vad du tror...
 
  • Gilla
Jonatan Rullman och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Men om du läser TS inlägg så kom det inte fram nya saker. Där var "Sjukt mycket färgsläpp" när TS var på visning. Att fasaden bör bytas kan inte komma som en chock. Där var inget takutsprång och har aldrig varit, att det kommer med i protokollet kan inte vara en nyhet. Att ett par fönster var bytta kan ge indikationer på att det är dags att byta de andra.
QUOTE]

Jo visst, men det som är självklart för vissa är absolut inte självklart för andra. Därför de tar hjälp av besiktningsmän.
Jag håller med om att 25% prutförsök är magstarkt men det är ju helt upp till säljaren att välja att gå ner i pris eller ej.

Har själv råkat ut för precis samma sak som här, fast som säljare. Man blir helt vansinnig, dumförklarar köparen osv. men i slutändan så har man ju valet att faktiskt slippa den köparen. Vi valde att prissänka (inte 25% som här men för mycket i förhållande till skadorna) Det var fel för denna köpare slutade inte strula ens efter köpet och ville ha in de anmärkta skadorna som reglerats med prissänkning som ett dolt fel...

Man kan alltid diskutera fram och tillbaka kring summor, då prisnivån hade varit annan med alla dessa saker fixade och nya.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Jag tycker att många här inne överregerar. Det är lätt att sitta och vara självutnämnd expert bakom tangentbordet när man inte ens sett huset själv.
Förstår att många tycker att det är fel att pruta men samtidigt känns det som att det är oundvikligt att det ofta slutar i det läget iom alla snabba/hetsiga försäljningar och öppna besiktningsklausuler.
Oerfarna köpare ska titta på ett hus under några minuter samtidigt som en mäklare står och mässar om att det bara är att byta några brädor och dra på lite färg. Sedan ska man bestämma sig och dra igång en budgivning ett par dagar senare och efter ytterligare en dag. Att det då ibland blir fel och man får göra omtag måste man få räkna med.
Ester, känn efter med magen vad ni verkligen vill betala för huset. Föreslå ett nytt pris till säljaren med alternativ att ni hoppar av helt så ligger bollen hos säljaren sedan. Hoppar ni av så står det fler köpare på kö så tyck inte synd in säljaren.

Sedan ett tips för framtiden om ni letar vidare: Utgå alltid från att mäklare är totalt inkompetenta när det handlar om hus och byggteknik. Kunniga bekanta eller besiktningsmän är det ni ska lyssna på. Mäklare är vår tids hästhandlare som bara vill kränga hus i rasande takt för att tjäna stålar. En mäklare har aldrig krupit in i krypgrund och riskerat fläckar på sina kostymbrallor och färgglada strumpor.
 
Lite andra infallsvinklar kommer här (har själv köpt 5 hus och bjudit på mellan 10-15 st):

1. Flera gånger har vi "vunnit" budgivning tack vare att vi varit flexibla och inte bråkat om fukt och diverse. Vi har inte ens behövt bjuda över de andra utan bara matchat deras bud.

2. Mäklaren har skyldighet att upplysa de andra spekulanterna om de fel ni hittat. Har han/hon gjort det?

3. Givetvis skall ni pruta om ni tror att ni kan, vad som är moraliskt rätt spelar ingen roll, det är därför det finns så mycket regler kring husköp.

4. Ni KAN (om ni vill) avskriva er rätten till att göra anspråk på dolda fel, detta ökar ju era chanser att vinna, men då kan ni inte komma dragande sen. Att sitta i rätten om två år är inget varken ni eller säljarna vill, tro mig!

Lycka till!
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.