Hur tänkte du nu? 1x6" ger ju bara 40m2 ur 1kbm. 1600/40=40kr. Så hur kan 1x6 vara billigare än gips?

R
med mina rabatter som jag har blir blir kostnaden för osb + gips 69 kr/kvm, och med 1"6 blir kostnaden 63 kr/kvm.
1"6 ersätter alla skivor för väggen/golven/taken

Alla ytterväggar kommer nog behöva utföras med obrännbart ytskikt på insidan. Brukar vara krav.

R
hela fastigheten kommer att vara brandklassad (brandklass 2´svår antändlig)

Ribons skrev:
hela fastigheten kommer att vara brandklassad (brandklass 2´svår antändlig)
Det blir ju inte det om du har plankväggar.

R
Jo kommer att Anv en produkt som uppfyller dom kraven

Ribons skrev:
med mina rabatter som jag har blir blir kostnaden för osb + gips 69 kr/kvm, och med 1"6 blir kostnaden 63 kr/kvm.
Med dessa priser vore det hål i huvudet att inte använda osb+gips. Med tanke på efterföljande ytskikt och hur mycket tid man får lägga måste osb+gips bli mycket billigare än plank.

Måste du absolut komma ner på samma (eller lägre) pris/m2 jämfört med plank så kör med 12mm spånskiva + gips.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
R
Spån är dyrare för mih

R
Det finns aspekter som jag inte tagit upp och de är energi, massivt trä behåller värme bättre än skivor. Dess utom vill jag bygga så ekologisk som möjligt med enkla mat

Ribons skrev:
Det finns aspekter som jag inte tagit upp och de är energi, massivt trä behåller värme bättre än skivor. Dess utom vill jag bygga så ekologisk som möjligt med enkla mat
Eh.. Gips lagrar värme bättre än trä då det väger rejält mycket mer per kubik och har högre värmelagringsförmåga. Oavsett blir dessa effekter försumbara med de tjockleker som diskuteras här.

Inte för att låta negativ, men jag vill jättegärna veta hur du tänker lösa ljud- och brandkraven och fortfarande få det billigare än gips...

R
Brandlraven löser jag med en färg , ljudkraven är jag inte riktigt säker på i nu läget.
Håller på och tittar på olika alternativ.

Brandskyddsfärg brukar vara dyrt (har jag hört).

R
Det är ingen brandskydd färg.

Ribons skrev:
Ärligt talat, då har du en skitdålig rabatt. Att köpa OSB+gips till ordinarie pris på byggmax kostar 56 kr/kvm. Till ditt pris måste du dessutom lägga till kostnaden för specialfärgen du pratar om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.