De flesta informerar sig grundligt innan de skaffar en ny TV: råd och rön, olika rating sajter mm. Då kanske det är läget att göra det även om man ska köpa hus. Det finns böcker, tidskriifter, tusentals sajter och forum.
 
Fairlane
Thomas_Blekinge skrev:
De flesta informerar sig grundligt innan de skaffar en ny TV: råd och rön, olika rating sajter mm. Då kanske det är läget att göra det även om man ska köpa hus. Det finns böcker, tidskriifter, tusentals sajter och forum.
Är det verkligen så de flesta gör?
Jag tror de flesta åker ner till El-Giganten och får ett tips av en säljare och slår till på det i tron om att säljaren talar sanning.
I detta fall hade ju mäklaren sagt att det bara var att byta några brädor och måla om, samtidigt som det enligt andra är uppenbart att man borde förstå att fasaden skulle bytas.

Själv tillhör jag de som tittar länge innan jag köper en TV, en bil, en mobiltelefon etc, men jag känner att de flesta inte gör det. Jag är långt ifrån duktig på hus. Misstänker att jag ligger på den nedre halvan här på forumet, med bred marginal. Trots det så mötte jag folk på visningar som inte hade en aning om vad ett visst rör var till för, som tyckte det var smart dragen el (när det var uppenbart hemmapul, till och med för mig som nöjer mig med att byta ett eluttag mot ett annat och ringer elektriker på allt som är mer avancerat än så). Hus som hade bytt tak och ny dränering, men ett kök från 70-talet, såldes mycket billigare än de som bytt kök och där besiktningsmannen påpekat fukt i källare och på vinden...
Som köpare av ett hus bör man vara medveten om att man budar mot de som inte har en aning om något.
som säljare bör man nog gärna vara medveten om att läget är så också, och inte vara övertygad om att man får det budgivare 2 budat om budgivare 1 hoppar av. Som säljare kan det kanske vara mer ekonomiskt att låta budgivare 1 pruta 100' än att tacka nej och hoppas på budgivare 2. Risken är att budgivare två också vill pruta när felen uppdagas (även de uppenbara), om budgivare 2 ens är kvar som intressent.
 
  • Gilla
krill7 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
harry73 skrev:
Varför inte 150 tkr? Sig att köparen räknade med att de kunde köpa huset och se ha 10 år att spara till takomläggningen. Nu måste det göras direkt. Det betyder att det saknas 150 tkr i köparens kalkyl.

När man sätter värdet på en fastighet är det inte summan av värdet på de separata delar som gäller. Det är ett totalpris som sätts baserat på vad folk är beredd att betala för huset i just det skicket just där den står och just på den tidpunkten. Och kruxet ligger i vad folk är beredd på att betala. Och då är en stor kostnad om 10 år lättare att sälja in än en liten kostnad direkt.
Ja, jag håller med om att det kanske helt plötsligt saknas 150' i kalkylen. Kanske finns det något för 50' som gör att taket håller i 10 år istället för 30!? På något sätt känns åldersavdrag ändå rimligt, dvs att man inte får splitter nya grejer istället för de 20 år gamla, men köparen kan alltid fråga.
 
Fairlane skrev:
Är det verkligen så de flesta gör?
..
I detta fall hade ju mäklaren sagt att det bara var att byta några brädor och måla om, samtidigt som det enligt andra är uppenbart att man borde förstå att fasaden skulle bytas.

.. Hus som hade bytt tak och ny dränering, men ett kök från 70-talet, såldes mycket billigare än de som bytt kök och där besiktningsmannen påpekat fukt i källare och på vinden...
Som köpare av ett hus bör man vara medveten om att man budar mot de som inte har en aning om något.
..
Det är precis därför man ska köpa ett nydränerat hus med nytt tak, sunkigt kök och livströtta ytskikt i ett attraktivt område en kulen höstkväll i november.

Man ska också vara medveten om att forum som det här i första hand befolkas av kategorin "novemberköpare" medans många icke-byggahusare snarare köper på läge och ljust och fräscht. Det är här husextremisterna hänger. Och det är därför som TS agerande är helt normalt.
 
  • Gilla
bilmek och 4 till
  • Laddar…
Jag blir inte förbannad för att jag får ett svar som inte passar mig. Den åsikten som ni dribblar om är tagen ur luften. Jag blir arg när man uttrycker sig respektlöst. När man tycker att jag är urskruvad som inte har den kompetens NI tycker att jag ska ha.

Varför går ni till doktorn? Det är väl bara att googla.
"Nog fan borde du ha fattat att du hade högt blodtryck innan du kom hit. Läs på lite. Komma hit och kräva mediciner när du skulle börjat din livsstilsförändring långt mycket tidigare... suck"
Det resonemanget haltar så jävla mycket.

Men tack till er alla som väljer att bara förstå MIN situation och inte kasta skit för att jag "inget begriper"

Här uppe görs aldrig någon förhandsbesiktning utan det är på köparens ansvar att fixa med det om man vill.
 
  • Gilla
crappyusrname och 12 till
  • Laddar…
Med tanke på siffrorna som nämnts, i TS grundinlägg, så tror jag att ni ska släppa just det här huset.. och fortsätta leta efter något som stämmer bättre överens med det ni egentligen söker.. - och som passar er nuvarande ekonomi!

Tror inte ni får ihop siffrorna (som ni vill) på detta objekt tyvärr.

Lycka till oavsett hur ni väljer att göra.
MVH Sandra
 
Det jag tycker är horribelt är att TS vill pruta från 2.4 till 2.0..

Om säljaren går med på det är jag väldigt förvånad.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Evelina Berglund skrev:
Jag blir inte förbannad för att jag får ett svar som inte passar mig. Den åsikten som ni dribblar om är tagen ur luften. Jag blir arg när man uttrycker sig respektlöst. När man tycker att jag är urskruvad som inte har den kompetens NI tycker att jag ska ha.

Varför går ni till doktorn? Det är väl bara att googla.
"Nog fan borde du ha fattat att du hade högt blodtryck innan du kom hit. Läs på lite. Komma hit och kräva mediciner när du skulle börjat din livsstilsförändring långt mycket tidigare... suck"
Det resonemanget haltar så jävla mycket.

Men tack till er alla som väljer att bara förstå MIN situation och inte kasta skit för att jag "inget begriper"

Här uppe görs aldrig någon förhandsbesiktning utan det är på köparens ansvar att fixa med det om man vill.
Jag tycker att du skall göra en omstart på forumet, dvs ignorera surfolket som uppenbarligen lever i en alternativ verklighet och ge dom andra en ny chans. Det finns mycket bra kompetens på forumet och man kan lära sig mycket om vad som helst genom att följa trådar.

Bor man i ett område med högt tryck på husförsäljningen så är det bara att ge sig in och leka på samma vilkor.
Finns ju tom dom som går in och budar utan att ha ett lånelöfte för att sedan bli tvungena att hoppa av köpet för att dom inte fick lån, helt bisart i mitt tycke.

Mäklarna har en väldigt stor skuld i hur hus affärerna går till och varför marknaden är som den är imho.
Som påpekats innan så är det den största affären man gör i sitt liv, och man gör den efter att ha synat objektet i mindre än 1 timme! Dessutom "måste" man lita på mäklaren och partiska förhandsbesiktningar.

I verkligheten kan man inte ha med sig ett husproffs varje gång man går på visning, och att komma med kravet att "jag vill ta hit besiktningsgubbe X " innan budgivningen är igång gör att köparen med all sannolikhet kommer skita i dina bud. Varför sälja till någon man vet är krånglig?

Näe jag ser inget fel i erat resonemang, kommer det upp saker på besiktningen som man inte hann att se eller förstå hur jäkla dåligt det var så är det klart man får ta upp det med säljaren. Vill man inte riskera som säljare att komma i den sitsen så får man ju erbjuda presumtiva köpare att besiktiga huset innan budgivningen börjar.

Går han inte med på att minska priset så får ni ju fundera på om ni skall byta objekt eller köpa det ändå.

Jag hoppas det går som ni vill med husköpet och att du stannar kvar på forumet!
 
  • Gilla
Lars H-mark och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Beltis skrev:
Det jag tycker är horribelt är att TS vill pruta från 2.4 till 2.0..

Om säljaren går med på det är jag väldigt förvånad.
Ja den springande punkten där är ju hur mycket mer information om dåligt skick som besiktningen tillförde. Kom det fram att det omedelbart behövde investeras såpass mycket pengar för att alls kunna rädda huset och bo där, men det inte alls var så självklart under tiden vid budgivningen så är det inte speciellt horribelt.

Det kan ju t.ex. finnas en viss budget som köparen helt enkelt inte kan överskrida, eller att man inte alls tycker det hela blev värt pengarna då. Då är det väl naturligt, och vuxet, att dra i bromsen.

Det går ju att se att fönstren är risiga i målningen för de flesta. Men att kolla hur rötskadade de är är ju ingen helt vanlig expertkunskap hos alla vanliga människor.
oceanis och jag kan säkert bedöma detta i viss mån. Men jag finner det inte som nödvändig kunskap för att få vara med och buda på ett hus.


De ständigt stigande huspriserna och den på många ställen vansinniga hastigheten och hetsen vid husaffärer är nog det som mest bär skulden för att det blir såhär i många husaffärer.
 
  • Gilla
mape17 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
De ständigt stigande huspriserna och den på många ställen vansinniga hastigheten och hetsen vid husaffärer är nog det som mest bär skulden för att det blir såhär i många husaffärer.
Och anledningen till detta beror ju på att folk köper hus som man handlar mjölk, utan att förstå skillnaden..
 
Thomas_Blekinge skrev:
De flesta informerar sig grundligt innan de skaffar en ny TV: råd och rön, olika rating sajter mm. Då kanske det är läget att göra det även om man ska köpa hus. Det finns böcker, tidskriifter, tusentals sajter och forum.
Tror att det är en väldigt, väldigt liten del av befolkningen som gör så.

Tycker TS har bemötts enormt drygt och otrevligt av många här inne, inse att alla inte kan eller vill vara experter på hus.
 
  • Gilla
mape17 och 8 till
  • Laddar…
falkn skrev:
Och anledningen till detta beror ju på att folk köper hus som man handlar mjölk, utan att förstå skillnaden..
Och vad exakt är skillnaden? Förutom priset då?
 
  • Gilla
Lars H-mark
  • Laddar…
Stringfellow Hawke skrev:
Tror att det är en väldigt, väldigt liten del av befolkningen som gör så.

Tycker TS har bemötts enormt drygt och otrevligt av många här inne, inse att alla inte kan eller vill vara experter på hus.
Du har uppenbart inte följt tråden från början och sett vad moderatorn har rensat. Om någon uttryckt sig och bemött andra drygt och otrevligt så var det nog mest TS själv.
Värsta sortens kränkningar.....men det ser du inte för det är borttaget.
 
Fairlane
falkn skrev:
Och anledningen till detta beror ju på att folk köper hus som man handlar mjölk, utan att förstå skillnaden..
Jag tror nog att man förstår skillnaden. Läget är dock sådant att man går på en visning en söndag och kontrakt skrivs på onsdag, 3 dagar senare. Det är inget ovanligt, iallafall inte i Stockholm. Säljarna vill stänga affären innan nästa helg, annars kanske köparen hoppar av för att de hittar ett ännu bättre hus på nästa visningshelg.

Då får man som köpare välja mellan följande:

1. Vara med i budgivningen upp till den nivån man känner är ok och sen kanske försöka få ner köpeskillingen om man hittar något efter besiktning
2. Vara tillräckligt kunnig på allt inom byggnader (alternativt ta med någon som är det, varje vecka) och aldrig vinna en budgivning för att man förlorar mot folk som som kör på metod 1
3. Begära att få djupstudera huset innan budgivning och bli bortsorterad direkt, alternativt hamna i läge 2.

Metod 2 och metod 3 är såklart vettigast, men då majoriteten köper enligt metod 1 så får man som köpare vänta tills det dyker upp ett hus där säljaren dränerat, bytt tak etc, men inte renoverat kök och badrum. Har man tid att vänta på ett hus enligt som uppfyller detta krav så kan man göra ett klipp. Behöver man en ny bostad inom en viss tid så är det däremot svårare. Det innebär inte att man inte förstår att det är skillnad på att köpa mjölk och hus.
 
  • Gilla
Lars H-mark och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
falkn skrev:
Och anledningen till detta beror ju på att folk köper hus som man handlar mjölk, utan att förstå skillnaden..
Jag tror inte det.

Min tro är att det beror på en skriande och ökande bostadsbrist.

Och att många köpare först vill köra det schyssta och vettiga racet, dvs ta god tid på sig och ge väl övervägda bud och ta en rejäl funderare över sitt livs största affär.

Men efter att på grund av sin seriösa attityd till denna stora affär ideligen missat hus till andra spekulanter som skiter i att göra vettiga avvägningar och väl övervägda beslut utan bara rusar in i budgivningar med attityden "låt det bära eller brista" (en situation som både mäklare, säljare och de andra spekulanter är "skyldiga" till) och under tiden ser man att huspriserna stiger och insatsen i form av det egna sparkapitalet i princip smälter bort i solen - ja då skiter nog de flesta till sist att försöka göra sin husaffär på något annat vis.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.