Thomas_Blekinge skrev:
OK, vi som lever i majoritets-Sverige (utanför Stockholm) har kanske inte begripit det, det låter ju fruktansvärt. Ännu viktigare att skaffa sig lite sakkunskap. Det krävs inte så mycket för att få en grov uppfattning.
Man ska inte heller buda högt bara för känslan att man "vunnit en budgivning". En besk seger i många fall.
Det är fruktansvärt det budas helt villt bara det lånas ut pengar.
 
Är det inskränkande på den personliga integriteten att publicera bild från google streetview och lägga in objekbeskrivningen?

Efter att ha läst mäklaren beskrivning och kollat på utgångspriser på den orten så tycker jag inte att det fanns någon information om dom fel TS uppger att dom funnit vid besiktningen.
Mäklaren anger att det finns ett garage, inget ord om att det bör rivas.
Mäklaren anger bara att fasaden behöver målas om.
Mäklaren anger att 2 fönster är bytta men inte mer än så.
Grannarna med likadana hus har ej åtgärdat takutsprång, hur ska då TS som lekman förstå att det måste göras?

För att inte trampa någon på tårna frågar jag dock om ni anser att jag bör lägga in bild och text på objektet? det kanske inte ens är av intresse? diskussionen handlar väl mest om huruvida man kan pruta efter lagt bud.

brasklapp: objektet jag har hittat i cachen kanske inte är det korrekta, men det överensstämmer väldigt väl med tidigare information så jag är väl till 98% säker på att det är objektet i fråga.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
harry73
Jag skulle inte lägga ut bilden i detta fall. I andra fall kanske, men eftersom stämningen blev rätt så hätsk i redan i början av tråden borde TS få bestämma om hon vill lägga ut objektet
 
Jag hade inte heller gjort, det kanske inte ens är rätt objekt.
 
Bilden från streetview skulle nog inte avslöja något.
Objektbeskrivningen skulle vara utan fastighetsbenämnlng.
Men det räcker som svar, någon publicering kommer ej att ske om nu inte TS själv vill göra det.
Annonsen för huset finns inte längre hos mäklaren så att få fram objektbeskrivningen i dagsläget är svårt.
 
Ramnemark skrev:
Läser du mitt citat så får du svar på din fråga.



Hade jag vart säljare hade jag gjort en förbesiktning och sedan endast tillåtit en klausul för att häva köpet om större anmärkningar kommer fram vid köparens besiktning som inte finns med i den jag beställt. Så gjorde vi när jag köpte mitt hus.
Kan inte hålla dina citat i minnet, men din idé om hur man säljer hus är något som borde bli vedertaget.
 
BirgitS
Ramnemark skrev:
Hade jag vart säljare hade jag gjort en förbesiktning och sedan endast tillåtit en klausul för att häva köpet om större anmärkningar kommer fram vid köparens besiktning som inte finns med i den jag beställt. Så gjorde vi när jag köpte mitt hus.
En sån klausul var vanlig tidigare men det ledde ofta till besvärliga tvister därför att säljaren och köparen hade olika uppfattning om vad en stor anmärkning var och därför har man nu normalt övergett den.
http://www.fmi.se/faktablad-for-fastighetsmaklare---besiktningsklausuler-och-andra-atergangsvillkor
 
Har ni sett filmklipp på nätet när stora varuhus premiäröppnar med allehanda erbjudande och dyl??
Det blir ju liksom total kaos och själv sitter man och skrockar till denna form av lyteskomik och göttar sig i det mänskliga beteende.
Den här tråden skänker mig samma nöje, dock saknar jag en filmsnutt. Ingen som har ett klipp att lägga upp på en sån där "lemmel-tågs-visning"?
 
Nils82 skrev:
Uj, uj.....bra drag i tråden!
Marlene (och andra), du menar att det är OK på att lägga bud vid en försäljning för att senare granska fastigheten i sömmarna och beroende på den granskningen pruta på det bud man lagt??

Antigen har jag fått hela grejen om bakfoten eller också är en sån åsikt helt "wacko". Jag menar, då är ju hela syftet med en budgivning åt helsike, eller?
Köparen bör ju vara medveten om vad denna budar på INNAN man lägger sitt bud.
Är det tight med tid och pressade förhållande kan man väl ta med sig en kompetent person på själva visningen.
Vet inte vart du bor men här i Karlstad med omnejd går det ALLTID till så. Få hus till salu och budgivningarna skenar eller så säljs de före ordinarie visning. I så gott som ALLA kontrakt som skrivs här får man en klausul som säger att man har rätt att hoppa av om besiktningen visar något man finner övermäktigt. Och jämför man sista bud med senare lagfart är det många av dessa hus som sjunker några hundra efter besiktningen.

Vi gjorde annorlunda: golvvärmen funkade i vårt badrum vi besiktning som vi trodde så vi fick 15000:- som kompensation av de vi köpte av.
 
Vanhaniemi - Det är en bra idé men jag äger ju inte huset så det är en av anledningarna att säga nej. Sen har jag ingen större lust att blotta mitt eventuellt framtida hus efter hur många här inne beter sig. Vad vet jag vad det finns för dårar.
 
  • Gilla
Lars H-mark
  • Laddar…
Jag har rensat ett inlägg. Tråden handlar inte om vem som har kränkt vem. Håll er till ämnet!

/moderator
 
Fairlane
Ramnemark skrev:
Ja det är så de flesta gör.
Köper folk verkligen varor som andra vill att dem ska ha, och inte varan de själva vill ha?

Allt jag köper (bil,vitvaror, elektronik, maskiner, verktyg, byggmaterial) kollar jag först runt på nätet vilken modell jag vill ha. Sedan kollar jag upp vart den är billigast. Gör inte alla research innan de handlar för tusentals, ja miljontals kronor?

Gör man inte det tycker jag inte man har rätt att gnälla när varan inte passar eller fungerar som man tänkt....
Jag är tveksam till att det är så de flesta gör. Folk köper dator på Siba och Elgiganten fast de kan få en bättre till samma pris någon annanstans, folk köper tvn som säljaren på Siba rekommenderar, folk köper en bil utan att bry sig särskilt mycket om tester etc. Man vet vilken storlek på tv och bil man vill ha och sen avgör utseendet och slumpen många gånger, alternativt köper man samma märke som man alltid gör.

Man åker till sin vitvaruhandlare och säger att man behöver en ny tvättmaskin för den gamla är trasig och man åker därifrån med den som ligger i rätt pris och som säljaren rekommenderat, gärna om den är nedsatt lite också. Om den fick bra eller dåligt betyg i Råd och Rön har man ingen koll på.

Jag personligen kollar och jämför, men tror inte majoriteten gör det. Själv kan jag lägga ner veckor eller månader innan jag köper en ny mobil, medan andra bara tar senaste iPhonen, Samsungen eller vad man nu väljer. Tyvärr är det inte möjligt att lägga ner samma tid vid ett husköp, som ändå är mer komplicerat. Då litar man på det man själv ser, kombinerat med vad mäklaren säger och tar sen en besiktning.

Om problemen med panel och fönster var så lätta att upptäcka borde även säljare och mäklare upptäckt dessa. Om man inte får diskutera priset för att det är oetiskt, så är det lika oetiskt av säljare och mäklare att låtsas om att problemet inte är så stort som det är.
 
Nils82 skrev:
Uj, uj.....bra drag i tråden!
Marlene (och andra), du menar att det är OK på att lägga bud vid en försäljning för att senare granska fastigheten i sömmarna och beroende på den granskningen pruta på det bud man lagt??

Antigen har jag fått hela grejen om bakfoten eller också är en sån åsikt helt "wacko". Jag menar, då är ju hela syftet med en budgivning åt helsike, eller?
Köparen bör ju vara medveten om vad denna budar på INNAN man lägger sitt bud.
Är det tight med tid och pressade förhållande kan man väl ta med sig en kompetent person på själva visningen.
Det är väl inte så konstigt.

Antag att du tittar på ett hus där taket påstås vara bytt förra året. Från marken så ser det bra ut, även för ett tränat öga.

Du bjuder och vinner budgivningen. men besiktningsklausul. Vid besiktningen upptäcker bes. mannen att de har lagt nya pannor, men inte bytt varken läkt eller lagt ny underlagspapp. och även att de flesta plåtdelajer gjorts om på ett felaktigt sätt.

Du har bjudit på ett hus med nytt tak, upptäcker att det var inte alls ett nytt tak. Det är väl inget orimligt i att då inte vilja fullfölja köpet till avtalat pris?

Det som däremot är fult, är om en köpare vid upptäckten av det dåliga taket passar på att försöka pruta bort ex. 400 000, när en kostnadsuppskattning visar att det "bara" kostar 250 000 att göra om taket rätt. Köparen försöker utnyttja att prsiet vid en ny budgivning efter en misslyckad försäljning ofta blir lägre.
 
  • Gilla
Lars H-mark
  • Laddar…
Jag håller med hempularen ovan i båda resonemangen. Dock verkar det ju inte ha gått till såhär i TS fall. Ingenting har väl påståtts vara nygjort?
 
Saken är den att fastän ett hus uppenbarligen har stort renoveringsbehov så kan ju renoveringsbehovet vara ännu mer omfattande än vad som syns för blotta ögat eller jämfört med vad mäklaren redovisat för. Det här är precis som det var när vi köpte vårt hus. Vi såg att det mesta behövde bytas, men besiktningsmannen såg saker som vi som lekmän inte såg och som mäklaren inte hade redovisat för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.