1 160 306 läst · 6 151 svar
1160k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Detta skickade jag till bosch supporten:
Hej !
Efter att plockat fram vår Indego efter garagevistelsen så gick det inte att kvittera bort larm om att den blivit upplyft. Då garantin upphört plockade jag isär den för att undersöka vad det var för problem.
Fick en smärre chock då det visade sej att i princip all elektronik är öppen, framför allt nosens
trådsökningssensorer och motkörningsgivaren med sina 4 hall sensorer, här fick det bli elektroniktvätt och konservering av kontakter. (gröna av ärg)
Jag anade vad felet var då den under sista säsongen varit problem med att trycka på knapparna,
dom har liksom inte tagit, man har fått lägga ordentligt tryck på tangenten, eller trycka flera gånger.
Plockade isär elektronikboxen och fann flera ställen på huvudkretskorten där lödningar var angripna av gräs som surnat. Som bekant får ju blött gräs ett ph närmare 3-4 när det surnar och angriper allt.
Där fick jag köra en ny elektroniktvätt och via fluss och varmluftspenna byta ut flera lödningar framför allt på GPS modulen.
Membrantangentbordet hade flera banor som var angripna och tom. hål i dom screenade banorna. !!! Bandkabeln saknade ju skyddstejp på den screenade sidan, samt ordentlig böjavlastning.
Efter en kontroll mätning av tangentbordets knappar så visade sig att kontaktresistansen var från
1.5 Kohm till 600 Kohm !!!! samt att knappen för kvittering av larm, inte fungerade alls.
(När vi beställer multilayer membran-tangentbord till våra projekt har vi aldrig sett större kontakt resistans än delar av ohm.)
Efter att delat lamineringstejpen såg jag vad som var problemet på själva kontakterna. Dom har ju en grafit yta som domen trycker emot. Helt felkonstruerat !!!!! Det skall vara en guldpläterad yta mot domen INTE en grafit yta. Hållbarheten på denna konstruktion är max ett år, då den ska vara ute och utsättas för sol och regn.
Håller knappast IP67 norm. (Tangentbordet är ju designat som en fjärrkontroll till TVn !!!)
Så jag vill beställa ett nytt tangentbord, men det fanns som del på sprängskissen (aftersales service.) då det verkar vara ett serviceärende
konstigt ???
Jag har över 30 år i yrket och mitt företag har elektroniklab och produktionsutrustning för elektronik så jag ska nog klara av att byta ett membrantangentbord utan att krångla med service och dess kostnader.
Hej !
Efter att plockat fram vår Indego efter garagevistelsen så gick det inte att kvittera bort larm om att den blivit upplyft. Då garantin upphört plockade jag isär den för att undersöka vad det var för problem.
Fick en smärre chock då det visade sej att i princip all elektronik är öppen, framför allt nosens
trådsökningssensorer och motkörningsgivaren med sina 4 hall sensorer, här fick det bli elektroniktvätt och konservering av kontakter. (gröna av ärg)
Jag anade vad felet var då den under sista säsongen varit problem med att trycka på knapparna,
dom har liksom inte tagit, man har fått lägga ordentligt tryck på tangenten, eller trycka flera gånger.
Plockade isär elektronikboxen och fann flera ställen på huvudkretskorten där lödningar var angripna av gräs som surnat. Som bekant får ju blött gräs ett ph närmare 3-4 när det surnar och angriper allt.
Där fick jag köra en ny elektroniktvätt och via fluss och varmluftspenna byta ut flera lödningar framför allt på GPS modulen.
Membrantangentbordet hade flera banor som var angripna och tom. hål i dom screenade banorna. !!! Bandkabeln saknade ju skyddstejp på den screenade sidan, samt ordentlig böjavlastning.
Efter en kontroll mätning av tangentbordets knappar så visade sig att kontaktresistansen var från
1.5 Kohm till 600 Kohm !!!! samt att knappen för kvittering av larm, inte fungerade alls.
(När vi beställer multilayer membran-tangentbord till våra projekt har vi aldrig sett större kontakt resistans än delar av ohm.)
Efter att delat lamineringstejpen såg jag vad som var problemet på själva kontakterna. Dom har ju en grafit yta som domen trycker emot. Helt felkonstruerat !!!!! Det skall vara en guldpläterad yta mot domen INTE en grafit yta. Hållbarheten på denna konstruktion är max ett år, då den ska vara ute och utsättas för sol och regn.
Håller knappast IP67 norm. (Tangentbordet är ju designat som en fjärrkontroll till TVn !!!)
Så jag vill beställa ett nytt tangentbord, men det fanns som del på sprängskissen (aftersales service.) då det verkar vara ett serviceärende
konstigt ???
Jag har över 30 år i yrket och mitt företag har elektroniklab och produktionsutrustning för elektronik så jag ska nog klara av att byta ett membrantangentbord utan att krångla med service och dess kostnader.
Redigerat:
Nytt svar från Bosch Support:
Hej Stefan.
När du gjort rent, hur har du gjort då? Vi rekommenderar en lätt fuktig trasa eller en lätt fuktig borste.
Högtryckstvättar och slang är alldeles för mycket vatten och skadar maskinen.
Samma situation är det med regniga förhållanden.
Indegon klarar av lätt regn ovanfrån. Undertill sitter det, som du känner till, känsliga komponenter som inte klarar för mycket fukt eller vatten.
Det är verkstaden som kan ge dig en prisuppgifter efter att de har fått in din maskin.
De ställer en diagnos på vad som behöver göras och därefter skickar de ett kostnadsförlag till dig.
Skulle du ha några fler funderingar, tveka inte på att höra av dig.
Vänliga Hälsningar / Best regards
Daniel
BOSCH Kundtjänst
Intressant då klipparen saknar regnsensor, man måste således kolla vädret innan den går ut o klipper
Hej Stefan.
När du gjort rent, hur har du gjort då? Vi rekommenderar en lätt fuktig trasa eller en lätt fuktig borste.
Högtryckstvättar och slang är alldeles för mycket vatten och skadar maskinen.
Samma situation är det med regniga förhållanden.
Indegon klarar av lätt regn ovanfrån. Undertill sitter det, som du känner till, känsliga komponenter som inte klarar för mycket fukt eller vatten.
Det är verkstaden som kan ge dig en prisuppgifter efter att de har fått in din maskin.
De ställer en diagnos på vad som behöver göras och därefter skickar de ett kostnadsförlag till dig.
Skulle du ha några fler funderingar, tveka inte på att höra av dig.
Vänliga Hälsningar / Best regards
Daniel
BOSCH Kundtjänst
Intressant då klipparen saknar regnsensor, man måste således kolla vädret innan den går ut o klipper
Du får nog be att få prata med någon vuxenstefan_gsx skrev:Nytt svar från Bosch Support:
Hej Stefan.
När du gjort rent, hur har du gjort då? Vi rekommenderar en lätt fuktig trasa eller en lätt fuktig borste.
Högtryckstvättar och slang är alldeles för mycket vatten och skadar maskinen.
Samma situation är det med regniga förhållanden.
Indegon klarar av lätt regn ovanfrån. Undertill sitter det, som du känner till, känsliga komponenter som inte klarar för mycket fukt eller vatten.
Det är verkstaden som kan ge dig en prisuppgifter efter att de har fått in din maskin.
De ställer en diagnos på vad som behöver göras och därefter skickar de ett kostnadsförlag till dig.
Skulle du ha några fler funderingar, tveka inte på att höra av dig.
Vänliga Hälsningar / Best regards
Daniel
BOSCH Kundtjänst
Intressant då klipparen saknar regnsensor, man måste således kolla vädret innan den går ut o klipper
Ha ha ha .... Nytt svar. Om vi skulle sköta supporten på detta sätt skulle vi vara out of business på 5 minuter.
Jag skickade:
Hej !
Kan du inte fråga serviceverkstaden vad ett tangentbordsbyte kostar, kan väl inte vara så svårt.
Tänk dej följande scenario:
1) jag skickar in klipparen via er ÅF.
2) Får tillbaka ett besked om att ni inte tillhandahåller enbart tangentbord utan måste byta hela elektronikmodulen för en kostnad om 5 000:- SEK
3) Jag säger nej och ni skickar tillbaka klipparen efter några veckor.
Förstår du vart jag vill komma
*************
Hej Stefan.
Jag förstår vart du vill komma och jag kan tyvärr inte svara på den frågan.
Det är verkstaden som gör den bedömningen på hur mycket tid de tror att kommer att ta samt vilka delar som behövs bytas ut.
Verkstaden behöver se maskinen på plats för att kunna göra den bedömningen.
Ett reparationsärende ska inte ta flera veckor, i normala fall är tar det ca 5 arbetsdagar.
I detta fall är det svårt att säga hur lång tid det kommer ta då du har skruvat isär maskinen och en del saknas.
Jag hoppas detta besvara dina frågor.
Skulle du ha några fler funderingar, tveka inte på att höra av dig.
Vänliga Hälsningar / Best regards
Daniel
BOSCH Kundtjänst
Jag skickade:
Hej !
Kan du inte fråga serviceverkstaden vad ett tangentbordsbyte kostar, kan väl inte vara så svårt.
Tänk dej följande scenario:
1) jag skickar in klipparen via er ÅF.
2) Får tillbaka ett besked om att ni inte tillhandahåller enbart tangentbord utan måste byta hela elektronikmodulen för en kostnad om 5 000:- SEK
3) Jag säger nej och ni skickar tillbaka klipparen efter några veckor.
Förstår du vart jag vill komma
*************
Hej Stefan.
Jag förstår vart du vill komma och jag kan tyvärr inte svara på den frågan.
Det är verkstaden som gör den bedömningen på hur mycket tid de tror att kommer att ta samt vilka delar som behövs bytas ut.
Verkstaden behöver se maskinen på plats för att kunna göra den bedömningen.
Ett reparationsärende ska inte ta flera veckor, i normala fall är tar det ca 5 arbetsdagar.
I detta fall är det svårt att säga hur lång tid det kommer ta då du har skruvat isär maskinen och en del saknas.
Jag hoppas detta besvara dina frågor.
Skulle du ha några fler funderingar, tveka inte på att höra av dig.
Vänliga Hälsningar / Best regards
Daniel
BOSCH Kundtjänst
Står det något i garantin om att Indegon endast får användas vid upphållsväder?stefan_gsx skrev:Nytt svar från Bosch Support:
Hej Stefan.
När du gjort rent, hur har du gjort då? Vi rekommenderar en lätt fuktig trasa eller en lätt fuktig borste.
Högtryckstvättar och slang är alldeles för mycket vatten och skadar maskinen.
Samma situation är det med regniga förhållanden.
Indegon klarar av lätt regn ovanfrån. Undertill sitter det, som du känner till, känsliga komponenter som inte klarar för mycket fukt eller vatten.
Det är verkstaden som kan ge dig en prisuppgifter efter att de har fått in din maskin.
De ställer en diagnos på vad som behöver göras och därefter skickar de ett kostnadsförlag till dig.
Skulle du ha några fler funderingar, tveka inte på att höra av dig.
Vänliga Hälsningar / Best regards
Daniel
BOSCH Kundtjänst
Intressant då klipparen saknar regnsensor, man måste således kolla vädret innan den går ut o klipper
Ha ha ha, vad ska man säga, jag tänker visa hur Bosch sköter sin support när det är lite besvärligt.
Här ser man tydligt att karbon baserade tryckytor inte gillas av metall domes, slitaget är otroligt med tanke på att dessa knappar kanske har använts kanske 50 - 100 ggr. (Ett korrekt designat membrantangentbord för ca 500 000 knapptryckningar.) Sanslöst dåligt...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fick tillbaka min för 14 dagar sedan, problemen med min var att knappenheten inte svarade, framhjulen hade slitit ner halva axlarna, knivtallrikens hylsor som knivarna löper på var utslitna.
Efter att Bosch service tittat på klipparen så tog Bauhaus kontakt med mig och sa att jag fick betala 372:- för knivtallriken för det var normalt slitage däremot bjöd de på nya knivar??????
Jag tog kontakt med support och undrade vad de höll på med, jag hade kunnat köpa att de ville ha betalt för knivarna men inte för knivtallriken, tyvärr gick det inte att göra något........Dock fick jag 1 års garanti på knivtallriken, när jag då sa att min maskin blev utbytt i Juni 2015 alltså mindre än 1 år sedan så spelade det ingen roll.... Ridå!
Senaste programvara är det 6.0? för min var inte uppdaterad när jag fick tillbaka den utan har fortfarande 5.9
Efter att Bosch service tittat på klipparen så tog Bauhaus kontakt med mig och sa att jag fick betala 372:- för knivtallriken för det var normalt slitage däremot bjöd de på nya knivar??????
Jag tog kontakt med support och undrade vad de höll på med, jag hade kunnat köpa att de ville ha betalt för knivarna men inte för knivtallriken, tyvärr gick det inte att göra något........Dock fick jag 1 års garanti på knivtallriken, när jag då sa att min maskin blev utbytt i Juni 2015 alltså mindre än 1 år sedan så spelade det ingen roll.... Ridå!
Senaste programvara är det 6.0? för min var inte uppdaterad när jag fick tillbaka den utan har fortfarande 5.9
Har för mej att 6.0 är för Connect, men är inte säker, Jag fick endast "ny rel. 5.9" mjukvara i samband med Vinterservicen -15 inte som ett garantiärende. Snart kommer många Indy´s att få tangentbordsproblem och det är väl därför som man gjorde Connect, man slapp att förbättra konstruktionen då användarna sköter den med sin mobil istället.
Man kan ju tillverka ett utbytestangentbord som en custom sparepart, en nollserie är ju ca 20 st. tror att priset skulle bli under vad dom ska ha för reparationskostnaden. Men vet inte om det finns någon marknad.
Fortsättning följer ...
Man kan ju tillverka ett utbytestangentbord som en custom sparepart, en nollserie är ju ca 20 st. tror att priset skulle bli under vad dom ska ha för reparationskostnaden. Men vet inte om det finns någon marknad.
Fortsättning följer ...
Uppdatering.
Bosch (i Kista) vägrar att ge mej ett pris på utbyte av tangentbord. Orsaken är att den inte finns med som reservdel i deras publika sprängskiss. Detta innebär att dom kan ta vilket pris som helst , supporten (Daniel) är väldigt media tränad det märks. Han vill inte ge ett svar som kan ge konsekvenser, förutom grodan att klipparen bara får gå vid lätt regn och relativt torr gräsmatta !!! Detta villkor borde ju stå i instruktionsbokens garantivillkor.
Han svarade:
Jag kan tyvärr inte ge ut en prisuppgift eftersom den delen du frågar på inte finns med på sprängskissen.
Då behöver vi få in klipparen för att kunna göra en bedömning av hur mycket arbete det är.
och angående pris mellan 1500 - 8000 kr. svarade han:
Som sagt, det är verkstaden som gör den bedömningen.
Du får ett kostnadsförslag på det som vi bedömer behövs göras.
Sedan får du ta ställning till det förslaget.
Sanslöst ...
Bosch (i Kista) vägrar att ge mej ett pris på utbyte av tangentbord. Orsaken är att den inte finns med som reservdel i deras publika sprängskiss. Detta innebär att dom kan ta vilket pris som helst , supporten (Daniel) är väldigt media tränad det märks. Han vill inte ge ett svar som kan ge konsekvenser, förutom grodan att klipparen bara får gå vid lätt regn och relativt torr gräsmatta !!! Detta villkor borde ju stå i instruktionsbokens garantivillkor.
Han svarade:
Jag kan tyvärr inte ge ut en prisuppgift eftersom den delen du frågar på inte finns med på sprängskissen.
Då behöver vi få in klipparen för att kunna göra en bedömning av hur mycket arbete det är.
och angående pris mellan 1500 - 8000 kr. svarade han:
Som sagt, det är verkstaden som gör den bedömningen.
Du får ett kostnadsförslag på det som vi bedömer behövs göras.
Sedan får du ta ställning till det förslaget.
Sanslöst ...
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Bosch skriver:
"Högtryckstvättar och slang är alldeles för mycket vatten och skadar maskinen.
Samma situation är det med regniga förhållanden."
Eftersom gräs kräver regniga förhållanden för att kunna växa måste gräsklipparen vara gjord för att brukas i närmast ökenförhållanden där det ändå inte kan växa gräs. Så varför då utrusta den med roterande knivar, är de mot skorpioner...?
"Högtryckstvättar och slang är alldeles för mycket vatten och skadar maskinen.
Samma situation är det med regniga förhållanden."
Eftersom gräs kräver regniga förhållanden för att kunna växa måste gräsklipparen vara gjord för att brukas i närmast ökenförhållanden där det ändå inte kan växa gräs. Så varför då utrusta den med roterande knivar, är de mot skorpioner...?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag vet, sliter mitt hår mot dom. Är oerhört frustrerande att försöka få till en dialog, men ska ta me faan skicka in den får att få se vad dom tänker göra åt det. Det är värt frakt och 500 spänn för att få höra vad dom tycker om problemet.
Det är vad det kostar om jag vägrar och gå med på reparationen. Får fundera lite ....
Det är vad det kostar om jag vägrar och gå med på reparationen. Får fundera lite ....
Ja, jag e lite intresserad också då jag känner att mitt tangentbord är på upphällningen.stefan_gsx skrev:Jag vet, sliter mitt hår mot dom. Är oerhört frustrerande att försöka få till en dialog, men ska ta me faan skicka in den får att få se vad dom tänker göra åt det. Det är värt frakt och 500 spänn för att få höra vad dom tycker om problemet.
Det är vad det kostar om jag vägrar och gå med på reparationen. Får fundera lite ....